رییس گروه پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان خبر داد؛

هشدار درباره احتمال افزایش غلظت آلاینده‌های جوی در آذربایجان‌شرقی

1401/10/07 - 12:15 - کد خبر: 84241 نسخه چاپی

نصر: رییس گروه پیش‌بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: با توجه به پایداری هوا و سرعت کم وزش باد تا پایان هفته، در صورت عدم کنترل منابع آلاینده غلظت و انباشت آلاینده‌های جوی در شهرهای پرجمعیت و صنعتی این استان به ویژه تبریز افزایش می‌یابد.

به گزارش نصر، محمد امیدفر، روز چهارشنبه در گفت و گو با بیان اینکه بر اساس آخرین نقشه های پیشیابی هواشناسی و تصاویر ماهواره ای، تا پایان هفته جوی پایدار در استان حاکم می شود، افزود: این وضعیت موجب کاهش کیفیت هوا در این شهرها می شود.
وی یادآوری کرد: در صورت عدم کنترل منابع آلاینده، در مناطق صنعتی و پرتردد این شهرها شاخص کیفیت هوا افزایش یافته و برای گروه های حساس در حد ناسالم می شود.
رییس گروه پیش‌بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: بر اساس آخرین اطلاعات هواشناختی به دلیل استقرار زبانه پرفشار، ماندگاری هوای سرد در سطح استان همچنان ادامه خواهد داشت.
امیدفر، ادامه داد: در ۲۴ ساعت گذشته ورزقان با دمای منفی ۱۱ درجه و کلیبر با دمای مثبت یک درجه سانتی گراد به ترتیب سردترین و گرمترین شهرهای استان بودند و دمای تبریز منفی پنج درجه سانتی گراد ثبت شده است.
در برخی روزهای هفته های گذشته، شاخص آلودگی هوای تبریز در وضعیت ناسالم قرار داشت و موجب غیرحضوری شدن مدارس این شهر و شهرهای اطراف آن شد.
آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.
آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.
این استان همواره تحت تاثیر بادهای سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.
انتهای پیام/
هشدار درباره احتمال افزایش غلظت آلاینده‌های جوی در آذربایجان‌شرقی خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار