وزیر نیرو خبر داد:

انجام مراودات مالی ایران و تاجیکستان با ارزهای ملی

1398/09/12 - 17:21 - کد خبر: 8463 نسخه چاپی

نصر: وزیر نیرو گفت: با توجه به توافق‌های صورت گرفته بین ایران و تاجیکستان، مراودات مالی دو کشور در آینده با استفاده از ارزهای ملی انجام خواهد شد.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، «رضا اردکانیان» روز سه‌شنبه در مراسم امضای اسناد همکاری‌های اقتصادی بین ایران و تاجیکستان در محل وزارت نیرو، گفت: برگزاری سیزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و فنی ایران و تاجیکستان بسیار موفقیت آمیز بود و باید عملیاتی کردن بندهای توافق‌های صورت گرفته مورد توجه قرار گیرد. 

وزیر نیرو توسعه همکاری‌های بانکی را یکی از مفاد تواهمنامه خواند و اعلام کرد که کمیته ویژه‌ای برای پیگیری مبادلات بانکی ایجاد خواهد شد.

اردکانیان همچنین از توسعه روابط گمرکی با تاجیکستان خبر داد و گفت: این فعالیت‌های تجاری از طریق تبادل هیات‌ها انجام می‌شود.

اردکانیان با اشاره به تلاش هیأت‌های کارشناسی دو کشور در قالب کمیته های تخصصی در دو روز برای تنظیم توافقات و آماده سازی اسناد،‌ گفت: اینکار، آغاز مسئولیتی سنگین برای توسعه روابط و تحقق تفاهمات است.

وی به برگزاری سیزده اجلاس کمیسیون مشترک بین دو کشور حاکی از اراده رهبران عالی دو کشور برای تقویت و توسعه همکاری ها در تمامی سطوح اشاره کرد و ادامه داد:‌ از دیدگاه مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران، توسعه روابط همه جانبه با کشورهای اسلامی در صدر توجهات کشورمان قرار دارد و تاجیکستان از جایگاه ویژه و ارزنده ای برخوردار است. 

وزیر نیرو افزود: عملیاتی کردن به موقع مکانیزم‌های اجرایی مانند تشکیل کمیته‌های مشترک فنی، بانکی و همچنین کمیته پیگیری اجلاس، فراهم کردن الزامات اجرایی از جمله منابع مالی و تسهیل فرایندهای اداری در هر دو کشور برای اجرایی کردن توافقات باید پیگیری شود.

وی با بیان اینکه تجارت، اقتصاد، موارد بانکی و بیمه ای از جمله توافقات بین دو کشور است،‌ گفت: این توافقات شامل توسعه همکاری های بانکی و بیمه از طریق تشکیل کمیته مشترک و ارائه پیشنهادات و الگوی خودمان برای استفاده از ارزهای ملی در تامین مالی طرح ها و پروژه ها و همچنین در دستور کار بودن امضای تفاهم نامه همکاری بیمه است.

اردکانیان تاکید کرد:‌ توسعه همکاری‌های گمرکی و تجاری از طریق تبادل هیات‌ها، برگزاری نمایشگاه های تخصصی و کارگروه تجاری صنعتی و معدنی،‌ توسعه همکاری‌های سرمایه‌گذاری از طریق تبادل فهرست سرمایه‌گذاران علاقه‌مند در مناطق آزاد از سوی دو کشور و معرفی به موقع فهرست مناقصات پروژه‌های خدمات فنی و مهندسی از جمله این اقدامات خواهد بود. 

وی با اشاره به اینکه توسعه همکاری های نقشه برداری از طریق ایجاد کارگروه مشترک بین سازمان‌های مرتبط در بین دو کشور و همکاری‌های معدنی از طریق همکاری در اجرای مشترک پروژه‌های زمین شناسی نیز در دستور کار قرار دارد،‌ ادامه داد:‌ در حوزه حمل و نقل، کشاورزی و ارتباطات نیز اعزام واگن های تاجیکی از طریق ایران به ترکیه، برگزاری نشست با راه‌آهن ترکیه در یکی از سه کشور و اجرایی شدن پروژه کریدور ترانزیتی ریلی منطقه‌ای مصوب سازمان اکو مورد توجه خواهد بود.

به گفته اردکانیان، ‌اقدام مشترک برای تکمیل خط ریلی سه کشور ایران، افغانستان و تاجیکستان نیز از دیگر توافقات بین دو کشور است و در سه ماه آینده نشست مشترکی در یکی از سه کشور در این زمینه برگزار خواهد شد.

وزیر نیرو افزود: همچنین توافق برای برگزاری نشست مشترک برای همکاری در زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی در حوزه حمل و نقل به تاجیکستان، همکاری در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات و تاکید بر امضای یادداشت تفاهم همکاری های کشاورزی از دیگر اقدامات خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه در حوزه آب و انرژی نیز اقداماتی در حال انجام است،‌ گفت: زمینه کار و تخصص دو مجموعه مسئول کمیسیون مشترک، انجام مطالعات ارتباط الکتریکی با تاجیکستان از طریق افغانستان و ازبکستان ظرف مدت ۶ ماه و همچنین توافق برای ارتقا و توسعه کارخانه های حوزه نفت و گاز تاجیکستان، برگزاری دوره های فنی مختلف در بخش نفت و گاز توسط طرف ایرانی، توافق برای ادامه ارائه خدمات فنی مهندسی در طراحی و ساخت سامانه های آب و فاضلاب و نیروگاه های برق آبی به طرف تاجیکی، استفاده از توان شرکتهای پیمانکاری و کارخانجات سازنده تجهیزات در حوزه صنعت آب و برق و توافق برای صدور فرآورده های نفتی و محصولات پتروشیمی به تاجیکستان در دستور کار قرار دارد.

اردکانیان ادامه داد: در حوزه آموزش و پرورش نیز مقرر شد تا در نیمه اول سال آینده میلادی در خصوص مجتمع آموزشی رودکی در شهر دوشنبه مذاکرات انجام شود. همچنین توافق برای انجام بازدید از مراکز فنی و حرفه ای دو کشور صورت گیرد و نهادهای دانشگاهی برای برگزاری اردوهای گردشگری متقابل برای تعدادی از دانش‌آموزان و دانشجویان ترتیب داده شود. 

وی با اشاره به اینکه همکاری در زمینه تبادل استاد و دانشجو و اعطای بورس های تحصیلی به یکدیگر از دیگر اقدامات است،‌ افزود:‌ در حوزه دادگستری و همکاری های حقوقی نیز توافق کردیم تا نشست مشترکی را جهت نهایی کردن موافقتنامه های معاضدت حقوقی و انتقال محکومان و استرداد مجرمان ظرف دو ماه به عمل آوریم.

وزیر نیرو اظهار امیدواری کرد تا مجموعه توافق ها، فصل جدیدی را در توسعه روابط بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تاجیکستان رقم زند و گفت: امیدوار هستیم با تلاش کمیته های کارشناسی و همکاری نزدیک طرح دستگاهها و به ویژه نمایندگی های دو کشور شاهد تحقق بخش عمده ای از این توافق ها باشیم و در آینده نزدیک میزبان ریاست جمهوری تاجیکستان در تهران برای تصمیم‌گیری در خصوص عرصه های جدید و مهم تری در روابط اقتصادی دو کشور باشیم.

انتهای پیام/

 انجام مراودات مالی ایران و تاجیکستان با ارزهای ملی خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار