مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی؛

بالغ بر ۱۵ هزار واحد در راستای تحقق نهضت ملی مسکن/ پیشرفت ۹۵ درصدی پروژه راه آهن میانه - تبریز

1401/10/01 - 16:03 - کد خبر: 83908 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل و رئیس شورای هماهنگی راه و شهرسازی آذربایجان شرقی گفت: با بیان اینکه این پروژه ۹۵ درصد توسعه داشته است، گفت: بیش از ۶۰ درصد بودجه تخصیص یافته توسط دولت با اوراق و نقدی پرداخت شده است و در دهه فجر تا قسمتی و بعد عید نیز کل پروژه احداث می شود.

به گزارش نصر، امیر بخشی زاده در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت هفته حمل و نقل در اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی برگزار شد، گفت: ۵۵۰ کیلومتر پروژه آزادراه در آذربایجان شرقی در حال ساخت است‌.
وی با اشاره به اینکه احداث هر کیلومتر آزادراه ۸۰ میلیارد تومان هزینه دارد و میزان ۴هزار میلیارد در سفر ریاست جمهوری به استان در راستای تکمیل پروژه ها تخصیص یافته بود، افزود: پروژه های آزادراه بازرگان، آزادراه مراغه-هشترود، بزرگراه بستان اباد-سراب، آزادراه صوفیان-سلماس و مرند-جلفا و همچنین پروژه احداث ۱۴ قطعه ازادراه در استان اغاز شده است. 

راه آهن میانه-تبریز در آستانه اتمام
وی با بیان اینکه تعدد پروژه های عمرانی در استان بسیار است و کمبود اعتبارات و فصل کاری کم، سرعت کار را پایین می آورد، ادامه داد: تمام پروژه ها در سفر رئیس جمهور مطرح شد و یکی از آنها احداث قطار سریع السیر میانه به تبریز است که برای اتمام آن تا ایستگاه خاوران بالغ بر ۷۵۰ میلیارد اعتبار توسط رئیس جمهور تخصیص یافت.
وی با بیان اینکه این پروژه ۹۵ درصد توسعه داشته است، گفت: بیش از ۶۰ درصد بودجه تخصیص یافته توسط دولت با اوراق و نقدی پرداخت شده است و در دهه فجر تا قسمتی و بعد عید نیز کل پروژه احداث می شود.
 

کنترل قیمت مسکن، در گرو خروج سهام آهن آلات و مصالح ساختمانی از بورس
مدیرکل و رئیس شورای هماهنگی امور راه و شهرسازی آذربایجان شرقی در ادامه به وضعیت احداث و همچنین قیمت مسکن در استان اشاره کرد و گفت: افزایش قیمت مصالح و کمبود برخی از سازه ها پروژه ها را به تاخیر می اندازد.
وی اضافه کرد: برای کنترل قیمت مسکن، باید آهن آلات و برخی مصالح ساختمانی از بورس خارج شود تا بتوان نرخ تهیه مسکن را به تعادل رساند.
وی با اشاره به اینکه در آذربایجان شرقی بسیاری از مردم نگاه سرمایه گذاری به مسکن دارند نه سرپناه، گفت: نهضت ملی مسکن برای چهار سال را ۲۰۰ هزار واحد است، تا کنون ساخت بیش از ۱۵ هزار انجام شده است و زمین مورد نیاز برای حدود ۵۳ هزار واحد مسکونی نیز تامین شده است.
بخشی زاده با بیان اینکه راه و شهرسازی وظیفه تامین زمین رایگان در نهضت ملی مسکن و معرفی اشخاص به بانک جهت تسهیلات ساخت مسکن را دارد، گفت: قدم لازم برای تامین زمین را گذاشته ایم اما متقاضیان نیز بیاد هزینه ساخت و آورده مالی را داشته باشند، تا کنون ۲۷۴ هزار ثبت نام کننده وجود دارد که ۳۹هزار نفر تایید نهایی شده است اما فقط  ۱۵ هزار نفر اوارده اولیه دارند.

توسعه باغ شهرها با واگذاری قطعات ویلایی
وی با اشاره به اینکه سیاست دولت بر این عنوان است که در شهرهای کوچک قطعات تک واحدی واگذار شود و ایجاد باغ شهر با قطعات ویلایی افزایش داشته باشد، گفت: برای تحقق این امر هزار قطعه بالای ۲۰۰ متر در شهرستان های هشترود، عجب شیر، بناب، سراب، هریس و... در حال واگذاری است.
وی اضافه کرد: ایجاد باغ شهر با قطعات ویلایی در شهرهای مرند، سراب، اهر، اطراف تبریز، مراغه و ورزقان در حال انجام است.
مدیرکل و رئیس شورای هماهنگی امور راه و شهرسازی آذربایجان شرقی با بیان اینکه به کمیته امداد، ۱۳۷ واحد واگذار شده است، افزود: برای جوان سازی جمعیت در ۸ شهرستان با ۲۱ قطعه به ۳۸ خانوار واگذار شده است و همچنین اقشار ویژه، خانواده شهدا، جانبازان و بهزیستی نیز ۳۰۰ واحد در نظر گرفته شده است و در حال انجام تشریفات اداری است.
 

سه هزار واحد مسکونی بدون متقاضی در شهر جدید سهند
بخشی زاده در خصوص وضعیت آزادراه سهند-تبریز و شرایط تامین مسکن در شهر جدید سهند، گفت: تاسیسات حاشیه ای ازادراه سهند نیاز به رسیدگی دارد البته برای فصل زمستان تمهیدات لازم انجام گرفته است، نواقصات نیز  به حداقل خواهد رسید.
وی با بیان اینکه ۳هزار واحد مسکونی در سهند بدون متقاضی وجود دارد، افزود: این تعداد طبق مطالعات تامین شده است و تمام مقررات ملی ساختمان رعایت شده است، مردم می توانند بازدید انجام دهند و نسبت به تهیه مسکن در این شهر جدید اقدام کنند.

ایجاد زیرساخت های شهر جدید شهریار زمان بر است
وی در خصوص وضعیت نامشخص شهر جدید شهریار و انتظار متقضایان از تعیین وضعیت این منطقه گفت: متاسفانه در اجرای تعهداتی که نسبت به احداث این شهر جدید داشتیم به مشکل بر خوردیم و با تاخیر مواجه شدیم چرا که در منطقه کوهستانی واقع شده است و نیاز به تهاتر از قسمت های صاف منطقه بود که تاکنون ۱۳۲ هکتار از اراضی دولتی واگذار شده است.
وی با بیان اینکه قطعا احداث شهری جدید در منطقه ای جدید زمان بر خواهد بود و نیازمند احداث زیرساخت های بسیاری است، افزود:  شهر شهریار زمان در کوتاه شکل نمی گیرد اما زیرساخت ها در شهر جدید سهند اماده است بنابراین به متقاضیان شهر شهریار پیشنهاد می کنیم از زمین های این شهر انصراف دهند و در شهر جدید سهند صاحب زمین شوند.
 

شهرک جوانان مشکل گسل و رانش ندارد
بخشی زاده در ادامه به جزئیات پروژه شهرک جوانان اشاره کرد و گفت: بالغ بر ۴۰۰ هزار سکونت گاه غیر رسمی با بستر نامناسب وجود دارد که برای ساماندهی این این شرایط در پی احداث واحدها در شهرک جوانان هستیم.
وی با بیان اینکه از نظر مهندسی مکان شهرک جوانان مشکل گسل و رانش ندارد، افزود: ساختمان ها با تمهیدات مهندسی و محدودیت طبقات سه طبقه ای و برنامه ریزی مهندسی در این شهرک احداث خواهد شد.
 مدیرکل و رئیس شورای هماهنگی امور راه و شهرسازی آذربایجان شرقی با بیان اینکه ضمن بررسی های انجام شده از توپوگرافی منطقه، ۱۳۰ هکتار  به ۹۰ هکتار کاهش یافت، ادامه داد: شهرداری مکلف است ۷ هزار واحد مسکونی در این منطقه ایجاد کند، که تفاهم نامه امضا شد به تهران ارسال شده و در دست بررسی است.
انتهای پیام/
بالغ بر ۱۵ هزار واحد در راستای تحقق نهضت ملی مسکن/ پیشرفت ۹۵ درصدی پروژه راه آهن میانه - تبریز گلناز پورنامی

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار