گزارش/

احیای دریاچه ارومیه با طرح مجلس و اراده دولت سیزدهم

1401/10/05 - 15:49 - کد خبر: 84172 نسخه چاپی

نصر: احیای دریاچه ارومیه دغدغه ای است که از دولت نهم آغاز و اکنون با ورود مستقیم مجلس شورای اسلامی و پیش از آن به عنوان اولویت اصلی با آغاز دولت سیزدهم و در سفر رییس جمهور به آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی دور جدید آن به طور جدی کلید خورده است.

به گزارش نصر، خشکی دریاچه ارومیه به عنوان یک تهدید زیست محیطی بزرگ منطقه ای کشاورزی و مهمتر از آن سلامت مردم را به طور مستقیم در شمال غرب کشور درگیر کرده است و نجات این دریاچه اراده ملی و حاکمیت را می‌طلبد تا با تزریق به موقع اعتبارات و اقدامات اثرگذار مانع از بین رفتن این نگین آبی ایران شود.
دریاچه ارومیه امسال با کاهش ۳۹ درصدی حجم آب نسبت به سال گذشته، وضعیت نامناسبی را تجربه می‌کند که بهره‌برداری از طرح‌های انتقال آب به دریاچه از قبیل انتقال پساب تصفیه شده تبریز، ارومیه و انتقال آب از تونل ۳۶ کیلومتری کانی سیب، می‌تواند بارقه‌های امید برای احیای دریاچه را همچنان زنده نگه دارد.
احداث ۳۶ کیلومتر تونل در عمق ۱۵۰ متری زمین در کانی سیب یک شاهکار مهندسی و علمی جهان توسط متخصصان ایرانی است که احیای دریاچه ارومیه را به مرحله اثرگذاری پایدار می رساند و در تامین بخش مهمی از آب دریاچه نقش آفرینی می کند.
خشکیدن دریاچه ارومیه زندگی بیش از ۱۰ میلیون نفر را تحت تاثیر مستقیم قرار می‌دهد بر این اساس مدیریت منابع و مصارف آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه از دیگر طرح های احیا می باشد که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و می‌توان با افزایش بهره‌وری آب از جمله در کشاورزی و آبیاری نوین به این سمت حرکت کرد.
اما به گفته کارشناسان در حوزه کشاورزی به موضوع افزایش بهره‌وری در کشاورزی توجه شایسته نشده است چون که هشت برابر ظرفیت انتقال کانی سیب با افزایش کشاورزی در اطراف دریاچه، آب مصرف می‌شود .
هر چند به گفته فتحی رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از محل اعتبارات ستاد احیای دریاچه ارومیه صرفاً حدود ۷۰ میلیارد تومان برای بخش کشاورزی استان تخصیص داده شده که این میزان اعتبار برای آبیاری تحت فشار، شهرک آبیاری، کارهای نرم افزاری، طرح ترویج، زارعت و دامداری تخصیص یافته است.
کِشت جایگزین و جلوگیری از توسعه بی رویه کشاورزی، یکی از راه های مدیریت منابع است که در استان با کاشت محصولاتی مثل پسته، زعفران و کلزا انجام می شود ولی کافی نیست چون به گفته کارشناسان مصرف و بیشترین تلفات آب در بخش کشاورزی است.
از دیگر راهکارهای ارایه شده برای احیای دریاچه ارومیه عدم حفر چاه های جدید و پر کردن چاه های قدیمی به خصوص چاه های غیرمجاز است که تاکنون حدود ۶۰۰ چاه غیرمجاز در یکسال گذشته پر شده است ولی به رغم این هشدار و اعلام کارشناسان هنوز این موضوع به طور همه جانبه رعایت نمی شود طوری که در منطقه‌ای از حوضه آبریز، چاه‌ها را پر می کنند و در منطقه دیگر از این حوضه کوه‌ها را هم آبیاری می‌کنند لذا باید این توازن در تمام مناطق آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی جهت رعایت عدالت مراعات کنند.
طرح بوته کاری و نهالکاری حاشیه دریاچه ارومیه یکی دیگر از طرح های احیا دریاچه ارومیه است که با هدف تثبیت خاک و جلوگیری از طوفان بوده و تاکنون سه هزار و ۸۲۵ هکتار از اراضی حاشیه دریاچه ارومیه در استان آذربایجان شرقی بوته کاری شده است.
برای انجام موثر و به موقع طرح های احیای دریاچه ارومیه، ارزیابی دوره های گذشته و شناسایی نکات ضعف و قصورها، مجلس شورای اسلامی هیات تحقیق و تفحص تشکیل داده تا علاوه بر پی گیری علل کم کاری ها در گذشته اکنون احیای دریاچه را وارد مرحله جدیدی از اجرای عملیاتی طرح ها، تسریع در اجرا و پایدارسازی آب این دریاچه کند.
بر این اساس چند روز پیش هیات تحقیق و تفحص از ستاد احیا دریاچه ارومیه سفر ۲ روزه ای را به استان های آذربایجان شرقی و غربی داشتند.

دست‌اندرکاران توضیح دهند در دولت گذشته چه کارهایی برای نجات دریاچه ارومیه انجام دادند
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز در دیدار با اعضای این هیات تحقیق گفت: باید دست‌اندرکاران توضیح دهند که در ستاد احیای دریاچه ارومیه در دولت گذشته چه کارهایی با اعتبارات کلان انجام دادند و برای آینده چه کار باید بکنیم.
حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم اظهار کرد: من به نوعی سخنگوی مردم هستم و وضعیت فعلی دریاچه موجب نگرانی مردم شده است.
وی با بیان اینکه دریاچه ارومیه قلب تپنده آذربایجان است، اظهار کرد: این قلب تپنده در حال از تپش افتادن است و با خشکی فاصله ای ندارد.
حجت الاسلام آل هاشم با اشاره به درخواست خود از محضر رهبر انقلاب در زمینه احیای دریاچه ارومیه، گفت: در ۲ سفر رئیس جمهور سابق و سفر اخیر آیت الله رئیسی در مورد احیای دریاچه تذکرات جدی دادم و بارها در نمازجمعه بر احیای دریاچه تاکید کردم.

خشکیدن دریاچه ارومیه زندگی بیش از ۱۰ میلیون نفر را تحت تاثیر مستقیم قرار می‌دهد
وی با اشاره به اینکه اگر طوفان نمکی راه بیفتد، نه تنها آذربایجان شرقی، بلکه قسمت بزرگی از شمالغرب کشور باید تخلیه شود، افزود: خشکیدن دریاچه ارومیه زندگی بیش از ۱۰ میلیون نفر را تحت تاثیر مستقیم قرار می‌دهد.
وی این تحقیق و تفحص را اقدامی مبارک و به جا دانست و ابراز داشت: نتایج تحقیق و تفحص می‌تواند اقدامات و اعتبارات هزینه شده را برای مردم شفاف سازی کند.
امام جمعه تبریز با اشاره به اینکه چاه‌های غیرمجاز موجود در حوضه آبریز دریاچه در خشکی دریاچه موثر بوده است، گفت: مدیریت منابع و مصارف آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و می‌توان با افزایش بهره‌وری آب در کشاورزی و آبیاری نوین به این سمت حرکت کرد.
وی خاطرنشان کرد: حدود سه ماه پیش در نمازجمعه در مورد دریاچه ارومیه تذکر دادم که حداقل وزیر نیرو به مردم اقدامات و واقعیات دریاچه ارومیه را بگویند که توجهی نشد، نه وزیر و نه از مدیران ارشد گزارشی ارائه نشد.
حجت‌الاسلام والمسلمین آل‌هاشم افزود: اخیرا رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست به استان آمدند و بازدید و توضیحاتی داشتند.
وی یادآور شد: مردم گلایه های خود را به ما می‌گویند و در فضای مجازی هم نظرهایی که به دست ما می‌رسد حاکی از پیگیری جدی مردم در موضوع دریاچه ارومیه است.

مرحله اول انتقال آب از تونل کانی سیب به دریاچه ارومیه دهه فجر امسال افتتاح می‌شود
رییس هیات تحقیق و تفحص از ستاد احیای دریاچه ارومیه نیز با بیان اینکه تا دهه فجر، فاز اول تونل انتقال آب کانی سیب به دریاچه با ظرفیت ۳۰۰ میلیون مترمکعب افتتاح می‌شود، گفت: این یک قدم رو به جلو در احیا است ولی باید قدم‌های بعدی تا احیای کامل محکم برداشته شود.
روح‌الله متفکر آزاد با اشاره به اینکه مسائل زیست محیطی تا زمانی که حاد نشود مورد توجه نیست، اظهار داشت: توجه در زمانی غیر از آن نشان از تلاش برای توسعه یافتگی است و باید در طرح‌های توسعه، الزامات مسائل زیست محیطی لحاظ شود.
وی با تاکید بر اینکه باید احیای دریاچه ارومیه به نماد اراده ملی در توجه به مسائل زیست محیطی تبدیل شود، افزود: نمایندگان یکی از ابزارهای نظارتی را در زمینه دریاچه فعال کردند که این امر به معنای مچ گیری نیست، بلکه باید گزارش جامعی به مردم و نمایندگان داد و از این ابزار پیشرفته نظارتی در حوزه محیط زیست استفاده می‌کنیم و تلاشی برای کمک به تسریع احیا و بهبود شرایط دریاچه خواهد بود.
رئیس هیئت تحقیق و تفحص از ستاد احیای دریاچه ارومیه، با بیان اینکه احیای دریاچه، هماهنگی مردم و حاکمیت را می‌طلبد و این همکاری‌ها زیرساخت توسعه و پیشرفت در هر حوزه است زیرا که دولت به تنهایی نمی‌تواند در این بخش موفق شود.
وی با اشاره به اینکه ایران رتبه ۱۶ تولید علم در دنیاست و باید از این بستر علمی برای بهبود وضعیت دریاچه استفاده کرد، خاطرنشان کرد: احداث ۳۶ کیلومتر تونل در عمق ۱۵۰ متری زمین، یک شاهکار مهندسی و علمی است که قابل تحسین است.

دولت با وجود مشکلات مالی و اقتصادی ۱۰۰درصد اعتبارات دریاچه ارومیه را تخصیص داده است
متفکر آزاد اظهار کرد: دولت مشکلات مالی و اقتصادی دارد ولی در حوزه دریاچه ارومیه به دلیل اهمیت، ۱۰۰درصد اعتبارات را تخصیص داده و این جای قدردانی دارد.
وی با گلایه‌ از عقب افتادگی احیای دریاچه و قصورها در حوضه آبریز دریاچه در بخش کشاورزی، ادامه داد: هرچقدر در حوزه سازه‌ای کارهای خوبی شده، در حوزه جهاد کشاورزی به موضوع افزایش بهره‌وری در کشاورزی توجهی نشده چون که هشت برابر کانی سیب با افزایش کشاورزی در اطراف دریاچه، آب مصرف می‌شود و این یک عقب روی مشخص است.
رئیس هیئت تحقیق و تفحص از ستاد احیای دریاچه ارومیه خاطرنشان کرد: جهاد کشاورزی کمترین همکاری را با هیئت تحقیق و تفحص داشته و گزارشاتی دریافت نکردیم و این آثار خود را در گزارش نهایی نشان خواهد داد.
متفکر آزاد در واکنش به مطلبی در مورد انتقال آب زرینه‌رود، با بیان اینکه تامین آب شرب شهرها همواره در اولویت است، ابراز داشت: نیاز دریاچه حداقل ۲ تا سه میلیارد مترمکعب است و با قطع کامل انتقال آب زرینه رود که ۱۵۷ میلیون مترمکعب است، تاثیر چندانی در احیا نخواهد داشت.
وی با اشاره به اینکه اتلاف آب در بخش کشاورزی بسیار بالاست و باید تدبیر ویژه‌ای برای این بخش اتخاذ شود، گفت: در بخشی از اعتبارات ستاد احیا، افزایش بهره‌وری آب بخش کشاورزی و آبیاری نوین لحاظ شده که نحوه هزینه کرد آن بررسی خواهد شد.

تونل انتقال آب سد کانی‌سیب به دریاچه ارومیه شاهکار مهندسی ایرانی است
عضو هیات تحقیق و تفحص از ستاد دریاچه ارومیه با بیان اینکه تونل انتقال آب سد کانی‌سیب به دریاچه ارومیه شاهکار مهندسی ایرانی است، گفت: اعتبارات ستاد احیا به صورت متوازن توزیع نشده است.
جعفر راستی با اشاره به اینکه در احیای دریاچه ارومیه ۲ موضوع مغفول مانده است، اظهار داشت: اطلاع رسانی دقیق و صداقت با مردم و اجرای همزمان ۲۷ گام احیای دریاچه نباید مورد غفلت قرار گیرد.
وی با انتقاد از اینکه با اطلاع رسانی نادرست، انتظاراتی ایجاد کردند که مردم تصور کردند، دریاچه ارومیه یکی ۲ ساله احیا می‌شود، افزود: این درحالی است که کار احیا کار زمان بر است.
نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: این اقدامات انجام شده در راستای احیای دریاچه ارومیه قابل تحسین است و باید به مردم اطلاع رسانی شود.
وی خواستار توجه جدی به سایر اقدامات حوزه احیای دریاچه ارومیه شد و افزود: انتقال آب تنها هدف ستاد احیا نبود بلکه راهکارهای ۲۷ گانه تدوین شده و تا زمانی که همزمان اقدام نشود موفق نخواهیم بود.
عضو هیئت تحقیق و تفحص از ستاد احیای دریاچه ارومیه با انتقاد از اینکه اعتبارات ستاد احیا به صورت متوازن توزیع نشده است، ادامه داد: باید امیدها را برای احیای دریاچه زنده نگه داریم که نیازمند تخصیص صددرصدی است.
راستی، استفاده بهینه از آب را لازم و ضروری دانست و ابراز داشت: نباید در منطقه‌ای از حوضه آبریز، چاه‌ها را پر کنیم و در منطقه دیگر از این حوضه کوه‌ها را هم آبیاری می‌کنند لذا باید این توازن در تمام مناطق جهت رعایت عدالت مراعات کنند.
نماینده مردم شبستر در مجلس خاطرنشان کرد: اعتبارات ستاد احیا در زمینه آبیاری قطره‌ای درست هزینه نشده چرا که به جای تبدیل اراضی غرق‌آبی به آبیاری قطره‌ای، اراضی دیم را قطره‌ای کردند که این خلاف اهداف ستاد احیا در کاهش مصرف آب و افزایش بهره‌وری و انحراف از برنامه است.

دریاچه ارومیه نیازمند اعتبارات جدید است
عضو هیئت تحقیق و تفحص از ستاد احیای دریاچه ارومیه و نماینده مردم تبریز گفت: برای احیای دریاچه ارومیه مشارکت مردم و تامین اعتبار نیاز است و باید به زودی اعتبارات جدیدی برای احیای دریاچه در نظر گرفته شود.
حجت الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج الدینی با اشاره به اینکه ۲۷ راهکار برای حل بحران دریاچه ارومیه طراحی شده است، گفت: همه این برنامه ها نیازمند اعتبار است.

سهم ۷۰ میلیارد تومانی بخش کشاورزی آذربایجان‌شرقی از کل اعتبارات ستاد احیای دریاچه ارومیه
رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی با اعلام این‌که در مجموع از محل اعتبارات ستاد احیای دریاچه ارومیه صرفاً حدود ۷۰ میلیارد تومان برای بخش کشاورزی استان تخصیص داده شد، گفت: این میزان اعتبار برای آبیاری تحت فشار، شهرک آبیاری، کارهای نرم افزاری، طرح ترویج، زارعت، دامداری و... تخصیص یافت.
اکبر فتحی به تکلیف شرکت آب منطقه‌ای در کاهش ۴۰ درصد مصرف آب کشاورزی در حوضه دریاچه ارومیه اشاره کرد و افزود: در این رابطه باید از ۶۰ درصد آبی که تخصیص یافته بود، استفاده کرده و در عین حال میزان تولید محصولات به خاطر امنیت غذایی، نباید کاهش می‌یافت، از این‌رو اقداماتی در رابطه با مصرف بهینه آب انجام دادیم.
وی با بیان این‌که ۴۷ درصد از سطح اراضی کشت‌ استان آذربایجان شرقی در حوضه دریاچه ارومیه قرار داشته و بیش از ۵۲ درصد محصولات استان نیز در همین حوضه تولید می‌شود، افزود: برای جبران کاهش ۴۰ درصدی آب، باید یک سری اقدامات سازه‌ای انجام می‌دادیم تا آب به صورت بهینه مصرف شود که از جمله آن انجام شبکه‌های فرعی بود.
وی با تاکید بر این‌که در سطح استان، کمترین میزان توسعه مربوط به آن بخش کشاورزی است که در آن‌ها سیستم‌های نوین آبیاری اجرا نشده بود، متذکر شد: سیستم‌های نوین آبیاری را اجرا نمی‌کنیم، مگر این‌که اراضی دارای حق‌آبه، مجوزهای لازم را در این رابطه داشته باشند، بنابراین اصلاح روش‌های آبیاری نیز در مزارع و باغاتی انجام شده که از قبل جزو اراضی تحت کشت بودند.
رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با گلایه از حذف انتقال آب از طریق لوله به مزارع کشاورزی، خاطرنشان کرد: این روش کارایی خوبی داشت و کشاورزان هم همکاری و خودیاری خوبی داشتند، اما این طرح حذف شد؛ همچنین اعتبارات کشت گلخانه‌ای نیز حذف شده و این درحالی است که کشت گلخانه‌ای بهره‌وری خوبی داشته و نیاز داریم محصولات سبزی و صیفی به صورت گلخانه‌ای کشت شود که در این مورد نیز صرفاً یک سال اعتبار از محل اعتبارات ستاد احیای دریاچه ارومیه لحاظ داده شد و دیگر اعتباری به این امر تخصیص داده نشد.
وی با بیان این‌که در راستای اصلاح الگوی کشت نیز قدم‌های خوبی برداشته شد و کشاورزان به سمت کشت محصولات با ارزش افزوده بالا مثل پسته و زعفران رفتند، گفت: به عنوان مثال با راهنمایی‌های ارائه شده به کشاورزان، در باغات سیبی که از بین رفته بود، کشاورزان پسته، زعفران و محصولات با ارزش افزوده بالا کشت کردند و در حال حاضر اثرات اصلاح الگوی کشت در تمام شهرستان‌ها مشهود است.
وی با تاکید بر این‌که در ابتدای فعالیت ستاد احیای دریاچه ارومیه، میزان کشت پیاز استان در محدوده حوضه آبریز دریاچه ارومیه، حدود هشت هزار هکتار بود، ادامه داد: این رقم اکنون به یکهزار و ۸۰۰ هکتار رسیده و شاهد کاهش ۶ هزار هکتاری در این رابطه هستیم، زیرا که پیاز جزو محصولات پرآب‌بر بوده و با محصولات کم آب‌بری مثل کلزا جایگزین شده است.
فتحی با تاکید بر این‌که کشت کلزا در دشت تبریز هم قابل مشاهده بوده و آب مصرفی این محصول از طریق زه‌آب‌ها تامین می‌شود، تشریح کرد: اجرای شبکه‌های زهکشی دشت تبریز را در دستور کار داشته و بخشی را هم انجام داده بودیم که به خاطر دریاچه ارومیه این طرح متوقف شد، در حالی که همین زه‌آب‌ها به دریاچه منتقل شده و در عین حال، اراضی نیز احیا می‌شد، از این رو خواستاریم اجرای شبکه‌های زهکشی جزو پروژه‌های احیا قرار گیرد تا بتوانیم شبکه‌های زه‌کشی دشت تبریز را تکمیل کنیم.
وی در این رابطه تاکید کرد: اراضی زهدار مستعد کشاورزی نیستند، اما از طریق زهکشی، قابلیت کشت پیدا می‌کنند.
رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی، با بیان این‌که در زمینه آبیاری تحت فشار نیز در حوضه دریاچه ارومیه اتفاق خاصی نیفتاده و برای تمامی اراضی زیر کشت از محل کمک‌های فنی اعتباری، آبیاری تحت فشار به صورت تقاضامحور انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: باید این موضوع به یک تکلیف قانونی تبدیل شود، نه امری تقاضامحور؛ دولت نیز باید مکلف باشد تمامی اراضی دارای حق آبه در حوضه دریاچه را به سیستم‌های آبیاری تحت فشار مجهز کند.
وی تاکید کرد: باید در حوضه دریاچه ارومیه از اقدامات نرم افزاری به ویژه در راستای فرهنگ سازی و اجرای طرح جامع ترویج حمایت بسیاری شود، چون که این امر نتایج بسیار کارسازی به دنبال خواهد شد.

از ضرورت و اهمیت آبخیزداری غفلت کردیم
نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: ما از ضرورت و اهمیت آبخیزداری غفلت کردیم زیرا که هرچه بیشتر آب را به زیرزمین ببریم، در حفظ منابع آب و سفره های زیرزمینی موفق‌تر خواهیم بود.
علی اکبر علیزاده برمی با تاکید بر اینکه آبخیزداری برای حفظ منابع آب بسیار ضرورت دارد، اصلاح الگوی کشت را در کنترل و مدیریت منابع و مصارف آب بسیار موثر دانست و افزود: اگر مدیریتی در این حوزه صورت نگیرد و شاهد افزایش مصرف آب و توسعه بی رویه کشاورزی باشیم، مجدداً با کم آبی جدی مواجه خواهیم شد.
نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی و عضو هیئت تحقیق و تفحص مجلس از ستاد احیای دریاچه ارومیه، با بیان اینکه باید نخبگان، علما، مسئولان و مردم به صورت یکدل و یک جهت در راستای صرفه جویی و مصرف درست آب تلاش کنیم، تاکید کرد: رسانه‌ها در کنار نقد سازنده کمک کنند تا موج مطالبه برای اقدام موثر در این حوزه شکل گیرد و مردم به سمت مصرفِ به‌اندازه و درست آب سوق یابند.
علیزاده در ادامه با تاکید بر اینکه باید راهکارهای پیشنهادی برای احیای دریاچه ارومیه، کِشت جایگزین و جلوگیری از توسعه بی رویه کشاورزی باید به سرعت در بهبود معیشت مردم ملموس شود، گفت: در غیر این صورت مردم همراهی نخواهند کرد.
وی در مورد ضرورت تخصیص حق آبه سدها و رودخانه ها به محیط زیست و دریاچه ارومیه، خاطرنشان کرد: اگر حق طبیعت داده نشود، طبیعت حق خود را خواهد گرفت که فرونشست زمین یکی از نشانه های همین امر است و خطرات جدی برای طبیعت و آیندگان دارد.

ضرورت آسیب شناسی و تدوین راهبردهای جدید در احیای دریاچه ارومیه
نماینده مردم قروه در مجلس شورای اسلامی و عضو هیئت تحقیق و تفحص مجلس از ستاد احیای دریاچه ارومیه با تاکید بر ضرورت بررسی مجدد روندهای اجرایی در احیای دریاچه، گفت: معتقدم که روند فعلی نیازمند آسیب شناسی و تدوین راهبردهای جدید و به روز است.
پرویز اوسطی با اشاره به اینکه دریاچه ارومیه به عنوان ثروت طبیعی ایران است و خشکیدن آن، خطرات طوفان‌های نمکی را در پی دارد، اظهار داشت: باور داریم که بارش‌های اَبَرحوضه دریاچه ارومیه، توان احیای دریاچه را دارد که باید مسیرهای آبی به سمت دریاچه اصلاح و لایروبی شده تا این آبها به بستر دریاچه سرازیر شوند.
وی با انتقاد از اینکه گفتمان واحدی در احیای دریاچه ارومیه بین مردم و مسئولین وجود ندارد، افزود: در روند احیای دریاچه، باید ابتدا مباحث فرهنگی و اجتماعی مطالعه می‌شد، سپس مطالعات علمی، عملیاتی و نهایتا نظارت محقق شود تا با یک گفتمان و راهبرد واحد نسبت به احیای دریاچه اقدام کنیم.
وی با بیان اینکه مردم باید نتایج اقدامات این ستاد را به صورت ملموس درک کنند، ابراز داشت: طرح های نیمه تمام هیچگاه اهداف ما را محقق نخواهند کرد، به عنوان مثال در بخش آب کشور بیش از ۴۰ تا ۵۰ هزار میلیارد سرمایه‌گذاری کرده‌ایم ولی در نهایت به دلیل عدم تخصیص ۱۰ هزار میلیارد تومان نهایی، پروژه نیمه تمام باقی مانده و مردم شیرینی و حلاوت آن را درک نمی کنند.
اوسطی، تجربه انتقال آب سد کانی سیب به دریاچه را یکی از الگوهای موفق در طرح های انتقال آب برشمرد و گفت: سد کانی‌سیب و تونل انتقال، منافع بالادست و پایین دست سد و تونل را تامین می کند که این الگو باید در کل کشور مورد استفاده قرار گیرد.
عضو هیئت تحقیق و تفحص مجلس از ستاد احیای دریاچه ارومیه، با تاکید بر اینکه در کشور به نهضت آبخیزداری و درختکاری نیاز داریم، خاطرنشان کرد: ترکیه و عربستان برای توسعه درختکاری «دیم» در شرایط کمبود آب و جلوگیری از گسترش ریزگردها اقدام کرده اند که ایران هم باید از این تجربه بهره گیرد.

۱۲۲ میلیون هکتار از اراضی کشور نیاز به آبخیزداری دارد
وی با انتقاد از اینکه در کشور، آبخیزداری اولویت کمتری دارد ولی اهمیت آن در حفاظت از منابع آب، غیر قابل انکار است، اظهار کرد: در ایران، ۱۲۲ میلیون هکتار اراضی، نیاز به آبخیزداری دارد که حدود ۳۰ میلیون هکتار آبخیزداری شده و ظرفیت ۹۰ میلیون هکتار هنوز بلا استفاده باقی مانده است چون که باید برای کاهش تبخیر بی رویه، بخشی از آبهای سطحی را به آب‌های زیرزمینی انتقال دهیم.
اوسطی ادامه داد: دولت باید در قالب ستاد احیای دریاچه ارومیه به عنوان الگو در ۵۶ هزار هکتار اراضی حوضه آبریز دریاچه، آبخیزداری کرده و از منابع آبی این حوضه حفاظت کند که یک پروژه جدی، قابل دسترس و الگو است.
نماینده مردم قروه در مجلس شورای اسلامی خواستار توجه به اصلاح الگوی کشت و ترویج کشت گیاهان دارویی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه شد و گفت: ضمن اینکه با این اقدام مصرف آب در این حوضه مدیریت می شود، بر اساس تجربه موفق دنیا، باید پالایشگاه‌های کشاورزی هم راه اندازی کنیم تا محصولات کشاورزی و گیاهان دارویی را با ارزش افزوده مناسبی به فروش رسانده و از خام فروشی جلوگیری شود.
حوضه آبریز دریاچه ارومیه با مساحت ۵۱ هزار و ۸۷۶ کیلومترمربع یکی از ۶ حوضه آبریز اصلی کشور است که روند خشکیدن و کاهش تراز آبی آن از اواخر دهه ۷۰ آغاز شد و سالانه ارتفاع آن حدود ۴۰ سانتی متر کاهش یافته است.
انتهای پیام/
احیای دریاچه ارومیه با طرح مجلس و اراده دولت سیزدهم خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار