نماینده ارومیه در مجلس تاکید کرد:

ما محکوم به احیای دریاچه ارومیه هستیم/ اصلاح الگوی کشت در آذربایجان یک ضرورت اجتناب ناپذیر است

1401/10/03 - 10:00 - کد خبر: 83968 نسخه چاپی

نصر: عضو هیات تحقیق و تفحص از عملکرد ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه از عدم اصلاح الگوی کشت در حوضه آبریز دریاچه ارومیه و توسعه مجدد بخش کشاورزی در این حوضه انتقاد کرد و گفت: اصلاح الگوی کشت در آذربایجان یک ضرورت اجتناب ناپذیر است و وزارت جهاد کشاورزی باید در این حوزه توجه ویژه داشته باشد.

به گزارش خبرنگار نصر، سید سلمان ذاکر در نشست هیات تحقیق و تفحص از عملکرد ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه در استانداری آذربایجان غربی افزود: خوشبختانه رئیس جمهور و دولت به موضوع احیای دریاچه ارومیه اهتمام ویژه دارند و با تغییر و تحولی که در ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه داده شده است، دولت و بخصوص وزیر نیرو در این رابطه فعال تر شده اند.
وی پروژه انتقال آب به حوضه دریاچه ارومیه را یکی از طرح های مهم احیای دریاچه ارومیه دانست و گفت: خوشبختانه کار لاینیگ قسمتی از تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه که دچار نشتی آب بود به سرعت پیش می رود و 80 درصد آن ترمیم شده و بر اساس اعلام مدیران پروژه تا یک ماه دیگر به اتمام خواهد رسید و پس از آن کار انتقال آب از این تونل به پیکره دریاچه ارومیه آغاز خواهد شد.
نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی در ادامه حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی را یک اصل مهم شمرد و تاکید کرد: در حوزه سیاست های کلی نظام در مورد محیط زیست و منابع طبیعی باید توجه بیشتری داشته باشیم، حفظ محیط زیست یک اصل است و حفاظت از جنگل ها، دریاچه ها و منابع طبیعی کشور باید اولویت اول تمام دستگاه ها باشد.
ذاکر در ادامه از عدم اصلاح الگوی کشت در حوضه آبریز دریاچه ارومیه و توسعه مجدد بخش کشاورزی در این حوضه انتقاد کرد و گفت: اصلاح الگوی کشت در آذربایجان یک ضرورت اجتناب ناپذیر است و وزارت جهاد کشاورزی باید در این حوزه توجه ویژه داشته باشد.
وی افزود: خوشبختانه در شورای برنامه ریزی آذربایجان غربی اصلاح 200 هکتار از باغات استان به تصویب رسیده و با حدف این مقدار باغات پرمصرف و کم بازده، ارقام پربازده و کم مصرف جایگزین خواهند شد. این اصلاح الگوی کشت باید در سطح های بسیار بزرگتری اجرایی شود.
عضو هیات تحقیق و تفحص از ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه تصریح کرد: ما محکوم به احیای دریاچه ارومیه هستیم. حفاظت از آب های زیرزمینی، رودخانه ها و دریاچه ارومیه یک ضرورت ملی است. انتقال آب به حوضه دریاچه ارومیه و طرح های 27 گانه احیای دریاچه ارومیه باید همزمان اجرا شوند.
ذاکر با بیان اینکه مدیریت آب در کشور باید حاکمیتی شود، گفت: مدیریت آب در حوضه دریاچه ارومیه باید یک مدیریت واحد باشد تا بتوان شاهد نتیجه بخشی سریع اقدامات برای احیای دریاچه ارومیه شد.
وی در پایان بر لزوم بسیج همه دستگاه ها و مردم برای احیای دریاچه ارومیه تاکید کرد و افزود: خشک شدن دریاچه ارومیه حیات میلیون ها نفر در شمالغرب کشور را تهدید می کند و علاوه بر استان های آذربایجان، استان های دیگر و کشورهای همسایه را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.
انتهای پیام/
ما محکوم به احیای دریاچه ارومیه هستیم/ اصلاح الگوی کشت در آذربایجان یک ضرورت اجتناب ناپذیر است محمد سهرابی

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار