رئیس سازمان بازرسی:

روند خصوصی‌سازی در سال‌های گذشته موفقیت‌آمیز نبوده است

1401/10/03 - 16:17 - کد خبر: 84011 نسخه چاپی

نصر: رئیس سازمان بازرسی کل کشور با تاکید بر لزوم اجرای خصوصی‌سازی بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی به منظور داشتن یک اقتصاد پایدار، گفت: روند واگذاری‌ها در سال‌های گذشته موفقیت‌آمیز نبوده است.

به گزارش نصر، ذبیح الله خداییان در نشستی با اعضای انجمن مدیریت جهادی کشور و تعدادی از تولیدکنندگان و کارآفرینان افزود: گاهی با مواردی از سرمایه گذاری یا واگذاری مواجه می‌شویم که در آن مجوزها از مراجع مربوطه دریافت شده؛ اما بعد از مدتی و به‌ویژه پس از طرح موضوع در فضای مجازی همان دستگاه‌هایی که با موافقت آن‌ها این سرمایه گذاری صورت گرفته از نظریات خود عدول کرده و سرمایه گذار را تنها می‌گذارند که با این روند سرمایه گذاران جرات سرمایه گذاری را از دست خواهند داد.
وی، مقوله امنیت سرمایه گذاری را مورد توجه قرار داد و با تاکید بر اینکه باید کارشناسی‌های لازم و دقیق قبل از صدور مجوزها انجام شود، گفت: همه صاحبنظران در اداره امور حکومت‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که دولت، تولیدکننده خوبی نیست بلکه باید با پای کار آمدن بخش خصوصی، دولت سیاستگذاری و نظارت را مورد توجه قرار دهد.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور، اعتماد به بخش خصوصی را از جمله ملزومات اجرای خصوصی‌سازی و حمایت از تولید و اشتغال عنوان کرد و گفت: برای عبور از مشکلات کنونی و بهبود شرایط اقتصادی، اعتماد واقعی به بخش خصوصی باید در دستور کار قرار گیرد.
خداییان توانمندسازی بخش خصوصی را به عنوان نکته بعد مورد توجه قرار داد و با تاکید بر اینکه تسهیلات باید مولد باشد، افزود: باید تسهیلات به اموری که در تولید نقش دارد تخصیص یابد نه در واسطه‌گری و سوداگری که افزایش نقدینگی و تورم را به همراه دارد.
این عضو شورای عالی قوه قضاییه با بیان اینکه باید به بخش خصوصی کمک کرد، افزود: بخش خصوصی نیاز به سرمایه در گردش و در مواردی تامین ارز برای خرید ماشین آلات دارد.
رئیس سازمان بازرسی مقوله امنیت سرمایه گذاری را مورد توجه قرار داد و با تاکید بر اینکه باید کارشناسی‌های لازم و دقیق قبل از صدور مجوزها انجام شود، افزود: گاهی با مواردی از سرمایه‌گذاری یا واگذاری مواجه می‌شویم که در آن مجوزها از مراجع مربوطه دریافت شده است اما بعد از مدتی و به‌ویژه پس از طرح موضوع در فضای مجازی همان دستگاه‌هایی که با موافقت آنها این سرمایه‌گذاری صورت گرفته از نظریات خود عدول کرده و سرمایه‌گذار را تنها می‌گذارند که با این روند سرمایه‌گذاران جرأت سرمایه‌گذاری را از دست خواهند داد.
وی ادامه داد: روند واگذاری‌ها در سال‌های گذشته موفقیت آمیز نبوده است زیرا یا واگذاری‌ها به بخش خصوصی به مفهوم واقعی صورت نگرفته است و بیشتر به عنوان رد دیون به خصولتی‌ها واگذار شده است یا به تولیدکننده اصلی واگذار نشده است.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور با رد این نظریه که هرچه در واگذاری‌ها قیمت فروش بالاتر باشد به نفع دولت است، تصریح کرد: اگر دولت با بررسی همه جانبه، یک واحد تولیدی را رایگان یا با قیمت کمتر به متخصصان خبره و کار بلد و کننده کار واگذار کند به طوری که شخص خریدار با توسعه آن بنگاه اقتصادی اشتغال ایجاد کرده و تولید را افزایش دهد و دولت هم مالیات خود را اخذ کند، قطعا جامعه از برکات این اقدام نفع خواهد برد درحالی که دیده می‌شود که برخی واگذاری‌ها منجر به تعطیلی واحد تولیدی شده‌اند.
خداییان با اشاره به پیگیری‌های سازمان بازرسی برای ایجاد شفافیت از تشکیل دبیرخانه دائمی این موضوع خبر داد و اقدامات این سازمان در حوزه نظارت بر فرآیند مجوزهای الکترونیکی کسب و کار را تشریح کرد.
وی گفت: در این رابطه ده‌ها جلسه با وزارت اقتصاد، هیات مقررات زدایی و بهبود فضای کسب و کمیته تخصصی ذیل آن برگزار و ضمن هشدار به مراکز متولی، تعدادی از مدیران به دلیل استنکاف از اجرای قانون به دستگاه قضایی معرفی شده‌اند.
این مسئول عالی قضایی با تاکید بر اینکه مطابق تاکیدهای رئیس قوه قضاییه سازمان بازرسی همه مساعی خود را بر رفع موانع تولید به کار می‌برد به تشکیل کارگروه حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و صیانت از نخبگان در راستای عمل به فرمایشات مقام معظم رهبری و دستورهای رئیس قوه قضاییه از همان روزهای ابتدای سال ۱۴۰۱ اشاره کرد.
خداییان از جمله اقدامات اثربخش سازمان بازرسی در این حوزه را لغو مناقصه ۶۲ میلیاردی با یک شرکت خارجی با هدف حمایت از شرکت‌های دانش بنیان داخلی عنوان و به بازدید از اکثر شرکت‌های دانش بنیان کشور از سوی رئیس، معاونان و بازرسان این سازمان اشاره کرد.
رئیس سازمان بازرسی به ورود این سازمان به موضوع حق بیمه قرارداد شرکت‌های دانش بنیان خبر داد و تاکید کرد که با پیگیری‌های سازمان تامین اجتماعی به اعمال معافیت‌های قانونی برای شرکت‌های دانش بنیان مکلف شده است.
تدوین ۳۵ برنامه نظارت و بازرسی، برگزاری ۳۰۱ جلسه کارگروه ملی و استانی حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و صیانت از نخبگان، شناسایی قوانین محوری و تکالیف دستگاه‌های اجرایی، استقرار هیات بازرسی در دستگاه‌های اجرایی و صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری، ارسال ۶۲۱ نامه و گزارش هشداری، انجام ۳۵۰ بازدید میدانی از پارک‌های علم و فناوری و مراکز نوآوری و شرکت‌های دانش بنیان و رسیدگی به شکایات ارسالی به سازمان بازرسی از جمله اقدامات این سازمان در حوزه حمایت از شرکت دانش بنیان است که رئیس سازمان بازرسی کل کشور به آن‌ها اشاره کرد.
وی با بیان اینکه دفتر حمایت از سرمایه گذاری و تولید ملی سازمان بازرسی پذیرای تولیدکنندگان و کارآفرینان است، تصریح کرد: این سازمان ۳۸۱ پرونده بازرسی در راستای پشتیبانی از تولید تشکیل داده و ۲۶۲۹ مورد مشارکت در جلسات مجامع تصمیم گیر درباره این موضوع داشته است.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور به بازدید بازرسان از واحدهای تولیدی مشکل دار اشاره کرد و گفت که با پیگیری‌های انجام شده، موانع و مشکلات تعداد زیادی از این واحدها رفع شده است.
وی به نقش موثر سازمان بازرسی در سالم سازی ادارات اشاره کرد و با تاکید بر اینکه مدیری که اقدامات خود را در چارچوب قانون انجام می‌دهد نباید ترسی از نظارت و بازرسی داشته باشد، افزود: سازمان بازرسی به دنبال شناسایی ایرادها و رفع آن‌ها است.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور خطاب به همه کارآفرینان و تولیدکنندگان تاکید کرد که جرم، سوءجریان و مانع تراشی دستگاه‌های اجرایی را به دفتر حمایت از سرمایه گذاری و تولید ملی این سازمان اعلام کنند تا با ورود به موقع نسبت به رفع آن اقدام شود.
وی به فعالان اقتصادی تاکید کرد که با معرفی دستگاه‌هایی که مشکلاتی را در مسیر تولیدکنندگان قرار می‌دهند، این سازمان را در تعریف و پیش بینی برنامه‌های نظارت و بازرسی و تمرکز بر این موضوعات یاری کنند.
رئیس سازمان بازرسی در پاسخ به مطالبه یکی از تولیدکنندگان مبنی بر اینکه در جایی که دولت خطا و تولید کننده ضرر می‌کند، وارد شوید از تشکیل پرونده‌هایی در سازمان بازرسی در راستای برخورد با ترک فعل‌ها در حوزه حمایت از تولید خبر داد.
خداییان با استقبال از پیشنهادهای سردار سپهر رئیس انجمن مدیریت جهادی مبنی بر تشکیل هیات اندیشه ورزی مشترک میان سازمان بازرسی و فعالان اقتصادی و تعریف بسته حمایتی برای حمایت از تولید تصریح کرد که موضوعات فوق در دست بررسی سازمان بازرسی قرار خواهد گرفت.
محمدباقر الفت معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه نیز در این نشست به نقش موثر بخش خصوصی در تغییر نگاه‌های حاکمیتی به اقتصاد اشاره و تاکید کرد که کمیته‌های علمی و گروه‌های پژوهشی در این زمینه ایجاد شود.
بنابراین گزارش، تولیدکنندگان حاضر در این نشست هم با گلایه از بروکراسی‌های اداری موجود به بیان مشکلات واحدهای تولیدی خود پرداختند. آن‌ها با اشاره به نقش تاثیرگذار سازمان بازرسی در توسعه، خواستار حمایت جدی این سازمان از کارآفرینان شدند.
انتهای پیام/
روند خصوصی‌سازی در سال‌های گذشته موفقیت‌آمیز نبوده است خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار