خبر/

بازدید نماینده فائو در ایران از پروژه‌های در دست اجرا جهت احیای دریاچه ارومیه در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی

1398/09/12 - 11:31 - کد خبر: 8395 نسخه چاپی

نصر: آقای گِرولد بودِکِر، نماینده سازمان خواربار و کشاروزی ملل متحد (فائو) در جمهوری اسلامی ایران در سفری سه‌روزه به استان‌های آذربایجان شرقی و غربی از پروژه‌ها و طرح‌های جاری به منظور صرفه‌جویی در مصرف آب کشاورزی، مقابله با طوفان‌های شن و گرد و غبار و پروژه‌های کشت جایگزین در منطقه بازدید کرد. این سفر در راستای پروژه مشترک فائو و دولت جمهوری اسلامی ایران با هدف مدیریت پایدار منابع آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه انجام شد.

به گزارش نصر، فعالیت‌ها و طرح‌های مورد بازدید در این سفر سه‌روزه شامل طرح تعویض تاج درختان گردو در روستای اصفهلان در حومه غربی شهر تبریز، پروژه بهبود شبکه آبیاری باغات سیب در شمال شهرستان ارومیه، طرح مقابله با طوفان‌های طوفان شن و گرد و غبار در نواحی غربی دریاچه ارومیه و پروژه‌های کاشت آزمایشی گیاهان کم‌آب‌بر و لایروبی رودخانه‌های منتهی به دریاچه ارومیه در مناطق جنوب غربی دریاچه بودند.

طرح تعویض تاج درختان گردو که از دو سال پیش در روستای اصفهلان در آذربایجان شرقی شروع شده است، نمونه‌ای گویا از اثرگذاری و موفقیت مداخلات علمی است، این طرح توانسته است مصرف آب را تا پنجاه درصد کاهش داده و بهره‌وری آب را تا سه برابر افزایش دهد. طی این مدت تاکنون 10 هزار اصله درخت گردو تعویض تاج شده‌اند و با توجه به نتایج امیدوارکننده‌ای به دست آمده، قرار است 30 هزار اصله درخت گردوی دیگر نیز تعویض تاج شوند.

سیستم نوین آبیاری تحت‌فشار باغات سیب در روستای حصار بهرام خان در آذربایجان غربی نیز که از جمله طرح‌های مورد بازدید بود، میزان آب مورد نیاز برای آبیاری باغات سیب را تا پنجاه درصد کاهش خواهد داد.

نماینده فائو در ادامه بازدیدهای خود از منطقه، از پروژه جلوگیری از شکل‌گیری طوفان‌های شن و مقابله با گرد و غبار که در بستر غربی خشک دریاچه ارومیه اجرا شده، بازدید کرد؛ در این منطقه که شدیدا در معرض فرسایش بادی است در سطحی به وسعت 120 هکتار از بستر خشک شده، بادشکن‌هایی کاشته شده است که مانع از شکل‌گیری طوفان‌های شن و گرد و غبار می‌شوند.

با توجه به تلاش‌های دولت برای کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، پروژه کاشت آزمایشی گیاهان کم‌آب‌بر همچون زعفران و گیاهان دارویی که مورد بازدید نماینده فائو قرار گرفت، نه تنها موجب کاهش میزان میانگین تبخیر و تعرق شده، بلکه باعث افزایش درآمد کشاورزان نیز شده است.

لایروبی رودخانه‌های منتهی به دریاچه ارومیه برای افزایش جریان آب یکی دیگر از پروژه‌های مورد بازدید بود. این پروژه که از سوی وزارت نیرو در حال اجرا است، پس از تکمیل می‌تواند میزان آب اختصاص یافته برای فعالیت‌های کشاورزی را کنترل کند و در عین حال تضمین‌کننده رهاسازی آب به سوی دریاچه باشد.

تمامی این فعالیت‌ها بخشی از تلاش‌های جمعی ملی و بین‌المللی به منظور احیای دریاچه ارومیه هستند،‌ یک کوشش چندبعدی که در برگرینده مسائلی همچون کمبود آب، بهره‌وری آب، حسابداری آب و معیشت روستایی است که فائو از طریق پروژه «برنامه یکپارچه مدیریت پایدار منابع آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه» که از سوی دولت ژاپن تأمین مالی شده است، در تحقق آن مشارکت دارد.

انتهای پیام/

بازدید نماینده فائو در ایران از پروژه‌های در دست اجرا جهت احیای دریاچه ارومیه در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار