رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان زنجان؛

سهم زنجان از شرکت‌های دانش‌بنیان کشور ۱.۳۲ درصد است

1398/09/12 - 13:58 - کد خبر: 8432 نسخه چاپی

نصر: رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان زنجان گفت: مجموع شرکت‌های دانش‌بنیان کشور، چهار هزار و ۶۷۸ مورد بوده که استان زنجان با ۶۲ شرکت در رتبه ۱۲ قرار داشته و سهم ۱.۳۲ درصدی دارد.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، علی یگانه‌فرد امروز در جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان زنجان با اشاره به شمار شرکت‌های دانش‌بنیان در برخی استان‌های همجوار و همتراز زنجان، اظهار داشت: استان‌های آذربایجان شرقی، قزوین، همدان، کردستان و سمنان به ترتیب دارای ۱۴۲ ، ۶۳ ، ۴۸ ، ۲۱ و ۵۵ شرکت هستند.

وی خاطرنشان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان به چهار دسته تقسیم‌بندی می‌شوند که شامل شرکت‌های نوپا نوع یک و دو و شرکت‌های تولیدی نوع یک و دو است.

یگانه‌فرد ابراز کرد: پارک علم و فناوری استان، پارک علم و فناوری دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان، مراکز رشد دانشگاه‌ها و کارگروه اقتصاد دانش‌بنیان استان، نهادهای مرتبط با شرکت‌های دانش‌بنیان در استان زنجان هستند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان زنجان گفت: علاوه بر شرکت‌های دانش‌بنیان که از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مجوز می‌گیرند، سایر واحدهای علمی نیز در استان مستقر هستند که شامل ۹۳ مورد در پارک علم و فناوری، چهار مورد در شهرستان ابهر، پنج مورد در مرکز رشد، ۹ مورد در اتاق بازرگانی، ۳۵ مورد در مرکز رشد دانشگاه زنجان و ۵۵ مورد در پارک علم و فناوری دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه است.

وی اظهار داشت: این واحدها موقعیت خوبی در بخش‌های استارتاپی برای ارتباط با برخی کشورها از جمله دانمارک و کره جنوبی دارند که ارتباطات به دلیل تحریم‌ها سخت شده ولی با این شرایط نیز امکان ارتباط‌گیری وجود دارد.

یگانه‌فرد در تشریح روابط تجاری استان زنجان با کشورهای عضو اوراسیا، گفت: تجارت با اوراسیا به‌رغم محدودیت در ارتباطات در سال گذشته ۲۷ درصد رشد داشته است.

وی استان چلیابینسک روسیه را یکی از مقاصد مهم برای رونق تجاری استان زنجان خواند و اظهار داشت: تا کنون دو هیات سیاسی از زنجان به چلیابینسک اعزام شده اما دعوتی از آن‌ها برای حضور در زنجان صورت نگرفته است.

یگانه‌فرد تصریح کرد: چلیابینسک از لحاظ صنایع دستی و به‌ویژه چاقو ظرفیت‌های زیادی دارد که می‌تواند به رونق تجارت با زنجان کمک کند.

 

ارتقای بهره‌وری برای استفاده بهینه از منابع

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: امروز ارتقای بهره‌وری برای استفاده بهینه از منابع، بزرگترین چالشی است که در دنیا وجود دارد.

علی وقف‌چی با اشاره به اهمیت شرکت‌های دانش‌بنیان، اظهار داشت: شماری از دانشمندان از جمله انیشتین به این رسیده‌اند که سوخت‌های فسیلی، کره خاکی را در اولین زمان ممکن، نابود خواهد کرد و باید تمام توان و تلاش خود را برای مصرف حداقلی این منابع به کار گیریم.

وی افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان، فرصت طلایی برای ارتقای بهره‌وری بوده و همه باید دست در دست هم دهیم تا چالش‌های پیش روی کشور را با نگاه علمی بتوانیم حل کنیم.

وقف‌چی خاطرنشان کرد: باید مقایسه را کنار گذاشته و با نگاه به ظرفیت‌ها و بر اساس آن‌ها حرکت کنیم.

رییس پارک علم و فناوری استان زنجان نیز گفت: در ابتدای سال ۹۷ شمار شرکت‌های دانش‌بنیان استان زنجان ۳۲ مورد بود که در پایان سال به ۵۴ رسید و بالاترین نرخ رشد در کشور را در سال گذشته داشتیم.

داود مرادخانی اظهار داشت: مهمترین وظیفه ما توانمندسازی بود که بر این اساس، فعالیت‌های خود را هم‌اکنون در ۶ مرکز (ساختمان) انجام داده و با شرکت‌ها به صورت تخصصی رفتار کرده‌ایم.

وی تامین زمین برای اجتماع شرکت‌ها و داشتن فضای لازم برای استقرار آن‌ها را یکی از مهمترین خواسته‌های شرکت‌های دانش‌بنیان خواند و خاطرنشان کرد: ۲.۵ هکتار زمین، تخصیص یافته در حالی که برخی استان‌ها ۲۰ تا ۳۰ هکتار زمین داده‌اند.

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری زنجان نیز گفت: این دفتر، حمایت کامل از شرکت‌های دانش‌بنیان دارد.

مسعود اطاعتی اظهار داشت: افزایش شمار شرکت‌ها از ۳۲ به ۵۷ در سال گذشته و ایجاد چند مرکز فعالیت، ناشی از همکاری تمام دستگاه‌ها و حمایت این دفتر بوده است.

وی خاطرنشان کرد: استقرار شرکت آسان‌پرداخت در زنجان که با تلاش امور مالیاتی صورت گرفت ۵۰۰ میلیارد ریال به درآمد استان زنجان اضافه کرد.

اطاعتی تصریح کرد: اعتباری که برای شرکت‌های دانش‌بنیان اختصاص می‌یابد باید فقط برای آن حوزه هزینه شده و این پذیرفته نیست که طرح اصلی را در قالب یک طرح دیگر پیش ببریم بلکه باید هر اعتبار در جای خود هزینه شود.

وی افزود: یکی از مهمترین وظایف ما تخصیص بهینه منابع و احراز اهلیت سرمایه‌گذار است.

انتهای پیام/

سهم زنجان از شرکت‌های دانش‌بنیان کشور ۱.۳۲ درصد است خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار