بیگی در نشست با دانشجویان و نمایندگان رسانه‌ها تأکید کرد؛

حفظ محیط زیست باید جزو سیاست‌های اصلی دولت‌ها باشد/ دستگاه قضایی در رسیدگی به پرونده تخلفات حفاظت محیط زیست استان تسریع کند

1401/09/30 - 15:39 - کد خبر: 83854 نسخه چاپی

نصر: نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو گفت: علی رغم شعار‌هایی که در همین دولت هم داده شده، محیط زیست جزو سیاست‌های اصلی دولت‌ها نبوده است، در حالی که در قوانین مربوطه از جمله قانون هوای پاک دست سازمان حفاظت محیط زیست را بسیار باز گذاشته است.

به گزارش خبرنگار نصر، "احمد علیرضا بیگی" در نشست "آلودگی هوای تبریز، علل و راهکار برون رفت از آن" که توسط جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز در تالار شهید باکری این دانشگاه ترتیب یافته بود، با بیان اینکه در گذشته و حال متأسفانه محیط زیست جزو سیاست‌های اصلی دولت‌ها نبوده است، افزود: علی رغم شعار‌هایی که در همین دولت هم داده شده، محیط زیست جزو سیاست‌های اصلی دولت‌ها نبوده است، در حالی که در قوانین مربوطه از جمله قانون هوای پاک دست سازمان حفاظت محیط زیست را بسیار باز گذاشته است.
وی ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان یک سازمان حاکمیتی به عنوان مسئول اصلی اجرای قانون هوای پاک شناخته می‌شود، اما این سازمان در اجرای قانون پشتیبانی کافی از خود نمی‌بیند.
این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه از اوضاع مدیریت محیط زیست در استان انتقاد کرد و گفت: متأسفانه در گذشته ترک فعل‌هایی در مدیریت حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی صورت گرفته است و بنده در راستای عمل به وظایف نمایندگی این مسأله را پیگیری کردم، اما با عدم دریافت پاسخ مناسب از سوی مسئولان وقت سازمان حفاظت محیط زیست در تهران و تبریز، مجبور به اعلام جرم علیه اداره کل حفاظت محیط زیست استان در محاکم قضایی شدم.
بیگی خاطرنشان کرد: به نمایندگی از مردم در مراجعه به دستگاه قضایی درباره ترک فعل و قصور حفاظت محیط زیست استان در انجام وظایف قانونی خود دستکم به چهار موضوع مهم و حساس آلودگی زیست محیطی شرکت‌های کاوه سودا مراغه، معدن طلای اندریان (ورزقان)، پتروشیمی تبریز و پالایشگاه تبریز اشاره کرده و مستندات کافی در این خصوص را هم به محاکم قضایی ارائه کردیم که بررسی‌ها و پیگیری‌های قضایی منجر به صدور قرار مجرمیت علیه مدیرکل وقت حفاظت محیط زیست استان شد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: ما در جریان پیگیری‌های قضایی تخلفات حفاظت محیط زیست استان متوجه شدیم هرچقدر این مسائل و تخلفات را بیشتر پیگیری می‌کنیم، در کمال تعجب برای عده‌ای رونق کسب و کار بیشتری ایجاد می‌شود و انجام مطالعات به اصطلاح علمی متعدد و غیرضرور برای مشمول زمان کردن موضوعات مطروحه و پرداخت هزینه‌های میلیاردی این مطالعات توسط همان شرکت‌هایی که در مظان‌اتهام قرار داشتند، از جمله این عجایب بود که باید چنین روند‌های غلطی در سازمان حفاظت محیط زیست و دیگر سازمان‌های مشابه اصلاح شود.
بیگی در ادامه به عدم اعلام و درج برخی صنایع آلاینده محیط زیست آذربایجان شرقی در لیست واحد‌های آلاینده اداره کل محیط زیست استان اشاره کرد و افزود: در مواردی که ما بررسی کردیم متوجه شدیم صنایع بزرگ و آلاینده‌ای مانند پتروشیمی و پالایشگاه تبریز، کاوه سودای مراغه، نیروگاه تبریز، معدن طلای اندریان و برخی دیگر از صنایع بزرگ آلاینده سال‌های متعددی پس از سال ۱۳۹۲ در لیست صنایع آلاینده استان غایب بودند و از قِبَل این موضوع صد‌ها میلیارد تومان خسارت به بیت المال وارد شده است و عجیب‌تر آنکه برخی از این واحد‌های آلاینده محیط زیست نه تنها عوارض آلایندگی پرداخت نکرده‌اند، بلکه واحد‌هایی مانند پالایشگاه و پتروشیمی تبریز به عنوان صنایع سبز هم معرفی شده‌اند!
وی اظهار کرد: سؤال ما از آقایان مسئول حفاظت محیط زیست استان این بود و هست که در آن سال‌ها چه اتفاقی افتاده بود که این صنایع از لیست واحد‌های آلاینده خارج شده بودند، در حالی که همان وضعیت آلایندگی‌شان ادامه داشت و پس از اعتراض و پیگیری‌های ما دوباره به لیست آلاینده‌ها افزوده شدند؟ ما شکایت‌مان را از این تخلفات به دستگاه قضایی برده‌ایم و ‌امیدوارم دستگاه قضایی با تسریع در رسیدگی به این پرونده‌ها پاسخ قانع‌کننده‌ای به افکار عمومی بیابد.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود آلودگی هوای تبریز را منحصر به نیروگاه تبریز نداست و گفت: یکی از منابع بزرگ آلاینده هوای تبریز خودرو‌ها و ناوگان فرسوده حمل و نقل عمومی است که سال هاست نسبت به نوسازی آن‌ها بی‌توجهی صورت گرفته است. مسئولان شهرداری تبریز باید درباره عملکرد خود در این رابطه پاسخ دهند.
بیگی افزود: شهرداری تبریز از محل عوارض آلایندگی پتروشیمی و پالایشگاه صد‌ها میلیارد تومان طلبکار است، اما تا کنون این موضوع مهم را پیگیری نکرده بود! یکی از محل‌های هزینه کرد عوارض آلایندگی هم توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و فضای سبز شهری است.
وی در ادامه خودروسازان را مورد خطاب قرار داد و گفت: متأسفانه صنعت خودروسازی ما هم پیشرفت‌های لازم را نداشته است و در آلودگی هوای شهر‌ها بخصوص کلان شهر‌هایی مثل تبریز مقصر است. خودروسازان متأسفانه سمند را به قیمت تویوتا به مردم می‌فروشند، اما در ارتقای کیفیت محصولات خود قدم‌های چشمگیری برنمی دارند.
بیگی خاطرنشان کرد: در موضوع قانون هوای پاک بحث اسقاط خودرو‌ها را در مجلس پیش‌بینی کرده بودیم، اما با افزایش قیمت خودرو، طرح اسقاط یک خودرو به ازای تولید خودروی جدید با طرح دیگری جایگزین شد و عملاً طرح اسقاط خودرو‌های فرسوده به حاشیه رفت.
وی در پایان خطاب به دولت گفت: دولت باید حفاظت از محیط زیست را وجهه همت خود سازد، حفاظت از محیط زیست با شعار ممکن نیست و دولت و مجلس باید با سرلوحه قرار دادن توسعه پایدار و حفاظت از محیط زیست سیاست‌های غلط موجود را اصلاح کنند.
انتهای پیام/
حفظ محیط زیست باید جزو سیاست‌های اصلی دولت‌ها باشد/ دستگاه قضایی در رسیدگی به پرونده تخلفات حفاظت محیط زیست استان تسریع کند محمد سهرابی

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار