اختصاصی نصر/

حاشیه‌های سفر «شبنم تووزلو» به ایران

1401/10/12 - 20:41 - کد خبر: 84543 نسخه چاپی

نصر: سفر «شبنم تووزلو» خواننده مشهور پاپ جمهوری آذربایجان به ایران طی هفته گذشته بازخورد‌های مختلفی در ایران و حتی جمهوری آذربایجان داشت. سفر این چهره مشهور دنیای موسیقی به ایران در حالی در شبکه‌های مختلف اجتماعی کشورمان و آذربایجان بازتاب داشته است که این سفر شاید برای بسیاری از مخاطبان عجیب و حائز اهمیت بود.

به گزارش نصر، سفر «شبنم تووزلو» به ایران نه برای برگزاری کنسرت موسیقی، بلکه برای زیارت اماکن متبرکه مشهد مقدس و قم بود. چیزی که برای برخی دوستداران وی در ایران عجیب آمد! این موضوع سبب برخی اهانت­ها به وی در شبکه‌های اجتماعی و صفحه شخصی خانم تووزلو در اینستاگرام شد و او را عصبانی کرد تا مجبور شود بخش کامنت­های صفحه‌اش را محدود کند.
در عالم موسیقی سفر‌ها، رفتار‌ها و حتی زندگی خصوصی خوانندگان شاخص همواره دچار حاشیه‌های مختلفی می‌شود و شبنم تووزلو هم به عنوان یکی از خوانندگان پرحاشیه آذربایجان از این قاعده نانوشته مستثنی نیست، اما حاشیه‌های اخیر به وجود آمده درباره او حائز برخی نکات جالب توجه است.
در حالی که بیش از ۹۵ درصد جامعه جمهوری آذربایجان را مسلمانان شیعه تشکیل می‌دهند، سفر زیارتی خانم تووزلو به مشهد مقدس و قم هم چیز عجیبی نیست؛ کما اینکه وی پیش از این آهنگ‌هایی در وصف امام علی (ع) اجرا کرده و نام پسرش را هم علی گذاشته است. اما چه چیزی کاربران را به واکنش‌های تندی علیه این خواننده آذربایجانی واداشت؟ برخی کاربران ایرانی خانم تووزلو را به انجام سفر سفارشی به ایران در شرایط کنونی کشور متهم کردند، اما خود شبنم تووزلو در واکنش به انتقادات و برخی اهانت­ها علیه خود در فضای مجازی، با اشاره به طرفداران پرشمار خود در ایران گفت: سفر اخیرش به ایران یک سفر کوتاه و با هدف زیارت مرقد حضرت امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) بوده و این برای یک بانوی مسلمان چیز عجیبی نیست.


 
شبنم تووزلو با انتشار تصاویر خود از مرقد مطهر حضرت معصومه (س) نوشت: هر انسان مسلمان آرزو دارد مرقد مطهر حضرت معصومه (س) را زیارت کند و این سفر زیارتی برای من و خانواده‌ام نصیب شد و خدایم را شکر می‌کنم که این سفر نصیب من شد.
او درباره زیارت مشهد مقدس هم با انتشار تصاویر زیارت خود از حرم مطهر امام رضا (ع) نوشت: زیارت امام رضا (ع) نصیبم شد و دست‌هایم را به آسمان بلند کردم و باور دارم که خداوند دعا‌هایم را مستجاب خواهد کرد.
شبنم تووزلو پس از ایجاد حاشیه‌ها و حملات برخی کاربران علیه سفر زیارتی وی به ایران، در پستی اینستاگرامی با لحنی تند نوشت: «حواستان را جمع کنید حاشیه سازها! می‌بینم که سفر من به مشهد خیلی‌ها را ناراحت کرده است و بعضی کوته فکران من را قضاوت نادرست کردند. من یک هنرمندم و آرزوی قلبی داشتم که یک روز آقا امام رضا (ع) را زیارت کنم و کار خوبی کردم که به این زیارت رفتم. من دولت و ملتم را دوست دارم و در تهران و ایران هم طرفداران زیادی دارم. من یک هنرمندم، لطفاً بعد از این من را چنین قضاوت نادرست نکنید و حد و مرز‌هایتان را در اظهارنظر‌هایتان بدانید! نمی‌دانم چرا بعضی‌ها از سفر من ناراحت شدند، این یک سفر عادی زیارتی بود و یک خانم هم هنگام زیارت حجاب بر سر می‌کند. چه خوب که خداوند این زیارت را نصیبم کرد. مخاطب این حرف‌هایم همه نبود، خطابم به برخی افراد قلیل بود. من طرفداران زیادی در ایران دارم و مخاطب این حرف‌ها بعضی آدم‌های دل چرکین بود.».


 
این گزارش می‌افزاید، هر چند خانم شبنم تووزلو خود یکی از سلبریتی‌های پرحاشیه جمهوری آذربایجان است و نحوه مواجه او و نوع ادبیاتش با منتقدان به مذاق برخی مخاطبان خوش نیامده و علی رغم اینکه شاید برای برخی مخاطبان ایرانی حرفه خوانندگی او و زیارت حرمین امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) قابل جمع نبود، اما در هر حال باید توجه کرد که مردم ایران و جمهوری آذربایجان در بسیاری از ارزش‌ها، دین و مذهب، فرهنگ و زبان و... مشترک هستند، هر چند تفاوت­هایی هم دارند و شبنم تووزلو هم از این قاعده مستثنی نیست و البته که بسیاری از ایرانی‌ها هم در سفر به پایتخت جمهوری آذربایجان به زیارت حرم مطهر «بی‌بی هیبت» ملقب به «حكیمه» خواهر مکرم امام رضا (ع) ‌می‌روند.


 
فرهنگ و هنر همواره حلقه وصل ملت‌ها به یک دیگر بوده و این سفر هم در همین چهارچوب قابل تفسیر است. هر سال هزاران نفر از شیعیان جمهوری آذربایجان برای زیارت مشهد مقدس به ایران می‌آیند و یا راهشان به کربلا از ایران می‌گذرد. اما سفر یک خواننده آذربایجانی علاقمند به اهل بیت علیهم السلام به اماکن مقدسه کشورمان حاشیه ساز شد، هر چند چنین حاشیه‌هایی در ذات کار افراد مشهور وجود دارد و حتی در بسیاری موارد به لایه‌های شخصی زندگی‌شان هم نفوذ می‌کند.
در روز‌هایی که برخی قدرت‌های فرامنطقه‌ای تلاش می‌کنند ایران و آذربایجان را از هم جدا کرده و در تقابل با یکدیگر قرار دهند، ظرفیت بزرگ فرهنگ مشترک دو کشور در برهه‌های مختلف بار‌ها نشان داده است که این جدایی ممکن نیست و می‌توان چنین تأکید کرد که جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان آنقدر بهم چسبیدگی فرهنگی دارند که تلاش دشمنان مشترک‌شان نتواند دشمنی بین این دو کشور برادر ایجاد کند، هر چند منجر به سوءتفاهم‌هایی میان آن‌ها شده باشد.
انتهای پیام/
حاشیه‌های سفر «شبنم تووزلو» به ایران

ثبت نظر

نمایش 4 نظر

پاسخ   بابک   سال پیش  

باهم خوب با شیم از هر دین و مذ هب هستم مواظب رفتار خو دمان باشیم

پاسخ   جواد   سال پیش  

شبنم خانوم زیارت قبول...انشاالله زیارت خواهر امام رضا ع در کشور آزربايجان نصیب ما هم بشه..

پاسخ   یلی   سال پیش  

آدم نمیدونه دم خرسشو باور کنه یا قسم حضرت عباسشو

پاسخ   وحید   سال پیش  

افراد مریض در همه جا وجود دارد ولی بیشتر از همه چیز یک جوکر معروف که معلوم نیست از کدام آخور میخورد پیاز داغ ماجرا را بیشتر کرد و بدبختانه بیشتر افراد ناآگاه جامعه از این نظریات سبک بیشتر تاثیر می پذیرند. خانم شبنم همیشه یک انسان معتقد به ائمه بوده و هست. همین افرادی که باژست روشنفکرانه به این خانم توپیده اند وقتی دعای جوشن کبیر هایده را میشنوند از خود بی خود میشوند و میگویند چه اشکالی دارد هایده هم انسان است و چه خوب دعا میخواند و برای او چه چه و به به میگویند....متاسفانه جامعه ما دچار تناقضات شدیدی است...
پژوهشیار