گزارش/

پل‌ های عابر پیاده دکور یا از ارکان حمل‌ونقل پایدار؟

1401/09/29 - 09:27 - کد خبر: 83675 نسخه چاپی

نصر: همه ما بار‌ها و بار‌ها هنگام عبور از خیابان با صحنه‌های آشنای رد شدن مردم از زیر پل عابرپیاده، پریدن از نرده‌های وسط خیابان و عبور از خیابان‌های تاریک و شلوغ رو به رو شده‌ایم.

به گزارش نصر، صدای ترمز خودرویی در بلوار بعثت همدان تقاطع سعیدیه بالا و پایین توجهم را جلب کرد هنوز روز به نیمه نرسیده که بانویی با کالسکه قصد عبور از عرض این معبر را دارد کنجکاوی خبرنگاری مرا به سوی او کشاند تا بپرسم چرا با وجود پل عابر‌پیاده مکانیزه از آن استفاده نمی‌کند که معرفی‌ام تمام نشده گویی این شهروند فرصتی یافته تا فریادش را بزند و بعد که آرام شد با ببخشیدگفت: آخر مسئولان ما چرا اینقدر بی‌توجهند زن و بچه خودشان هم باشد اجازه می‌دهند با بچه خردسال از خیابان رد شود یا سریع آسانسور این پل را که چند ماه است خراب شده درست می‌کنند حرف دل این شهروند هم خرابی آسانسور پل عابر پیاده است.
وجود پل‌های عابر پیاده به‌ویژه پل‌های مکانیزه و استفاده عموم مردم از آن‌ها یکی از ارکان اصلی دستیابی به حمل‌ونقل پایدار است.
این پل‌ها در خیابان موجب اطمینان خاطر رانندگان برای تردد می‌شود در حالی‌که بسیاری از افراد به‌دلیل عدم کارایی برخی پل‌های عابر پیاده همانند مکان‌یابی نامناسب، قصور در افزایش جذابیت و عدم سهولت در دستیابی، تمایلی به استفاده از آن‌ها ندارند، البته مدتی است بخش مکانیزه این سازه‌های آهنی در همدان فعالیتی ندارند و پایین بودن کرکره‌های آسانسور‌ها و پله‌های برقی هنگام عبور از آن‌ها توی ذوق می‌زند و همین امر اشتیاق مردم را در استفاده پل عابر پیاده از بین می‌برد.
 

گفتم شاید مشکل به همین دو پل عابر‌پیاده درشهر همدان ختم شود و سایر پل‌های مکانیزه عابران پیاده همدان مشکلی ندارند و مردم به راحتی از امکانات آن استفاده می‌کنند، اما متاسفانه این طور نیست و این روایت تلخ شهروندان چند صد متر بالاتر از این تقاطع (سعیدیه بالا) مجدد روبروی خانه‌های معروف به مسکن و شهری‌سازی سعیدیه بالا تکرار می‌شود، پل عابر پیاده بعدی چهارراه شهید رجایی بود آن‌هم خاموش است و گاهی تکانی به خود می‌دهد و از رخوت خواب کار نکردن بر‌می‌خیزد.
آقای حسین مهدوی از شهروندان همان حوالی که دید چند بار این پله برقی را زیر نظر دارم گفت: چند بار به شهرداری زنگ زدیم آمدند پل‌برقی را راه‌اندازی کردند، اما همچنان خراب است گویا قطعاتش ایراد دارد و پیمانکار آن هم بیشتر برای رفع تکلیف گاهی آن را تعمیر می‌کند و قطعاتش را تعویض نمی‌کند.
خیابان «مزدقینه» هم از معابر پرتردد همدان است به خصوص که مجاور بیمارستان بعثت همدان قرار دارد و مردم برای رسیدن به این بخش درمانی از آن سوی معبر به کرات از عرض این بلوار با عرض زیاد عبور می‌کنند و جان خود را در تقابل با سرعت بالای خودرو‌هایی عبوری قرار می‌دهند.
 

احدی یک شهروند همدانی است که دست فرزندش را گرفته تا او را به اتوبوس واحد برساند.
او درباره علت عبور از عرض معبر و استفاده نکردن از پل عابر‌پیاده گفت: پل مکانیزه این نقطه از شهر همدان خراب است البته چند ماه است هربار هم به ناچار باید عرض خیابان عبور کنم، پاسخ او کوتاه بود، چون فرصت نداشت و سوار اتوبوس واحد شد و رفت.

امکاناتی برای حفظ جان مردم که کار نمی‌کنند
خانم غفاری در هنگام گذر از عرض خیابان مقابل استانداری همدان در پاسخ به سئوالم که چرا از پل‌عابر‌پیاده استفاده نکردیدگفت: آسانسور را با زدن قفل بستند و پله برقی آن هم بیشتر اوقات خاموش است این امکانات شهری جان مردم را در عبور از عرض خیابان حفظ می‌کند؟ چرا مسئولان شهرداری  تا این اندازه نسبت به تعمیر کردن این امکانات بی‌توجهند و جان مردم برای آن‌ها اهمیت ندارد؟
این شهروند همدانی گفت: باید افرادی مسئول سرکشی و نظارت بر این وسایل باشند تا اگر آسیب دید سریع تعمیر کنند تا افراد کهنسالی مانند من که نمی‌توانند این همه پله را بالا بروند دوباره پایین بیایند پس به ناچار برای رسیدن به خانه باید از عرض خیابان رد شویم که شاهد هستید خودرو‌های عبوری از عرض این معبر چه سرعت بالایی دارند و هیچکدام هم برای عبور عابران پیاده سرعت خود را کم نمی‌کنند، چون با دیدن پل عابر‌پیاده حق خود می‌دانند تا بیشتر سرعت بروند و ترس به جان عابران پیاده بیندازند.
او گفت: وقتی امکانات پل‌های عابر‌پیاده خراب می‌شود یا موقت از کار می‌افتد برای افزایش دقت و توجه رانندگان باید علامت هشدار در ۱۰۰ تا ۲۰۰متری پل‌ها به صورت چراغ چشمک‌زن نصب کنند تا تصادف‌های شهری کاهش یابد وقتی امکانات پل درست شد آن علامت هشدار بردارند.
از مادران و پدرانی که منتظر تعطیل شدن مدرسه فرزندانشان هستند راجع به استفاده از پُل هوایی می‌پرسیم.
یکی از مادران می‌گوید: مجبوریم هرروز از پله‌های طولانی پُل‌ها عبور کنیم، اما جرأت عبور از عرض خیابان را نداریم از روز اول مهر هم کرکره پله برقی‌ها پایین است.
پدر یکی از دانش آموزان که دستان دخترش را گرفته و به پُل عابر پیاده تکیه داده است، می‌گوید: دخترم کلاس اولی است و زود خسته می‌شود. برخی اوقات به ناچار او را با کوله پشتی و وسایلشم بغل می‌کنم وزن خودم هم بالاست و تا پله هارا تمام کنم نفسم بند می‌آید. نمی‌دانیم چرا رسیدگی نمی‌کنند.
برخی از والدین دانش‌آموزان هم می‌گویند: آسانسور‌ها و پله برقی پُل‌ها درست است، اما به دلیل اتفاقات اخیر آنها را باز نمی‌کنند که خسارت نبینند. خیابان‌ها پرتردد و ماشین‌ها با سرعت می‌روند آنقدر که هر روز از پله‌ها بالا و پائین رفتم تنگی نفس گرفتم چندین بار هم از طریق مدرسه پیگیری کردیم، اما نتیجه‌ای ندارد و نمی‌دانیم چرا رسیدگی نمی‌کنند.
یکی از مادران که کوله پشتی سنگین و یک کیسه پر از وسایل در یک دستش و در دست دیگرش دست فرزندش است، می‌گوید: با اینکه فاصله خانه ام تا مدرسه دخترم ۵دقیقه است، اما به خاطر همین پُل مجبورم برایش سرویس مدرسه بگیرم. زانوهایم درد گرفته است.
و دیگر توان ندارم بهتر است پله برقی یا آسانسور پُل‌ها حداقل یک ساعت صبح و یک ساعت هم ظهر قابل استفاده باشد.
با شنیدن صحبت‌های مردم درباره خرابی امکانات پل‌های عابر پیاده شهر و خطراتی که جان مردم را تهدید می‌کند با   رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان همدان گفت و گو کردم.
سرهنگ فرخ جمالی می گوید: پل‌های عابر پیاده مکانیزه  برای عبور عابران از روی پل رغبت ایجاد می‌کنند که در نتیجه آمار تصادف‌های درون شهری را کاهش داده و جان شهروندان کمتر به خطر می‌افتد، بیشتر این پل‌ها هم در مکان‌هایی نصب می‌شوند که معبر ترافیک بالا یا سرعت عبور خودرو‌ها از معابر زیاد است.
او در ادامه گفت: اگر این امکانات به هر دلیل ایراد داشته باشد شهروندان را مجبور به عبور از عرض معبر پر‌تردد می‌کند که در نتیجه سرعت بالای عبور خودرو‌ها تصادف عابران اجتناب‌ناپذیر است.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان همدان گفت: بلوار بعثت، بلوار فرودگاه و بلوار آیت‌الله نجفی سه نقطه پر خطر در شهر همدان است که بیشتر حوادث در این نقاط اتفاق می‌افتد.

فوت ۲۱ عابر پیاده امسال در همدان 
جمالی گفت:سال گذشته تعداد فوتی‌های عابر پیاده ۲۱ نفر و امسال ۲۰ نفر بوده و تعداد مجروحان عابران پیاده نسبت به سال گذشته ۱۱ درصد افزایش یافته است.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان همدان با اشاره به اینکه در بلوار بعثت و چهارراه سعیدیه عابران از زیر پل عبور می‌کنند گفت:این کار خطر آفرین است و منجر به تصادف می‌شود که برای پیشگیری از حوادث، نرده‌های زیر پل نصب شده که عابران از پل استفاده بکنند.
جمالی گفت:۶۲ درصد از صدمه دیدگان تصادفات شهر افراد مسن هستند.

سرقت و آسیب‌رساندن به امکانات پل‌های مکانیزه شهر
مسئول ناحیه سه منطقه یک شهرداری و کارشناس ترافیک منطقه یک شهرداری گفت: در شهر همدان در مجموع  ۲۵ دستگاه پل عابر پیاده وجود دارد که از این تعداد ۹ دستگاه  پل عابر پیاده ساده و ۱۶ دستگاه هم  پل عابر مکانیزه است.
پدرام زیوری غفار با رد اینکه مشکل خرابی پل‌های عابر پیاده تمدید نشدن قرار‌داد پیمانکاران پل‌ها است گفت:پیمانکار همیشه وظیفه نظارت و سرکشی به امکانات این پل‌ها را دارد و اگر ایرادی پیدا کنند مشکل را حل می‌کند، اگر هم قطعات آن سرقت شود که باید معطل دریافت قطعه بمانیم قطعات الکترونیکی هم از خارج وارد می‌شود.
او گفت: از سال گذشته تا کنون ۳ میلیارد دو ششصد میلیون تومان برای تعمیر این امکانات که سهولت برای عابران پیاده را در پل‌های مکانیزه شهر همدان فراهم می‌کند هزینه کردیم.
مسئول ناحیه سه منطقه یک شهرداری و کارشناس ترافیک منطقه یک شهرداری با اشاره به اینکه اگر شیشه‌های پل‌ها شکسته شود ۲۵۰ میلیون تومان هزینه دارد گفت: شهروندان در حفظ و نگهداری پل‌های عابر پیاده باید کوشا باشند چرا که این امکانات برای سهولت در تردد عابران و رفاه  شهروندان به شمار می‌آید.
زیوری غفار گفت: آسانسور مقابل استانداری خراب نیست و شاید به دلیل دستکاری بچه‌ها ایراد پیدا کرده باشد و اگر پله برقی هم برخی اوقات کار نمی‌کند امکان دارد بچه‌ها چیزی ما‌بین دندانه‌های پله‌برقی انداخته باشند که با نوسان برق در آسانسور یا پله برقی برای ایمنی شهروندان این امکانات موقت خاموش می‌شود.
مسئول ناحیه سه منطقه یک شهرداری و کارشناس ترافیک منطقه یک شهرداری گفت: براثر بازی کودکان اغلب  سنسور آسانسور و پله‌ های برقی خراب می شوند و  یا قطعات سرقت می‌شوند.
زیوری غفار گفت:تاکنون هزینه تامین قطعات ۳ پل عابر‌پیاده در مناطق شکریه، هنرستان، چهارراه سعیدیه ۶۰ میلیون تومان هزینه شده است.

گزارشگر: سعیده مختاری
انتهای پیام/
پل‌ های عابر پیاده دکور یا از ارکان حمل‌ونقل پایدار؟ باشگاه خبرنگاران جوان

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار