نماینده سابق مردم ارومیه در مجلس؛

ستاد احیای دریاچه ارومیه ستاد مرگ آذربایجان است/ فاضلاب تبریز و ارومیه زمان بارندگی یکسره وارد دریاچه می شود

1401/10/11 - 15:27 - کد خبر: 84455 نسخه چاپی

نصر: قاضی پور، نماینده سابق مردم ارومیه در مجلس معتقد است ریشه مشکلات استان آذربایجان غربی بی توجهی دولت ها به این منطقه است و خشک شدن دریاچه ارومیه می تواند مرگ منطقه آذربایجان را رقم بزند.

به گزارش نصر، نادر قاضی پور، نماینده سابق مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو، تصریح کرد: آذربایجان غربی 4.1 جمعیت کشور را دارد و علی القاعده باید از میزان سرمایه گذاری در کشور نیز از همین مقدار یا ارقامی نزدیک به این بهره مند شود در حالیکه اینگونه نیست.
وی با اشاره به اینکه متاسفانه هفت هزارم سرمایه گذاری از ثروت کشور در این است، گفت: یعنی از 42 سهم یک سهم به ما رسیده و این نشان می دهد که تقریبا هیچ سرمایه گذاری از جانب شرکت های خصولتی و سایر نهادهای سرمایه گذاری کشور در این منطقه انجام نگرفته است.
نماینده سه دوره مجلس شورای اسلامی بیان کرد: متاسفانه دولت ها نسبت به منطقه آذربایجان و به ویژه استان آذربایجان غربی بی‌مهری های زیادی انجام داده اند در حالیکه این استان چندین مرز بین المللی دارد و می تواند ظرفیت های اقتصادی ویژه ای برای کشور ایجاد کند.

دولت ها نباید به استان های مرزی نگاه امنیتی داشته باشند
قاضی پور، اضافه کرد: دولت ها نباید به استان های مرزی نگاه امنیتی داشته باشند بلکه با این منظر به مساله نگاه کنند که تامین اقتصادی می تواند تامین امنیتی به وجود بیاورد.
وی با اشاره به اینکه کشاورزی و صنعت محورهای توسعه استان آذربایجان غربی است، افزود: دولت سیزدهم با شعار دفاع از مستضعفان روی کار آمده است و ما انتظار داریم که در این دولت توجه به نقاط محروم بیشتر شود.
نماینده اسبق مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه 45 درصد از فارغ التحصیلان دختر و 23 درصد از تحصیلکردگان پسر در ایران بیکار هستند، یادآور شد: اغلب این افراد در خانواده های سنتی زندگی می کنند و توان ابراز مشکلات خود را در سطح اجتماعی ندارند و این می تواند آنها را در آینده با مشکلات جدی روبه رو کند.

آذربایجان غربی زیرساخت های توسعه را ندارد
قاضی پور به نبود زیرساخت ها از جمله راه های ارتباطی اشاره و عنوان کرد: توسعه در یک منطقه نیازمند ملزومات و زیرساخت هایی است که استان آذربایجان غربی از آن بی بهره بوده است و لازم است مدیران دستگاه های اجرایی به این مساله توجه کنند.
نماینده دوره هشتم، نهم و دهم مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی ستاد احیای دریاچه ارومیه را ستاد مرگ آذربایجان نامید و تصریح کرد: خشک شدن دریاچه ارومیه مشکلات بزرگی را در زمان فعلی و مشکلات گسترده تری را در آینده متوجه این منطقه خواهد کرد که امیدواریم چاره ای برای آن اندیشیده شود.

امیدواریم باانتقال آب از سد کانی سیب دریاچه احیا شود
وی گفت: امیدواریم باانتقال آب از سد کانی سیب دریاچه احیا شود هرچند میزان ورودی آب از این سد جوابگوی نیاز دریاچه نخواهد بود و به همین دلیل باید چاره بهتری برای آن اندیشیده شود.
قاضی پور بیان کرد: وزیر نیروی فعلی با یک تیم غیرکارشناسی در حال بررسی مسائل مربوط به حوزه آب و محیط زیست است و مساله احیای دریاچه ارومیه هم از این مساله مستثنی نیست به همین دلیل به نظر می رسد برخورد وزارت نیرو با توجه به تعلل در احیای دریاچه ارومیه یک رفتار سیاسی است.

فاضلاب تبریز و ارومیه در زمان بارندگی یکسره وارد دریاچه می شود
نماینده اسبق مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به هدایت فاضلاب شهرهای تبریز و ارومیه به دریاچه ارومیه، اضافه کرد: فاضلاب تبریز و ارومیه در زمان بارندگی کار نمی کند و یکسره وارد دریاچه می شود برای اینکه سیستم های فاضلاب در این دو استان توان تصفیه تمامی آبهای ورودی به این سیستم را ندارد.
او گفت این طرح تنها می تواند دریاچه را در حالت حداقلی زنده نگه دارد و ما باید امیدوار باشیم تا بارندگی های گسترده ای صورت گیرد تا دریاچه به معنای واقعی احیا شود به همین دلیل تصور می کنم بهتر است مردم دعا کنند تا باران ببارد و برای احیای دریاچه منت خدا را بکشند نه منت دولت را.
انتهای پیام/
ستاد احیای دریاچه ارومیه ستاد مرگ آذربایجان است/ فاضلاب تبریز و ارومیه زمان بارندگی یکسره وارد دریاچه می شود پایگاه خبری و اطلاع رسانی رکنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار