معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان خبر داد:

آغاز سرشماری پناهگاه حیات وحش کیامکی در جلفا

1398/09/12 - 13:39 - کد خبر: 8426 نسخه چاپی

نصر:معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی از سرشماری حیات وحش پناهگاه کیامکی خبر داد.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، داود غنی پور روز سه شنبه گفت: کارشناسان محیط طبیعی، ماموران اجرایی یگان حفاظت با مشارکت جمعی از علاقمندان به محیط زیست، همکاران بازنشسته و هنرمندان استان در مدت سه روز سرشماری از حیات وحش این منطقه را بر عهده دارند.

وی با اشاره به ضرورت سرشماری حیات وحش برای انجام تحلیل‌های کیفی و کمی از وضعیت زیستگاه‌های استان گفت: مقایسه میانگین جمعیت حیات وحش هدف در دوره‌های بلندمدت و کوتاه مدت کارشناسان محیط زیست را از چالش‌ها و ظرفیتهای زیستگاه‌های حیات وحش آگاه می‌کند.
غنی پور برآورد جمعیت، اطلاع از وضعیت زاد و ولد و مرگ و میر، بررسی عوامل تهدید و نقاط قوت مناطق برای بکارگیری در سیاست گذاری و مدیریت وحوش شاخص منطقه کیامکی از جمله قوچ میش و کل و بز را از اهداف اصلی اجرای این طرح بیان کرد.

وی با اشاره به انجام سرشماری حیات وحش منطقه مذکور در مدت سه شبانه‌روز افزود: ۱۵ اکیپ عملیاتی شامل یک کارشناس و دو نفر محیط‌بان و یک نفر از بخش غیر دولتی و علاقمند به محیط زیست در محور های پناهگاه حیات وحش کیامکی نسبت به سرشماری گونه‌های کل و بز به ‌عنوان حیات وحش هدف و دیگر پستانداران بزرگ جثه (پلنگ، خرس، پلنگ، گرگ، روباه، گربه وحشی، شغال، خرگوش، و...) مورد مشاهده اقدام می‌کند.
معاون حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی، روش سرشماری را پیمایشی و با استفاده از دستگاه GPS در مسیرهای تثبیت شده دانست و گفت: آمار هر مسیر با آمار مسیر سال‌های قبل مقایسه شده و علل و عوامل تغییرات جمعیتی در هر مسیر تحلیل می‌شود.
وی افزود: پناهگاه حیات وحش کیامکی به خاطر تنوع اقلیمی زیستگاه پستاندارانی همچون کل و بز، قوچ و میش ارمنی، خرس، پلنگ قفقازی و سیاهگوش و پرندگانی مانند کبک دری، کبوتر، عقاب طلایی است و در این سرشماری فقط پستانداران آمارگیری می شوند.

پناهگاه حیات وحش کیامکی با ۹۶ هزار و ۹۵۲ هکتار وسعت از سال ۱۳۵۲ به تصویب رسیده است که در حال حاضر مجموعه زیستگاهی مذکور در قالب سه منطقه پارک ملی کنتال، پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت شده علمدار داغی مدیریت می شود.

انتهای پیام/

آغاز سرشماری پناهگاه حیات وحش کیامکی در جلفا خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار