مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق آذربایجان شرقی مطرح کرد:

استقبال از طرح‌های قابل اجرا برای فیلتراسیون نیروگاه تبریز/ چرا مردم تبریز از نیروگاه‌های سیکل ترکیبی جدید محروم مانده اند؟

1401/09/29 - 19:31 - کد خبر: 83771 نسخه چاپی

نصر: مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق آذربایجان شرقی انتقادات درباره آلودگی هوا توسط نیروگاه تبریز را قابل پذیرش دانست و گفت: مازوت سوزی نیروگاه تبریز آلودگی دارد و ما منکر آن نیستیم، اما مساله مهم این است که چرا مردم تبریز از نیروگاه‌های سیکل ترکیبی جدید محروم مانده اند؟ معتقدم مطالبه اصلی مردم و رسانه‌ها باید ضرورت سرمایه گذاری‌های جدید در صنعت تولید برق تبریز و آذربایجان شرقی باشد.

به گزارش خبرنگار نصر، سید محسن موسوی بعد از ظهر امروز در نشست "آلودگی هوای تبریز، علل و راهکار برون رفت از آن" که در تالار شهید باکری دانشگاه تبریز ترتیب یافته بود، در واکنش به انتقادها از آلایندگی زیست محیطی نیروگاه حرارتی تبریز، افزود: نیروگاه تبریز از سال 82 با سرمایه گذاری جدید گازسوز شده و شرکت ملی گاز متعهد شده است 8 ماه از سال را به نیروگاه تبریز گاز تحویل دهد.
وی از بهینه‌سازی نیروگاه تبریز خبر داد و اظهار کرد: در سال گذشته 200 میلیارد تومان برای بهینه‌سازی واحدهای مختلف نیروگاه حرارتی تبریز هزینه شده است.
موسوی در مورد مصرف سوخت مازوت توضیح داد: نیروگاه تبریز اختیاری در انتخاب سوخت مازوت ندارد و اتفاقاً مصرف سوخت مازوت هزینه نگهداری بیشتری برای تاسیسات و تجهیزات نیروگاه تبریز وارد می‌کند.
وی در ادامه بر ضرورت سرمایه گذاری در صنعت تولید برق تبریز تاکید کرد و گفت: متاسفانه از زمان واگذاری نیروگاه تبریز به بخش خصوصی طرح‌های توسعه و سرمایه گذاری جدید متوقف شد و مالک جدید نیروگاه توان سرمایه گذاری کلان برای توسعه آن را ندارد، هر چند نیروگاه تبریز هر چقدر سود کرده برای خود نیروگاه هزینه کرده است.
موسوی افزود: راندمان نیروگاه حرارتی تبریز مطابق سیکل رانکین بوده و با اورهال صورت گرفته به 34 درصد رسیده و نزدیک روزهای اولیه بهره برداری آن است.
وی در ادامه انتقادات درباره آلودگی هوا توسط نیروگاه تبریز را قابل پذیرش دانست و گفت: مازوت سوزی نیروگاه تبریز آلودگی دارد و ما منکر آن نیستیم، اما مساله مهم این است که چرا مردم تبریز از نیروگاه‌های سیکل ترکیبی جدید محروم مانده اند؟ معتقدم مطالبه اصلی مردم و رسانه‌ها باید ضرورت سرمایه گذاری‌های جدید در صنعت تولید برق تبریز و آذربایجان شرقی باشد، چرا که نیاز امروز برق استان 1700 مگاوات و میزان تولید ما 1200 مگاوات است و ما 500 مگاوات کسری تولید داریم. باید به داد صنعت تولید برق تبریز رسید.
مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق آذربایجان شرقی تاکید کرد: نیروگاه‌های سیکل ترکیبی جدید راندمان بالا، مصرف آب و انرژی کمتر و همچنین آلودگی زیست محیطی ناچیزی دارند، در حالی که نیروگاه بخار تبریز مصرف انرژی و آب بسیار بالایی دارد و لذا ضروری است برای سرمایه گذاری جدید در بخش نیروگاهی استان متمرکز شویم.
موسوی در پایان در خصوص فیلتراسیون آلودگی نیروگاه تبریز گفت: در کشور ما فعلا دانش فنی و عملیاتی فیلتراسیون خروجی نیروگاه وجود ندارد، هر چند ما در این رابطه بارها تلاش کرده ایم، اما تا کنون موفق نشده ایم. من از همین فرصت استفاده می کنم از کلیه افراد و شرکت های فعال در این زمینه دعوت می کنم اگر طرح عملیاتی برای فیلتراسیون دودکش های خروجی نیروگاه حرارتی تبریز دارند ارائه کنند و ما قطعاً از چنین طرح هایی استقبال خواهیم کرد.
انتهای پیام/
استقبال از طرح‌های قابل اجرا برای فیلتراسیون نیروگاه تبریز/ چرا مردم تبریز از نیروگاه‌های سیکل ترکیبی جدید محروم مانده اند؟ محمد سهرابی

ثبت نظر

نمایش 1 نظر

پاسخ   حسن   سال پیش  

مطمئن باشین تکنولوژی رو داریم. چون وقتی میتونیم موشک هایپرسونیک تولید کنیم پس فیلتراسیون چیزی نیست. احتمالا به صلاح نیست رو کردنش.
پژوهشیار