دبیر ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه مطرح کرد؛

توسعه 120 هزار هکتاری اراضی کشاورزی با بودجه احیای دریاچه ارومیه!

1401/10/03 - 14:27 - کد خبر: 84002 نسخه چاپی

نصر: دبیر ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه از عملکرد وزارت جهاد کشاورزی در حوزه احیای دریاچه ارومیه انتقاد کرد و گفت: قرار بود بخش کشاورزی توسعه پیدا نکند، اما در بخش هایی هم که با بودجه ستاد احیا صرفه جویی آب صورت گرفته است، متاسفانه شاهد توسعه بخش کشاورزی هستیم.

به گزارش خبرنگار نصر، محمدصادق معتمدیان در نشست مشترک با اعضای هیات تحقیق و تفحص از ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه، افزود: دولت در ستاد احیای دریاچه ارومیه سامان دهی های جدیدی انجام داده است و این اقدامات شتاب خوبی به اجرای پروژه های دریاچه ارومیه داده است.
وی افزود: مهمترین پروژه در دست اجرای ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه کانال انتقال آب است و این پروژه در فاز اول 300 میلیون متر مکعب آب را سالانه به پیکره دریاچه ارومیه منتقل خواهد کرد. این پروژه در پایان اجرای فاز دوم نیز توانایی انتقال بیش از 500 میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه خواهد داشت.
معتمدیان ادامه داد: پروژه انتقال آب به دریاچه ارومیه سرجمع ظرفیت انتقال یک و نیم میلیارد مترمکعب آب به دریاچه ارومیه را دارد که در صورت وجود آب مازاد در بالادست از این امکان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه استفاده خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: با دستور رئیس جمهور 500 میلیارد تومان اعتبار برای اجرای پروژه های احیای دریاچه ارومیه در سال جاری اختصاص یافته است و وزیر نیرو هم به طور ویژه پیگیر امور پروژه های احیای دریاچه ارومیه است.
استاندار آذربایجان غربی همچنین از اجرای پروژه های تصفیه خانه فاضلاب تبریز و ارومیه در جهت احیای دریاچه ارومیه خبر داد و گفت: با اتمام این دو پروژه، پساب تصفیه شده آنها به پیکره دریاچه ارومیه انتقال خواهد یافت.
معتمدیان از تزریق اعتبار مجدد برای تکمیل سد چپرآباد در آذربایجان غربی خبر داد و افزود: این سد که به منظور تنظیم آب برای احیای دریاچه ارومیه ساخته شده است، سال گذشته به دلیل افتتاح زودهنگام و ناقص ردیف اعتباری آن حذف شده بود که با پیگیری های متعدد موفق شدیم برای تکمیل آن مجدداً ردیف اعتباری اختصاص دهیم.
وی اظهار کرد: اولویت ما در احیای دریاچه ارومیه اتمام پروژه های سخت افزاری و تمرکز بر پروژه های بهینه سازی در حوزه کشاورزی است. چرا که بیشترین مصرف آب در حوزه کشاورزی است و عدم مدیریت در منابع و مصارف کشاورزی باعث رشد بی اندازه و بی قاعده بخش کشاورزی شده است.
دبیر ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه از عملکرد وزارت جهاد کشاورزی در حوزه احیای دریاچه ارومیه انتقاد کرد و گفت: قرار بود بخش کشاورزی توسعه پیدا نکند، اما در بخش هایی هم که با بودجه ستاد احیا صرفه جویی آب صورت گرفته است، متاسفانه شاهد توسعه بخش کشاورزی هستیم.
معتمدیان با تاکید بر اینکه احیای دریاچه ارومیه با توسعه اراضی کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه هم خوانی ندارد، بیان کرد: طی هشت سال گذشته بیش از 120 هزار هکتار به اراضی کشاورزی آذربایجان‌غربی افزوده و منجر به مصرف آبی به میزان 2.5 میلیارد متر مکعب شده است.
وی افزود: اولویت اصلی ما در سال آتی تمرکز بر طرح های نرم افزاری در جهت صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی و صرفه جویی در آن برای احیای دریاچه ارومیه است. در بحث اصلاح الگوی کشت، دولت به دنبال کشت محصولات کم آب و بر با ارزش افزوده بالاست که در همین راستا باید به کشاورز این اطمینان داده شود که اصلاح در الگوی کشت به ضرر معیشت او نخواهد بود.
استاندار آذربایجان غربی در ادامه از درآمد پایین سرانه آذربایجان غربی نسبت به میانگین کشوری خبر داد و اظهار داشت: ما در بخش کشاورزی بر توسعه کشت گلخانه ای و مکانیزه کردن اراضی کشاورزی تاکید داریم و در نتیجه افزایش راندمان در این بخش به دنبال کاهش سطح کشاورزی استان هستیم.
معتمدیان در ادامه با بیان اینکه لازمه موفقیت طرح های احیای دریاچه ارومیه، مردمی سازی سیاست ها و برنامه های ستاد احیا است، افزود: در بحث های ترویجی باید بیشتر تمرکز کنیم و گفتگو و تعامل اجتماعی در تبیین اهمیت برنامه های ستاد احیا حائز اهمیت ویژه است. برنامه های ستاد احیا باید با جلب حمایت و مشارکت مردم پیش رود.
وی در پایان با بیان اینکه مطالعات ژئوفیزیک هوایی در 18 هزار هکتار از عرصه های معدنی استان انجام شده است، تاکید کرد: ما در آذربایجان غربی باید به دنبال مشاغل جایگزین و غیر از پایه کشاورزی پیش برویم و ظرفیت های بخش صنعت و معدن در استان برای نیل به این کافی است. ما در بخش معدن استان ششم کشور از لحاظ ذخایر هستیم و ظرفیت های بزرگی در این زمینه داریم.
انتهای پیام/
توسعه 120 هزار هکتاری اراضی کشاورزی با بودجه احیای دریاچه ارومیه! محمد سهرابی

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار