معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز مطرح کرد:

وضعیت نامطلوب آذربایجان شرقی در میزان باروری/ رتبه چهارم استان در سالخوردگی

1401/10/09 - 13:25 - کد خبر: 84345 نسخه چاپی

نصر: معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز و دبیرقرارگاه تعالی سلامت و جوانی جمعیت استان گفت: متاسفانه آذربایجان شرقی در میزان باروری کل بین استان‌ها در رتبه هشتم قرار گرفته که وضعیتی نامطلوب می باشد.

به گزرش نصر، حسین حقائی در نشست علمی گفت عملکرد قرارگاه جوانی با شاخص های منطبق با جمعیت کشور نشانگر این است که میزان باروری کل در ایران و کشورهای صنعتی متاسفانه روند کاهشی دارد.
وی ادامه داد: میزان جایگزینی جمعیت در کشور ما کمتر از ۲.۱ درصد است که کمترین مقدار را نسبت به کشور های دیگر دارد و ایران رتبه ۱۵۵ در رشد جعیت را با تولد ۱.۶۹ درصد در جهان به خود اختصاص داده است، و رتبه دوم از بین ۲۶ کشور در حوزه کاهش جمعیت را دارد.
حقائی  در خصوص نرخ رشد جمعیت گفت: در سال ۱۳۶۶ به اندازه ۳.۹ درصد و در سال ۱۳۹۸ به کمتر از یک درصد رسیده است و پیش بینی سهمیه جمعیت سالمندی ایران در سال ۱۴۳۰ به ۲۶.۱۲ درصد می رسد که در سال ۱۴۰۰ سهمی حدودی ۱۰.۴۳ درصد  است.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ادامه داد: توزیع نرمال جمعیت در یک کشور باید ۲۴ درصد زیر ۱۵ و ۷۰ درصد بین ۱۶ الی ۶۴ سال و هفت درصد بالای ۶۴ سال باشد که متاسفانه در ایران این نسبت در سال ۱۴۰۰ شامل ۱۰ درصد جمعیت بیش از ۶۴ ساله بوده که پیش بینی ها می گوید در سال ۱۴۳۰ این آمار به ۲۶ درصد خواهد رسید که یعنی بیش از یک چهارم جمعیت ایران را افراد پیر تشکیل خواهد داد.
حقائی  گفت: در سال ۱۳۹۵ شاخص سالخوردگی در کل کشور ۲۵.۴ درصد بوده که آذربایجان شرقی رتبه چهارم را به خود اختصاص داده است، ولی در سال ۱۳۹۶ آذربایجان شرقی میزان طبیعی در  شاخص رشد جمعیت کشوری داشته به این معنی است که تولد خام و مرگ و میر خام رشد طبیعی جمعیت را دنبال می کرده و میزان رشد طبیعی جمعیت حدود ۴.۴۲ درصد بوده. درحال حاضر در ترند نرخ باروری کل کشور ۱.۶۲ درصد مختص آذربایجان شرقی می باشد.
وی مطرح کرد: مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۱ جوانی جمعیت که یک آسیب اجتماعی است را گوش زد کرده اند و در سال ۱۳۹۳ تحت عنوان سیاست های جمعیت برای کل دستگاه ها اجرایی شد که متاسفانه هیچ توفیقی حاصل نشد که بالاخره در سال ۱۴۰۰ به عنوان قانون تصویب و به دانشگاه های علوم پزشکی ابلاغ شد که بر اساس آن جلساتی در این راستا صورت گرفت و منجر به تاسیس دو ستاد جمعیت در استانداری آذربایجان شرقی شد.
وی ادامه داد: اهم فعالیت هایی که در این مدت صورت گرفته است شامل هماهنگی ها با ستاد جمعیت استانداری جهت مطالبه گری اجرای مفاد قانون از دستگاه های اجرایی می باشد که خوشبختانه در همکاری نزدیک امور بانوان استانداری با دانشگاه علوم پزشکی بحران جمعیت مورد بررسی قرار گرفت و به صورت مصوبه به دستگاه های اجرایی ابلاغ می شود.
معاون بهداشت در خصوص آموزش مردمی اذعان کرد: با تولید و توزیع بسته و رسانه آموزشی در زمینه ازدواج، فرزندآوری و پیشگیری از سقط و ناباروری که به عنوان مولفه هایی تاثیر گذار به صورت مستقیم بر روی شاخص های جمعیت هستند با دوره های آموزشی و کارگاه های تخصصی برای هیأت علمی، کارکنان و دانشجویان برگزار شده است.
وی ادامه داد: همچنین به منظور آگاه سازی مردم برنامه های اطلاع رسانی متعددی نظیر برگزاری کمپین و اجرای برنامه در صدا و سیما با استفاده از بستر شبکه های اجتماعی رابطین محلات و سفیران سلامت دانش آموزای و دانشجویی را آگاه می کنیم.
حقائی ادامه داد: برای تشویق به فرزند آوری فعالیت هایی نظیر پرداخت پاداش ازدواج و فرزندآوری برای کارکنان دانشگاه علوم پزشکی در نظر گرفته شده است. حتی اتاق های استراحت مادر و نوزاد در تمامی معاونت های دانشگاه علوم پزشکی تعبیه شده است.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز ادامه داد: در ۲۲ مرکز در کل استان کمیته استانی مشاوره هین ازدواج تاسیس شده. پوشش کامل بیمه ای برای زوجین نابارور و استقرار طب سنتی در مراکز ناباروری سطح دو در نظر گرفته شده است.
حقائی در انتهای سخنان خود گفت: شاخص بندی مقاطع مختلف کانون حمایت از خانواده برای رشد علمی صورت گرفته است و بر اساس ارزیابی کل کشور در خصوص همگام با اقدامات صورت گرفته در تمامی دانشگاه های کشور برای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت دانشگاه علوم پزشکی تبریز رتبه سوم را به خود اختصاص داده است و امیدواریم شاخص باروری استان سیر صعودی پیدا کند.
انتهای پیام/
وضعیت نامطلوب آذربایجان شرقی در میزان باروری/ رتبه چهارم استان در سالخوردگی نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار