رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان؛

صندوق بیمه محصولات کشاورزی غرامت بخش زراعت آذربایجان شرقی را پرداخت کرد

1401/10/01 - 21:32 - کد خبر: 83936 نسخه چاپی

نصر: رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: امسال صندوق بیمه محصولات کشاورزی در پرداخت غرامت‌ها تاخیر داشته است اما با پیگیری هایی که صورت گرفته است، در روزهای اخیر غرامت بخش زراعت پرداخت شده و غرامت بخش باغبانی نیز تا ۱۵ روز آینده پرداخت می‌شود.

به گزارش نصر، اکبر فتحی روز پنجشنبه در روستای تاوا ( طوق) شهرستان میانه با اشاره به اینکه ۸۵ درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، گفت: هماهنگی خوبی در استان با شرکت آب منطقه‌ای استان آذربایجان شرقی داریم تا مسائل مربوط به آب را حل کنیم و اگر این هماهنگی نباشد کشاورزان متضرر می شوند.
وی ادامه داد: از زمان اجرای طرح مردمی‌سازی یارانه ها، دامدارها ایثارگرانه به تولید ادامه دادند تا امنیت غذایی تهدید نشود و همه ما مدیون زحمات شبانه روزی کشاورزان هستیم.
فتحی رفع تداخل و صدور سند کشاورزی را یکی از اولویت های وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد و ادامه داد: وزیر جهاد کشاورزی، دستوری صادر کرده اند تا تمام کشاورزان برای اراضی خود سند بگیرند؛ شرایط این کار فراهم شده است و مدیریت امور اراضی هم مکلف است تا برای صدور سند تاییدیه های لازم را ارائه کند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی، کشاورزی قراردادی را از اولویت های وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد و ادامه داد: حدود ۴۰ درصد تولیدات کشاورزی دنیا در قالب کشاورزی قراردادی است و ما هم باید به این سمت و سو برویم.
وی با اشاره به اینکه این قرارداد ما بین بانک کشاورزی، شرکت غله، شرکت خدمات حمایتی و کشاورزان منعقد می شود، افزود: با توجه به اینکه در کشت قراردادی ۵۰ درصد کود فسفاته و پتاسه و هزینه بیمه در زمان کشت تامین می شود و کشاورز بعد از برداشت محصول هزینه آنها را پرداخت می کند، مشکل نقدینگی حل می شود و کشاورزان برای فروش محصولات تولیدی خود نیز نگرانی ندارند.

طرح اصلاح الگوی کشت مکمل کشاورزی قراردادی است
فتحی با بیان اینکه طرح اصلاح الگوی کشت مکمل کشاورزی قراردادی است، افزود: آیین نامه الگوی کشت بعد از ۵۵ سال تدوین شده است و در استان ما هم روستا به روستا محصولاتی که باید کشت شوند مشخص شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی با اشاره به ایینکه در سفر رئیس جمهور به استان دو هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای بخش کشاورزی شامل کانال آبیاری، آبیاری تحت فشار، گلخانه و سایر حوزه ها مصوب شده است، گفت: از این میزان، ۱۵۰ میلیارد تومان تخصیص یافته است .
وی همچنین گفت: تفاهم نامه ای با قرارگاه سازندگی سپاه منعقد شده است که هم از این محل و هم اعتبارات سفر رئیس جمهور اقدامات احداث جاده بین مزارع روستاها و کانال آبیاری در اولین فرصت فصل کاری شروع خواهد شد.
فتحی با اشاره به اینکه ستفاده از نهاده خام علمی نیست و گاوداری های صنعتی هیچ کدام نهاده خام مصرف نمی کنند، از دامداران برای افزایش بهره‌روی از نهاده خام استفاده نکنند و از کارخانه هایی که کنسانتره با کیفیت ارائه می کنند، کنسانتره تهیه کنند.
وی اعلام کرد: به تازگی برای طرح مردمی سازی یارانه ها، ۱۰۰۰ میلیارد ریال اعتبار ابلاغ شده است و دامداران از این فرصت استفاده کرده و از تسهیلات بهره ببرند.
نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی نیز در این دیدار به مشکل آب شرب و کشاورزی در شهرستان میانه اشاره کرد و افزود: با پیگیری های انجام شده بخشی از مشکلات مربوط به تنش آبی در روستاها حل شده است و در تلاش هستیم تا مشکلات بقیه را نیز رفع کنیم.
سید مرتضی حسینی افزود: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته مشکل آب شرب روستای طوق میانه از طریق طرح جهاد آبرسانی حل می شود و تامین آب کشاورزی نیز از طریق سدها امکان پذیر خواهد بود.
وی با بیان اینکه روستای طوق شهرستان میانه قطب دامداری و تولید شیر است، افزود: باید برای سرمایه گذاری در این زمینه مانند شیرپزی صنعتی و کارخانه فرآوری شیر برنامه ریزی شده و با ارائه تسهیلات قابلیت های این روستا در زمینه کشاورزی و دامداری شکوفا شود.
امسال سطح پوشش بیمه محصولات کشاورزی استان از ۲۵۰ هزار هکتار سال گذشته به ۱۰ هزار هکتار کاهش یافته است.
آذربایجان شرقی حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد که حدود یک سوم آن آبی و بقیه به صورت دیم کشت می شود.
تولید سالانه محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی به پنج میلیون تن می رسد.
انتهای پیام/
صندوق بیمه محصولات کشاورزی غرامت بخش زراعت آذربایجان شرقی را پرداخت کرد خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار