رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان خبر داد؛

تحصیل ۱۱ هزار دانشجو در آموزشکده‌های فنی وحرفه‌ای آذربایجان‌شرقی

1401/09/29 - 10:24 - کد خبر: 83691 نسخه چاپی

نصر: رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای آذربایجان‌شرقی از تحصیل ۱۱ هزار دانشجو در هشت مرکز آموزشکده فنی و حرفه‌ای استان خبر داد.

به گزارش نصر، احد بهشتی اصل روز سه شنبه در مراسم تجلیل از پژوهشگران آموزشکده فنی و حرفه‌ ای شهید چمران شهرستان اهر با بیان اینکه بیش از ۷۰ درصد دانشجویان دانشکده‌های فنی و حرفه ‌ای شهرستان‌ ها جذب بازار کار می‌شوند، افزود: این آمار در آذربایجان شرقی بیش از ۸۰ درصد بوده و دلیل جذب دانشجویان نیز وجود رشته‌های فنی و تخصصی است.
وی، دانشجویان دانشکده‌های فنی را پنجه‌ های کارآمد بازار کار و صنعت عنوان کرد و افزود: جذب دانشجویان به بازار و آموزش رشته‌های فنی، منجر به اشتغال ‌زایی و تولید در بازار می‌شود؛ به‌عنوان مثال دانشجوی فارغ ‌التحصیل از دانشگاه فنی و حرفه‌ ای استان داشتیم که علاوه بر خود اشتغالی، برای ۶۴۰ نفر نیز شغل ایجاد کرده است.
بهشتی اصل با اشاره به اینکه آموزشکده فنی شهید چمران شهرستان اهر دانشجویانی از شهرهای کلیبر، ورزقان، خداآفرین، هوراند، هریس و مشگین‌ شهر دارد، اظهار کرد: توسعه رشته‌های تحصیلی و تامین امکانات آموزشی آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ ای شهرستان‌ها بایستی به قدری پیگیری شود تا دانش‌جویان احساس نکنند امکانات و تجهیزات آموزشی مدارس بیش از آموزشکده‌ های فنی و حرفه ای است.
رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ ای آذربایجان‌ شرقی خاطرنشان کرد: سهم استاد به دانشجو در دانشگاه فنی و حرفه‌ ای استان بسیار اندک است، به عبارتی گاهی اوقات به ازای ۶۰۰ دانشجوی فنی، استاد نداریم و مشکل تامین استاد در شهرستان‌ها داریم و از طرفی نیازمند جذب اساتید فنی هستیم تا نیروهای تخصصی و فنی وارد بازار کار کند.
وی خواستار تعیین تکلیف اساتید حق‌التدریسی در مراکز آموزشی فنی و حرفه ‌ای شهرستان‌ها شد و گفت: انتظار داریم قانون جذب اساتید حق‌التدریسی آموزشکده‌های فنی و حرفه ‌ای شهرستان‌ها برای احقاق حق و حقوق و جذب اساتید فنی در دانشگاه فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی از سوی مجلس شورای اسلامی پیگیری شود.
رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ ای آذربایجان‌ شرقی از پیگیری برای بروزرسانی تجهیزات کارگاه‌ها و آزمایشگاه های آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای شهرستان‌ها و دانشگاه فنی و حرفه ای آذربایجان‌ شرقی خبر داد و گفت: حمایت مسئولان شهرستانی از آموزشکده‌ فنی چمران شرستان اهر نشانگر اهمیت تربیت نیروی کار فنی است و همچنین با توجه به نیاز آموزشکده فنی شهید چمران برای افزایش رشته‌های تحصیلی، متاسفانه شورای گسترش با افزایش رشته‌ها در هیچ یک از مناطق کشور موافقت نمی‌کند با این‌حال ما با توجه به ظرفیت این آموزشکده، پیگیر افزایش رشته‌های تحصیلی و بروزرسانی تجهیزات کارگاه‌های فنی هستیم.
بهشتی اصل از آمادگی دانشگاه فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی و آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای شهرستان‌ها برای برگزاری آزمون‌های سراسری و کنکور خبر داد و خاطرنشان کرد: وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری قصد دارد تا با توجه به تخلفات پیش‌ آمده در برگزاری آزمون‌ها در مدارس، آزمون را به دانشگاه‌ها واگذار کند و مجموعه آموزشکده فنی و حرفه ای شهید چمران شهرستان اهر و دانشگاه فنی و حرفه‌ای آذربایجان‌شرقی برای برگزاری آزمون اعلام آمادگی می‌کند.
فرماندار شهرستان اهر نیز در این مراسم گفت: از وظایفی که بایستی دانشکده‌ های فنی و حرفه ای و دانشگاه‌ها به آن عمل کنند تقویت اعتماد بازار و صنعت به پژوهشگران است، چرا که صنعت آن چنان اعتماد نمی‌کند و اغلب پژوهشگران از ورود به بازار ابراز نگرانی می‌کنند و این امر باعث شده تا تبدیل ایده یا پژوهش به تولید محقق نشود.
ابوالفضل غنی زاده گفت: اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های فنی و صنعتی از ورود به بازار یا تبدیل پژوهش به تولید نگرانی زیادی ندارند، چون در مراحل آموزش و تحصیل فنی، ریسک‌های زیادی را تجربه کرده‌اند و کسب تجربه تجارت برای موفقیت و داشتن جایگاه در حوزه صنعت ضرورتی اجتناب‌ ناپذیر است.
وی، آموزش تجارت به دانشجویان یا به عبارتی بهره‌ گیری از مهارت فنی به نفع بازار را از ضعف‌های مراکز آموزش فنی و حرفه ای عنوان کرد و افزود: باید آموزش استفاده از تحصیلات فنی برای فعالیت در بازار کار مورد توجه مراکز آموزشی قرار گیرد.
غنی‌زاده بر لزوم ارائه طرح و ایده پژوهشگران دانشگاهی در راستای تجاری‌ سازی صنایع‌ دستی ورنی تاکید و خاطرنشان کرد: محققان دانشگاهی و پژوهشگران برای توسعه تجارت و صادرات ورنی بر اساس ذائقه‌ شناسی کشورها طرح و ایده ارائه دهند، این طرح‌ها و ایده‌ها می‌تواند به کاهش فاصله بین دانشگاه و صنعت و تجارت منجر شود.
انتهای پیام/
تحصیل ۱۱ هزار دانشجو در آموزشکده‌های فنی وحرفه‌ای آذربایجان‌شرقی خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار