مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری آذربایجان شرقی خبر داد؛

آذربایجان شرقی سومین استان سالمند کشور است

1401/10/08 - 19:59 - کد خبر: 84331 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری آذربایجان شرقی گفت: آذربایجان شرقی بر اساس آمار‌ها سومین استان سالمند کشور است.

به گزارش نصر، زهرا کوهی، در نشست علمی مبانی بیولوژیک اصلاح ساختار جمعیت در تبریز گفت: در بحران جمعیت برای تدوین برنامه جمعیتی استان یک برنامه اقدام و عمل برای سه ماه آخر ۱۴۰۱ طراحی شده است که آذربایجان شرقی با وجود تأخیر در اقدام، عملکرد خوبی را از خود نشان داده و رتبه سوم را به خود اختصاص داده است که این موفقیت حاصل کار تیمی است.
وی با بیان اینکه آذربایجان شرقی بر اساس آمار‌ها سومین استان سالمند کشور است، افزود: ۱۲ درصد جمعیت استان سالمند هستند و نرخ موالید استان از سال ۱۳۹۱ به این طرف مرتباً کاهش داشته است.
کوهی گفت: جمعیت یک پارامتر بسیار مهم در مسائل فرهنگی، اقتصادی، جامعه است که در حال حاضر مشکلات زیادی در حوزه بیکاری وجود دارد که سیستم اقتصادی کشور با آن درگیر است و فعلا باید راهبری بحث جمعیت را در استان پیش ببریم.
وی ادامه داد: پیشنهادی از حوزه وزارت کشورعنوان شده است که یک طرح مهندسی معکوسی در یکی از شهرستان‌ها یا دهستان‌ها صورت بگیرد و مشکل کاهش جمعیت رفع شده و روند افزایشی به خود بگیرد.
مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری آذربایجان شرقی مطرح کرد: اگر در پنجره کنترل جمعیت استان‌ها، مدیریت خوبی صورت نگیرد در آینده با مشکل جدی کاهش جمعیت روبرو می‌شویم.
کوهی گفت: ادبیات ارتباطی با مردم در حوزه جمعیت یکی از مسائل جدی در حوزه روانشناختی مراجعین می‌باشد و با اصلاح این روند می‌توان مشوق خوبی در بحث افزایش جمعیت کشور باشیم، به گونه‌ای که آن دسته از افرادی که برای چندمین بار مادر می‌شوند با رفتار‌های نامتعارف برخی افراد جامعه و کادر درمان منجر به دلسردی مادران نشوند، در تبریز شاهد تمرکز مدیریت مراکز درمانی به اصلاح رفتار کادر درمان بوده‌ایم.
وی ادامه داد: برای ارتقاء حوزه ارتباطی و روانشناختی در بحث اقدام و عمل مجموعه زیست بوم جمعیت برنامه‌ای تدوین شده است که لازم است مراکز درمانی با ستاد جمعیت استان ارتباط تنگاتنگی داشته باشند.
مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری آذربایجان شرقی با اشاره به تأثیر بسزای مؤلفه‌های متعددی همچون اقتصاد، فرهنگ و جامعه در فرزندآوری ادامه داد: بحث ادبیات ارتباطی مردمی تأثیر کمرنگی ندارد، و در این راستا برنامه‌های بومی طراحی شده و به دانشگاه علوم پزشکی تبریز ارائه می‌شود.
کوهی درخصوص تسهیلات فرزندآوری نیز گفت: در سال گذشته ۲۵ هزار مورد تسهیلات در استان پرداخت شده که آمار نسبتاً خوبی است؛ برای زوجین نابارور نیز در سال گذشته و امسال، ۶۰۷ مورد تسهیلات پرداخت شده است.
وی در انتهای سخنان خود گفت: ۶۹. ۷ درصد زنان ۱۵ الی ۶۴ ساله می‌باشد و زنان مولد بیشتر بانوان خانه دار هستند و باید بیشترین توجه به این قشر متمرکز شود.
این گزارش می‌افزاید، نشست اعضای شورای اداری استان آذربایجان شرقی با موضوع «چرایی و چگونگی عملیاتی کردن قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» به عنوان سیاست حیاتی برای آینده کشور با حضور مشاور عالی وزیر کشور در حوزه جمعیت و سلامت و دبیر ستاد جمعیت کشور برگزار شد.
انتهای پیام/
آذربایجان شرقی سومین استان سالمند کشور است نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار