رئیس مجلس شورای اسلامی:

دشمن سیستم علمی و و روند آموزشی ما را هدف قرار داده است

1401/09/29 - 15:22 - کد خبر: 83737 نسخه چاپی

نصر: رئیس مجلس گفت: از آنجایی که پژوهشگران در تولید قدرت، ثروت، معرفت و منزلت نقش کلیدی دارند، دشمن دقیقاً همین نقاط را آماج حملات خود قرار دادند.

به گزارش نصر، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در آیین رونمایی از تازه‌های نشر، منابع دیجیتال و موزه مجازی کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس که صبح امروز (سه شنبه، ۲۹ آذر ماه) در محل مجلس مشروطه برگزار شد، ضمن قدردانی از فعالیت های این مجموعه در هفته پژوهش، گفت: امروز بحث مربوط به علم و پژوهش از موضوعات بسیار مهم و اساسی برای هر مجموعه، جامعه و کشوری است.

کتابخانه و مرکز اسناد محلی برای ذخیره کتاب نیست
رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن تبیین نقش پژوهش در مجلس، گفت: کتابخانه و مرکز اسناد امروز منبعی برای بازیابی و توجه به تجربه و دانش گذشتگان برای آینده است. امروز پیشرفت جوامع، کشورها و ملت ها که توأم با اقتدار باشد بدون پیشرفت علم امکان پذیر نیست و اینکه رهبر معظم انقلاب در حوزه علم و پژوهش تأکید دارند به این خاطر است که پژوهش به عنوان زیرمجموعه ای از نهاد علم نقش اساسی در پیشرفت، استقلال و اقتدار کشور دارد.
وی با اشاره به اینکه بدون شک اگر امروز به دوره پس از انقلاب اسلامی بنگریم، بعضاً تصمیماتی گرفته ایم که با اشکالاتی همراه بوده است، تأکید کرد: امروز برای رقابت در زمینه های مختلف با کشورهای دنیا احتیاج به تحول در زمینه هایی داریم که بدون پژوهش و دانایی و بدون تکیه به نهاد علم امکان پذیر نیست.
وی در ادامه تصریح کرد: به بیان دیگر حکمرانی و شیوه درست اجرایی برای تحقق آرمان ها و اندیشه های سیاسی حضرت امام (ره) و آرمان هایی که تعریفی نو در این مقطع از اسلام سیاسی است، نیازمند علم خواهد بود.

گره مسائل باید با تکیه بر علم و در زمان مناسب باز شود
قالیباف در ادامه با اشاره به اینکه اگر امروز در حل برخی مسائل ناتوان هستیم می توانیم آنها را با تکیه به علم و پژوهش برطرف کنیم، یادآور شد: به هر میزان که در عرصه های پیشرفت علم، پژوهش و تحقیقات حرکت کرده و پژوهش های علمی، معتبر و مؤثر داشته و در کاربست ها و در زمان مناسب خود استفاده کردیم، موفق بوده و خواهیم بود.
وی خاطرنشان کرد: البته گاهی ما مسأله ای را حل می کنیم اما آن مسئله در زمان مناسب حل نشده لذا تصمیم خوب و در عین حال به هنگام لازمه کار است.
رئیس قوه مقننه در ادامه با بیان اینکه امروز آنهایی که با پژوهش های علمی، مؤثر و معتبر به ایران عزیز و مردم خدمت کرده باعث افتخار هستند، گفت: پژوهشگران از سویی در استقلال، آزادی و عزت ما و از سوی دیگر در تولید قدرت، ثروت، معرفت و منزلت نقش کلیدی دارند و دشمن نیز دقیقاً همین نقاط را آماج حملات خود برای تضعیف این بخش چه سیستم علمی، چه افراد علمی و چه روند آموزشی قرار می دهد.
وی بر همین اساس تصریح کرد: امروز یکی از مراکز مهم تولید علم و انسان سازی حوزه آموزش و پرورش است که متأسفانه آنطور که باید و شاید در این مسیر که مسیر تولید علم است، کارنامه موفقی نداشته ایم؛ نه در حوزه تربیت، نه در حوزه آموزش و نه در حوزه پژوهش.

دانایی محوری جبران برخی از مشکلات است
قالیباف با بیان اینکه آنقدر که در دنیا به دوره دبستان، مقاطع متوسطه اول و دوم به موضوعات تربیتی، آموزشی با تکیه بر حوزه پژوهش و تحقیقات توجه می شود، در کشور ما توجه نمی شود، عنوان کرد: در حالی که ایران عزیز از جهت محتوا در این حوزه، عقبه فرهنگی و دینی و منابع علمی و دینی در بخش های مختلف دارد، اما متاسفانه کارنامه قابل قبولی نداریم و شاید فرزندان ما در حل مسائل فردی در حوزه های شخصی، مسئولیت پذیری جامعه در آینده و حل مسائل جامعه در سطح ملی و بین المللی که باید توان حل مسئله و مسائل مهم را داشته باشند، از مهارت های لازم برخوردار نیستند و این ضعف باید در نشست هایی که در حوزه علم دور هم جمع می شویم برطرف شود و باید بدانیم حل مشکل ما در گرو چنین حرکت هایی است.
رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در ادامه با اشاره به اینکه همه نخبگان و همه مسئولان در سطوح مختلف در قوای سه گانه و محیط های علمی، دانشگاهی و حوزوی و در عرصه های مربوط به هنر و فرهنگ کشور به خصوص کتاب و کتابخوانی مسئولیت دارند، بیان داشت: باید کتابخوانی و کتاب خوب را ترویج کنیم چرا که دانایی محوری جبران برخی از مشکلات است.
وی افزود: امروز با دو چالش جدی جنگ اقتصادی و جنگ ترکیبی روبرو هستیم و این دو لبه یک قیچی هستند که علم، پیشرفت و نیروهای جوان، کارآمد و مؤثر ما را تحت تأثیر قرارداده و مرجعیت ها را نیز در تأثیرگذاری بر افراد تغییر داده اند.
قالیباف در ادامه با تأکید بر اینکه باید بپذیریم نقشی که تصویر آینده را برای ذهن جوانان دنیا می سازد، به همان اندازه مفاهیم را نمی سازد، ابراز داشت: وقتی روایتی با یک نگاه آینده نگری ایجاد می شود و مرجعیت آن در یک شبکه به عنوان یک فناوری مورد توجه قرار می گیرد، عرصه رقابت و مبارزه نیز متفاوت می شود.
وی در ادامه با یادآوری این مطلب که مواردی که در مکاتب انسان ساخت دنبال می شد، روزی بازار و روزی رفاه بود اما امروز شبکه است، گفت: آنها نگاهی دارند که ما باید با تحقیق و پژوهش، برنامه ریزی دقیقی برای آن داشته باشیم. امام راحل (ره) با یک مبارزه باعث احیای مجدد اسلام و عزت امت اسلامی شد که امروز برای رقابت با این دنیا و این نگاه ها باید بیش از هر زمان دیگری از علم و دانش و تکیه به پژوهش به عنوان زیرمجموعه ای از مسائل علمی توجه کرده و مهارت های امروز جامعه خود را در همه ابعاد دنبال کنیم.
قالیباف در جریان این مراسم، از ۳۰ عنوان کتاب تازه های نشر کتابخانه مجلس رونمایی کرد. همچنین از آثار دیگری از جمله از یک هزارمین مرمت کتاب خطی این دوره، پایگاه اطلاع رسانی مرکز و همچنین از ۴ میلیون و یکمین سند اسکن شده موجود در مجموعه رونمایی به عمل آمد.
رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان این نشست از اسناد، کتب و نسخ خطی موجود در کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی نیز بازدید به عمل آورد.
انتهای پیام/
دشمن سیستم علمی و و روند آموزشی ما را هدف قرار داده است خبرگزاری مهر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار