نماینده مردم قروه در مجلس شورای اسلامی:

نهضت درختکاری و آبخیزداری باید در کشور عملیاتی شود

1401/10/03 - 12:59 - کد خبر: 83985 نسخه چاپی

نصر: نماینده مردم قروه در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به این‌که باید نهضت درختکاری و آبخیزداری را در سطح کشور سریعا عملیاتی کنیم، متذکر شد: ایران جزو کشورهای ال‌اف‌سی‌سی است که کمتر از ۱۰ درصد وسعت سرزمینی آن پوشش جنگلی دارد؛ این کشورها به لحاظ زیست محیطی بسیار آسیب پذیر هستند و حتی موسسات بین المللی هم این کشورها را مورد حمایت قرار می‌دهد.

به گزارش نصر، پرویز اوسطی، شنبه، سوم دیماه، در نشست اعضای هئیت تحقیق و تفحص از ستاد احیای دریاچه ارومیه با مسئولان استان آذربایجان شرقی، با تاکید بر این‌که باید درختکاری را به عنوان نهضت از مقیاس ۴۰ میلیون اصله در سال شروع کرده و به تدریج در مقیاس میلیارد توسعه دهیم که البته جهاد کشاورزی در این رابطه برنامه‌هایی دارد، ادامه داد: کشور ترکیه با بارش‌ها و وضعیت خوبی که دارد، نهضت درختکاری را در مقیاس میلیاردی اصله انجام می‌دهد و همچنین عربستان نیز روی مقیاس میلیارد برنامه ریزی کرده است.
وی با بیان این‌که طبق گزارش اخیر شرکت مک‌کنزی، حجم ثروت‌های طبیعی ایران حدود ۲۷ و نیم تریلیون دلار است و اگر ایران حدود سه تریلیون دلار روی این ثروت‌ها سرمایه گذاری کند، می‌تواند حجم جی‌دی‌پی و اقتصاد خود را تا شش برابر افزایش دهد، خاطرنشان کرد: بسیاری از این ثروت‌ها در همین مناطق غربی و استان‌های غرب کشور نهفته و زمینه برای کار در این رابطه بسیار زیاد است.
وی در ادامه با بیان این‌که معتقدم دریاچه ارومیه یک ابر حوضه است که چهار حوصه اصلی و ده‌ها حوضه فرعی دارد، افزود: میزان بارشی که در این ابر حوضه اتفاق می‌افتد، توان احیای دریاچه را دارد و همه مدیران باید به این ظرفیت بارشی توجه کنند.
وی، راهبردها و برنامه‌های ستاد را همانند قطعات پازلی عنوان کرد که در کنار هم قرار گرفته و دریاچه را در مسیر احیا قرار می‌دهد، یادآور شد: این راهبردها را باید به برنامه‌های کوتاه مدت تبدیل کنیم تا مردم اثرات آن را لمس کنند و همچنین برنامه‌های میان مدت و بلندمدت نیز توسط ستاد پیگیری شود.
اوسطی، با بیان این‌که متاسفانه گفتمان واحدی بین مردم و مسئولان در ستاد احیای دریاچه ارومیه وجود ندارد، اضافه کرد: باید در این مسیر حرکت کرده و به گفتمان واحد برسیم که این روند شروع شده و باید به طور مجدد آسیب شناسی شود تا با راهبردهای جدید پیش برویم.
وی با بیان این‌که مدل بسیار خوبی در حوزه انتقال سد کانی‌سیب انجام شده و در قالب آن، منافع بالادستی و همچنین منافع پایین دستی تامین شده است، خاطرنشان کرد: این امر تنش‌های اجتماعی را تا حد بسیاری کاهش می‌دهد و باید این مدل را به تمام مناطق کشور تعمیم دهیم.
وی با تاکید بر این‌که در حوزه آبخیزداری نیز ۱۲۲ میلیون هکتار از پهنه‌ی کشورمان نیاز به آبخیزداری دارد که طی 40 سال اخیر تنها ۳۰ میلیون  هکتار از آن انجام شده و حدود ۹۰ میلیون هکتار باقی مانده است، یادآور شد: سالیانه باید حداقل ۱۰ میلیون هکتار عملیات آبخیزداری در کشور انجام شود.
وی تاکید کرد: در حوضه آبریز دریاچه ارومیه نیز می‌توان با مطالعه 56 کیلومتر مربع پهنه، طرح آبخیزداری انجام داد که قطعا نتایج بسیار موثری خواهد داشت.
عضو هیئت تحقیق و تفحص از ستاد احیای دریاچه ارومیه، در ادامه با بیان این‌که بیشترین مصرف آب توسط بخش کشاورزی انجام می‌شود که باید به این امر نیز دقت کنیم، افزود: در این رابطه وزارت نیرو و جهاد کشاورزی باید در حوزه آبریز دریاچه ارومیه بر سر میزان آب مصرفی و قابل برنامه ریزی به توافق برسند، در غیر این صورت، سایر مباحث کشاورزی بدون خروجی مشخص و با خطا پیش خواهد رفت.
وی با بیان این‌که دنیا در حوزه کشاورزی به سمت روشی پیش می‌رود که مثل پترو پالایشگاه‌ها در حوزه نفت بوده و ارزش‌ افزوده بسیاری دارد، تاکید کرد: یونجه جزو محصولات پرآب‌بر بوده که در حوضه دریاچه کشت می‌شود، در این رابطه می‌توان از روش‌های جایگزین مانند علوفه دیم یا علوفه هیدروپونیک گلخانه‌ای استفاده کرد.
وی در خاتمه سخنانش با تاکید بر این‌که موضوع انتقال آب از دریای خزر به دریاچه ارومیه در بلندمدت باید دنبال شود، خاطرنشان کرد: ناچار هستیم با توجه به شرایط اقلیمی و تغییرات اقلیمی، بحث شیرین سازی آب دریا و انتقال به مناطق مختلف را در دستور کار داشته باشیم، چنانکه کشورهای حاشیه خلیج فارس به میزان ۱۰۰ میلیارد مترمکعب فرآیند شیرین سازی آب دریا را انجام می‌دهند.
انتهای پیام/
نهضت درختکاری و آبخیزداری باید در کشور عملیاتی شود خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار