مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی:

آماده سازی هفت هزار و ۲۴۰ واحد برای انتقال ساکنان سکونتگاه های غیررسمی تبریز 

1401/10/04 - 13:19 - کد خبر: 84075 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی گفت: در قالب طرح بازآفرینی اقداماتی آغاز شده و منازل مسکونی به تعداد ۲۴۰ واحد در منطقه «اسدگولی» و هفت هزار واحد در «شهرک جوانان» تبریز آماده تحویل به ساکنان بخش پهنه شمالی این شهر است.

به گزارش نصر، محمدقلی هنربر روز یکشنبه به مناسبت هفته ایمنی در برابر زلزله در گفت و گوی با بیان اینکه امکان در جا مقاوم سازی سکونت گاه های مناطق حاشیه نشین در روی گسل وجود ندارد، یاداور شد: اقدامات خوبی در حال انجام است ولی کافی نیست البته برای تسریع در موضوع انتقال همکاری مردم نیز بسیار مهم است.
وی ادامه داد: نظارت بر ساخت و سازها در سایر نقاط استان و تبریز باید توسط شهرداری ها و نظام مهندسی انجام شود و بر اساس آئین نامه دو هزار و 800 استانداردهای الزام آور ارایه شده و در مصوبات ستاد پیشگیری نیز ابلاغ شده است.
هنربر اضافه کرد: عدم ساخت و ساز بر روی گسل ها، رعایت اصول ساخت و ساز در حریم گسل ها و عدم ساخت و ساز های بلند مرتبه در خیابان های کم عرض از جمله این الزامات است.

۱۵ مخاطره اول آذربایجان شرقی احصا شده است
مدیر کل مدیریت بحران آذربایجان شرقی با بیان اینکه ۵۶ مخاطره احتمالی در این استان وجود دارد، گفت: ۱۵مخاطره اولویت دار و اول احتمالی استان شناسایی و احصا شده است تا در موارد ضروری آمادگی مقابله وجود داشته باشد.
وی اظهار کرد: از جمله مخاطرات آذربایجان شرقی زلزله، سیل، حوادث جاده ای، ازدحام جمعیت، بیابان زایی، خشکسالی، کولاک برف، فرونشست زمین و رانش زمین است البته کاهش ۵۰ درصدی بارندگی در استان نیز یکی از مخاطرات اصلی است.
وی افزود: مهمترین و اولین مخاطره آذربایجان شرقی به خصوص تبریز زلزله است که با توجه به آمار و گزارش مرکز لرزه نگاری ایران امسال تاکنون ۸۰۰ زلزله و خرد لرزه در تبریز ثبت شده است.
هنربر با اشاره به اینکه گسل شمال تبریز به عنوان یکی از خطرناک ترین گسل های خاورمیانه است، گفت: ۲هزار هکتار از شهر تبریز حاشیه نشین بوده و پهنه شمالی گسل تبریز که ۸۸هکتار می باشد پرخطر است.

تامین یکصد پارک برای اسکان اضطراری در زمان زلزله شدید
وی همچنین از تامین محل اسکان اضطراری در یکصد پارک آماده شده تبریز که شاخص ترین آن پارک عباس میرزا است، خبر داد و اظهار کرد: باید مکان های اسکان اضطراری دارای شریان حیاتی مستقل مثل منابع آب، سرویس های بهداشتی بازای هر ۲۰ نفر یک حمام و سرویس بهداشتی، برق، گاز و پد بالگرد وجود داشته باشد.
وی یادآور شد: زیرساخت های ناقص در پارک عباس میرزا وجود دارد البته ۶۰ سالن چند منظوره آماده شده است که در شرایط بحران در اختیار شهروندان قرار می گیرد.

نصب ۷۷دستگاه شتاب نگار
هنربر ادامه داد: ۷۷ دستگاه شتاب نگار در آذربایجان شرقی نصب شده و هفت ایستگاه لرزه نگاری برای پایش حرکات لرزه ای، ایجاد ۶ پد بالگرد در سطح شهر تبریز پیش بینی شده است.
وی یادآور شد: مانورهای مختلف، آموزش های متنوع در قالب آموزش های غدیر به هفت هزار و ۵۰۰ نفر از فرمانداران، بخشداران، دهداران و دست اندرکاران آذربایجان شرقی ارایه و در مجموع به بیش از ۳۰ هزار و ۸۰۰ نفر دوره آموزشی مدیریت بحران برگزار شده است.
وی خاطرنشان کرد: تجهیز ایستگاه های آتش نشانی و افزایش تعداد ایستگاه های آتش نشانی به ۲۴ واحد، آماده سازی نقشه دقیق مکان های حریم گسل و ارایه ضوابط ساخت و ساز در این منطق از جمله دیگر اقدامات انجام شده است.
وی همچنین گفت: در زمان زلزله های شدید تمام شهرستان های آذربایجان شرقی معین تبریز هستند و برعکس و استان های معین آذربایجان شرقی نیز شامل آذربایجان غربی، زنجان و اردبیل است و در مواردی که لزوم داشته باشد شهرداری منطقه پنج تهران معین استان است.
وی با اشاره به قطع ارتباط تلفنی در زلزله های شدید، گفت: برای این گونه موارد نیز تماس تلفنی با کد پنج رقمی آماده شده که مدیران بحران می توانند با همین کد با همدیگر ارتباط را حفظ کنند علاوه بر آن ارتباطات رادیویی بین اعضاء و کارگروه وجود دارد و بین اعضای کارگروه ها ارتباط بی سیم امکان پذیر است. 

۱۴ موضوع برنامه در هفته ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات طبیعی اجرا می شود
مدیرکل مدیرت بحران آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه از سوم تا ۹ دی هفته ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات طبیعی است، گفت: شعار امسال این هفته « دولت و ملت، همدل و همزبان، ایمنی ایران اسلامی» نامگذاری شده است.
وی با اشاره به نامگذاری ایام هفته، گفت: روز شنبه به نام «مدیریت بحران رشد، توسعه، دانش و فن آوری نوین، تولید دانش بنیان»، روز یکشنبه «مدیریت بحران، مشارکت همگانی با هدف ارتقای پیشگیری و ایمنی و کاهش خطر پذیری»، روز دوشنبه «مدیریت بحران، ایمنی در برابر زلزله ، سه شنبه مدیریت بحران، ارتقای سیستم بازسازی در راستای مقاوم سازی»، چهارشنبه « مدیریت بحران همدلی و همزبانی دولت و ملت در جهت افزایش تاب آوری جامعه»، پنجشنبه «مدیریت بحران، افزایش آمادگی با هدف مقابله موثر در جهت افزایش تاب آوری جامعه» و جمعه با عنوان « مدیریت بحران مردمی، ایران قوی» نامگذاری شده است.
هنربر ادامه داد: در طول هفته ۱۴ عنوان برنامه توسط کارگروه های ذیل مدیریت بحران آذربایجان شرقی، ستاد پیشگیری و فرمانداران، بخشداران و دهیاران استان برگزار می شود.
وی افزود: تشکیل جلسه ستاد پیشگیری، برنامه های رسانه ای، نشست تخصصی حاشینه نشینی و طرح بازآفرینی، دیدار با استاندار و نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز، نشست مباحث تنش های آبی، لایروبی مسیل ها، رودخانه ها، ساخت و سازهای غیرمجاز و سایر موارد مرتبط از جمله برنامه های استانی این مدیریت در هفته ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات طبیعی است.
هنربر ادامه داد: برگزاری مانور زمان و مکان صفر که بدون اطلاع قبلی با هدف ارزیابی میزان آمادگی دستگاه های متولی و خدمات رسان و اسکان اضطراری در شهرستان هریس از جمله دیگر برنامه های هفته ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات طبیعی در آذربایجان شرقی است. 

تشکیل تیم رسانه ای مدیریت بحران در آذربایجان شرقی
وی همچنین گفت: تیم رسانه ای مدیریت بحران برای مواقع بحران جهت اطلاع رسانی های تخصصی در آذربایجان شرقی تشکیل می شود که از جمله مطالبات رسانه های استان نیز هست.
به گزارش ایرنا، پنجم دی ماه در کشورمان به مناسبت سالروز وقوع زلزله دلخراش بم در سال ۱۳۸۲ با عنوان روز « ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی» نامگذاری شده است.
انتهای پیام/
آماده سازی هفت هزار و ۲۴۰ واحد برای انتقال ساکنان سکونتگاه های غیررسمی تبریز  خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار