وزیر آموزش و پرورش؛

فقط ۱۰ درصد ظرفیت اردوگاهی برای دانش‌آموزان استفاده می‌شود

1401/09/29 - 12:00 - کد خبر: 83709 نسخه چاپی

نصر: وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه فقط ۱۰ درصد ظرفیت اردوگاهی برای دانش‌آموزان استفاده می‌شود، گفت: باید دانش‌آموزان را به سمتی سوق دهیم که خانواده‌ها را برای سفر ترغیب کنند.

به گزارش نصر، یوسف نوری وزیر آموزش‌ و پرورش در نشست کمیسیون گردشگری اتاق ایران با بیان اینکه باید از ظرفیت آموزش و پرورش برای تحرک بخشیدن به گردشگری داخلی استفاده کنیم، گفت: حدود ۱۵ میلیون دانش‌آموز و ۲.۵ میلیون معلم شاغل و بازنشسته عضو خانواده آموزش و پرورش هستند که اگر برای توسعه گردشگری و تسری فرهنگ آن در میان خانواده‌ها از آنها استفاده شود، اتفاقات مهمی در این حوزه شاهد خواهیم بود.
وی با بیان اینکه فقط ۱۰ درصد ظرفیت اردوگاهی برای دانش‌آموزان استفاده می‌شود، ادامه داد: به عمد عبارت اردو که مفهومی نظامی است را به سفر تربیتی تغییر دادیم. هدف این است که سفر برای دانش‌آموزان میدانی، همراه با آموزش و لذت‌بخش باشد، لذا باید این سفرها را با کتاب‌های درسی پیوند دهیم.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه نرخ بازگشت سرمایه در آموزش بسیار بیشتر از سایر بخش‌هاست، گفت: بیش از یکصد هنرستان در حوزه گردشگری داریم که هیچ‌کدام از فارغ‌التحصیلان آن‌ها بیکار نیستند، ۳۵۰ اردوگاه با وسعت ۵۷ هزار هکتار در بهترین مناطق کشور داریم و شبکه شاد را در آموزش و پرورش داریم که هم‌زمان چند میلیون نفر به طور آنلاین بر روی آن فعالیت می‌کنند. این ظرفیت‌ها به خوبی می‌تواند در خدمت آموزش و گردشگری قرار گیرد.
وی تأکید کرد: باید دانش‌آموزان را به سمتی سوق دهیم که خانواده‌ها را برای سفر ترغیب کنند؛ بچه‌ها زود یاد می‌گیرند و می توانند راهنمای سفر دیگران باشند و وقتی این اتفاق افتاد ما به هدفمان رسیده‌ایم.
نوری با اشاره به وجود بندهایی مربوط به سفر راهیان نور در برنامه ششم توسعه گفت: معتقدم در برنامه هفتم نیز باید سفرهای راهیان پیشرفت را بگنجانیم.

تشکیل اتاق فکر مشترک گردشگری با آموزش و پرورش
علی‌اکبر عبدالملکی رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران نیز تأکید کرد: کمیسیون گردشگری با ۱۶ کمیته تخصصی آماده تشکیل اتاق فکر مشترک با آموزش‌وپرورش با هدف توسعه صنعت گردشگری است.
علی چاغروند معاون کمیسیون‌ها، مجامع و شوراهای اتاق ایران نیز در این نشست با بیان این که اتاق ایران در جریان تدوین برنامه هفتم توسعه پیشنهاد کرده تا وزارتخانه‌ها ارتباط با بخش خصوصی خود را پررنگ کنند و افراد و مشاورینی از بخش خصوصی انتخاب کنند، ادامه داد: باید فضای آموزشی را به سمتی ببریم که دانش‌آموزان با کارآفرینی و اقتصاد آشنا شوند.
وی افزود: از شما می‌خواهیم ارتباط با صنعت و تجارت را یک پله جلوتر از دانشگاه آورده و ارتباط دانش‌آموزان را با صنعت برقرار کنید. این اقدام می‌تواند در قالب تفاهم‌نامه‌ای میان اتاق ایران و آموزش و پرورش دنبال شود. در اتاق ایران می‌توانیم بازدیدهای خوبی از صنایع موفق و دیدار با کارآفرینان برتر را برای دانش‌آموزان برگزار کنیم.

گردشگری وارد سرفصل‌های آموزشی مدارس شود
تیموری مشاور کمیسیون گردشگری اتاق ایران هم با اشاره به وجود شناخت سطحی از گردشگری و برخی فعالیت‌های غیرحرفه‌ای در این بخش گفت: باید زودتر و قبل از ورود به دانشگاه به موضوع گردشگری در مدارس پرداخته شود و مقوله گردشگری و مضامین مرتبط با آن به عنوان سرفصل‌های درسی وارد کتاب‌های درسی شود.
وی با تأکید بر ضرورت ترکیب آموزش‌های تئوری و عملی افزود: اگر بتوانیم هنرستان‌های ترکیبی در حوزه گردشگری ایجاد کنیم تا دانش‌آموزان بخش تئوری را از معلمان و بخش عملی را در محیط‌های مرتبط مانند هتل‌ها و ... تجربه کنند و به رشد این بخش کمک زیادی می‌کند.
وی با اشاره به اسکان فرهنگیان در مدارس در ایام تعطیلات و سفر، ادامه داد: اگر دستور دهید تا ستاد اسکان فرهنگیان از طریق کمیسیون گردشگری به اقامتگاه‌های رسمی و مهمان‌پذیران متصل شوند هم به اقتصاد این بخش‌ها کمک زیادی می‌شود و هم کیفیت اسکان فرهنگیان افزایش می‌یابد.

اهمیت استفاده از ظرفیت آموزش و پرورش برای توسعه گردشگری داخلی
مجیدی از پژوهشگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز با اشاره به اینکه برای اولین بار در سیاست‌های کلی برنامه هفتم بندی درباره گردشگری وارد شده است، بیان کرد: ظرفیت آموزش‌وپرورش برای فعال کردن گردشگری داخلی اهمیت زیادی دارد. در پژوهشگاه مجمع آمادگی داریم به فعال‌سازی این ظرفیت کمک کنیم. اگر نقش اتاق‌های سه‌گانه به طور واقعی در دولت مورد توجه قرار بگیرد و از ظرفیت آن‌ها استفاده شود می‌توان امیدوار به توسعه گردشگری بود.
کیانپور رئیس کمیته گردشگری خوراک کمیسیون گردشگری اتاق ایران نیز با ارائه سه پیشنهاد برای استفاده از ظرفیت آموزش‌وپرورش در توسعه گردشگری گفت: بسته گردشگری دانش‌آموزی به نام رسا، ایجاد مرکز کارآفرینی و نوآوری توأم با نشاط عمومی و ایجاد برنامه‌ای شبیه عصر جدید در حوزه دانش‌آموزی با عنوان «من می‌توانم»، که همگی با کمک و همراهی کمیسیون گردشگری اتاق ایران می‌تواند در دستور کار آموزش‌وپرورش و توسعه صنعت گردشگری قرار بگیرد.
انتهای پیام/
فقط ۱۰ درصد ظرفیت اردوگاهی برای دانش‌آموزان استفاده می‌شود خبرگزاری فارس

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار