به میزبانی دانشگاه تبریز؛

نشست شورای مدیریت آموزش عالی آذربایجان شرقی برگزار شد

1401/09/29 - 15:05 - کد خبر: 83732 نسخه چاپی

نصر:  نشست شورای مدیریت آموزش عالی آذربایجان شرقی با حضور برخی نمایندگان مجلس و روسای دانشگاه های استان به میزبانی دانشگاه تبریز برگزار شد.

به گزارش نصر، رئیس دانشگاه تبریز، سه‌شنبه، 29 آذرماه، رئیس دانشگاه تبریز در ابتدای این نشست ضمن خیرمقدم با اشاره به وضعیت آموزش عالی استان آذربایجان شرقی در بخش های مختلف گفت: حضور نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی در این جلسه، نشانه علاقمندی این عزیزان به حل مسایل و مشکلات آموزش عالی استان است که ما روسای دانشگاه های استان از زحمات و تلاش های آنان قدردانی می کنیم.
دکتر صفر نصراله زاده، در ادامه با اشاره به برخی مسایل و مشکلات آموزش عالی استان گفت: مشکلاتی که ما در آموزش عالی استان داریم، به نوعی مشکلات و دغدغه همه دانشگاه ها است که از جمله آنها می توان به کمبود بودجه و اعتبار دانشگاه ها، عدم تخصیص به موقع بودجه، عدم توجه به سند آمایش آموزش عالی، رشد بی رویه دانشگاه‌ها، وابستگی مالی دانشگاه‌ها به بودجه‌های دولتی، عدم توجه به مباحث اشتغال و مهارت آموزی دانشجویان، وجود برخی قوانین و ... اشاره کرد.
 رئیس دانشگاه تبریز با تاکید بر اینکه امروزه  بزرگترین مشکل دانشگاه‌ها وابستگی آنان به بودجه دولتی است، تصریح کرد: 90  درصد از بودجه دانشگاه‌ها صرف پرداخت حقوق می‌شود و دیکر اعتباری برای اجرای طرح های پژوهشی، تجهیز آزمایشگاه ها و تکمیل و اجرای پروژه های عمرانی نمی ماند.
وی در بخش دیگر سخنان خود از نمایندگان مجلس خواست با رصد و پایش مسایل و مشکلات آموزش عالی، بازنگری در برخی قوانین و تصویب قانون در پیشبرد و توسعه دانشگاه ها حمایت های لازم را داشته باشند.

حمایت از شرکت های دانش بنیان
رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در این نشست با تاکید بر اینکه این کمیسیون اقدامات موثر و موفقی در حوزه فعالیت کاری خود داشته است، گفت: حمایت از طرح رتبه بندی معلمان، همسان سازی حقوق اساتید دانشگاه ها و حمایت از شرکت های دانش بنیان از جمله این اقدامات بوده است.
دکتر علیرضا منادی سفیدان در ادامه با بیان اینکه امروز ظرفیت و توانمندی های زیادی در بخش های مختلف در دانشگاه های کشور و به ویژه در این استان وجود دارد، افزود: دانشگاه های کشورمان و دانشگاه های استان آذربایجان شرقی با الگو گرفتن از دانشگاه های موفق و با تجمیع ظرفیت ها، توانمندیها و امکاتات خود می توانند، ضمن حل مشکلات دانشگاه های خود در پیشرف و توسعه کشور و استان گام های موثری بردارند.

رشد تولید علم و دانش زیربنای پیشرفت و توسعه کشور است
نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی و رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی نیز در این جلسه با اشاره به اهداف برپایی این نشست با حضور برخی نمایندگان استان و روسای دانشگاه ها گفت: این نشست به منظور هم اندیشی و همفکری برای حل مسایل و مشکلات حوزه آموزش عالی برگزار می شود که این گونه جلسات هر از چند گاهی  برای رصد و حل مشکلات آموزش عالی در استان به میزبانی دانشگاه ها برگزار شود.
مهدی اسماعیلی، در ادامه با تاکید بر اینکه دغدغه و مشکلات آموزش عالی باید دغدغه مهم و اول کشور از سوی مسئولان باشد، خاطر نشان کرد: امروزه پیشرفت و توسعه هر کشور و ملتی به رشد و پیشرفت تولید علم و دانش و آموزش عالی آن وابسته است، بنابراین دولت و مجلس در این ارتباط باید بیش از اینها در حل مشکلات نظام آموزش عالی تلاش و حمایت های لازم را انجام دهد.

تدوین برنامه های راهبردی و سیاستگذاری های مناسب و موثری
نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی هم در این نشست با بیان اینکه باید برنامه های راهبردی و سیاستگذاری های مناسب و موثری با توجه به ظرفیت و پتانسیل های دانشگاه ها برای حل مسایل و مشکلات جامعه و صنعت تدوین شود، گفت: ما مسایل و مشکلات حوزه آموزش عالی را رصد و در جریان آن هستیم و برای حل آنها هم تلاش می کنیم.
 معصومه پاشایی بهرام، در ادامه توجه به توسعه کیفیت در نظام آموزش عالی را ضروری بیان کرد و افزود: دانشگاه ها نقش مهم و تعیین کننده در تعلیم و تربیت نخبگان جامعه و سایر اقشار جامعه برعهده دارد که باید به آن رسالت و وظیفه که در قابل جامعه و صنعت بر عهده دارند، خوب عمل نمایند.

بهره مندی از تمامی توانمندی های نمایندگان استان
نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی هم در این جلسه با تاکید بر اینکه با همفکری می توان بسیاری از مشکلات حوزه مسایل آموزش عالی را حل کرد، گفت: روسای دانشگاه های استان باید از تمامی توانمندیهای نمایندگان استان برای حل مشکلات خود و به خصوص برای توسعه و رشد خود در بخش های مختلف بهره مند شوند.
جعفر راستی، در ادامه با بیان اینکه در گذشته برای ورود به دانشگاه برای تحصیل سخت بوده و آرزوی اکثر جوانان تحصیل در یکی از رشته های دانشگاهی بود، تصریح کرد: در حال حاضر دانشگاه ها بدون نیاز سنجی از بازار کار و جامعه و به خاطر پذیرش زیاد دانشجویان در رشته های مختلف، دانش آموختگان دانشگاه ها آن خروجی و کیفیت لازم و خواسته های جامعه را نمی توانند برآورده بکنند.
نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به نقش دانشگاهیان در تحقق اهداف جهاد تبیین گفت: دانشگاهیان نقش تعیین کننده و برجسته‌ای برای تحقق جهاد تبیین برعهده دارند که در این راستا با تدوین برنامه های راهبردی می توان بسیاری از توطئه های دشمنان را علیه ملت ایران خنثی کنند.

رصد و رفع شایسته مشکلات دانشگاه ها
نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست هم اندیشی ضمن قدردانی از میزبانی شایسته دانشگاه تبریز از این جلسه گفت: دانشگاه تبریز به عنوان یکی از دانشگاه های جامع، برتر و تاثیرگذار کشورمان است که ما به داشتن چنین دانشگاهی در استان افتخار می کنیم که در حوزه های مختلف در کشور تاثیرگذار است.
احمد محرم‌زاده، در ادامه با تاکید بر اینکه امروزه اقتدار و پیشرفت کشورمان در بخش های مختلف به خاطر تولید علم و فناوری در دانشگاه ها بوده است، تصریح کرد: امروزه نقشی و جایگاهی که دانشگاه ها در توسعه و پیشرفت کشورمان برعهده دارند، باید در شان و جایگاه آنان مشکلات دانشگاه ها را رصد کنیم و در حل آنها تلاش نماییم.

توزیع عادلانه منابع، ثروت و عدالت آموزشی
 نماینده مردم هشترود و چاراویماق در مجلس شورای اسلامی هم در این جلسه از روسای دانشگاه های استان خواست با راه اندازی مراکز رشد و استقرار و حمایت از شرکت های دانش بنیان در شهرستان های هشترود و چاراویماق از این بخش ها برای توسعه و پیشرفت استان بهره مند شوند.
سیدحمزه امینی، در ادامه با تاکید بر اینکه در نظام جمهوری اسلامی ایران مردم بزرگترین سرمایه کشورمان است، تصریح کرد: با برنامه ریزی و با توزیع عادلانه منابع، ثروت و عدالت آموزشی می توان گام های موثری برای توسعه و پیشرفت هر منطقه برداشت که مردم خشنود و راضی باشند.
مهاجرت اساتید دانشگاه ها حکایت از مشکلات حل نشده این قشر دارد
نماینده مردم تبریز نیز در این نشست با بیان اینکه در حال حاضر به خاطر برخی مشکلات موجود در حوزه مسایل آموزش عالی، اساتید دانشگاه ها و نخبگان از کشور مهاجرت می کنند، یادآور شد: مهاجرت اساتید دانشگاه ها نشان دهنده این مسئله است که مشکلات این قشر حل نشده و آن انگیزه لازم را برای فعالیت در کشور ندارند.
دکتر مسعود پزشکیان، در ادامه با بیان اینکه بسیاری از مشکلات موجود در حوزه مسایل آموزش عالی در سطح مدیرتی است، افزود: برخی قوانین موجود در این بخش هم احتیاج به بازنگری و اصلاح دارد.

استفاده از ظرفیت دانشگاه ها برای حل مشکلات و مسائل کشور
نماینده مردم آذرشهر و اسکو رئیس فراکسیون دانشگاهیان مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه ضمن قدردانی از دست اندرکاران برگزاری این نشست گفت: با ریل گذاری صورت و با آسیب شناسی قوانین و ارایه طرح و لایحه عزم مجلس یازدهم حل مشکلات مسایل آموزش عالی است، گفت: برای حفظ جایگاه تولید علم و فناوری در کشورمان و دنیا وظیفه دولت و مجلس است که با حمایت و پشتیبانی از دانشگاه‌ها در حل مشکلات موجود در این حوزه نیز اقدامات موثری انجام دهند.
دکتر روح الله متفکر آزاد، در ادامه با بیان اینکه امروزه دولت و مجلس برای حل مسایل و مشکلات کشور نگاه علمی به بسیاری از مسایل دارد، خاطر نشان کرد: ما باید برای حل مشکلات و مسائل کشور از ظرفیت دانشگاه استفاده کنیم و دانشگاه ها نیز با ارایه راهکارهای لازم و کمک به حوزه قانونگذاری و سیاستگذاری در حل مشکلات کشورمان در بخش های مختلف، آن مشارکت جدی و همکاری های لازم را داشته باشند.
در این جلسه همچنین روسا و نمایندگان دانشگاه های استان با تشریح رتبه و جایگاه فعالیت های آموزشی و پژوهشی و طرح برخی مسایل و مشکلات حوزه فعالیت خود از نمایندگان مجلس خواستند، در توسعه و ارتقا و حل مشکلات دانشگاه ها با توجه به ظرفیت و توانمندیهای هر دانشگاه حمایت ها و اقدامات موثری صورت گیرد.
انتهای پیام/
نشست شورای مدیریت آموزش عالی آذربایجان شرقی برگزار شد خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار