معاون علمی رئیس جمهوری؛

بالندگی کشور در گرو بهره بردن از نخبگان در حکمرانی است

1401/09/28 - 17:24 - کد خبر: 83653 نسخه چاپی

نصر: معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهوری با بیان اینکه ۱۴ درصد بودجه کشور بالغ بر ۲۰۰ هزار میلیارد تومان در سال صرف آموزش و پرورش می شود، برترین‌های آزمون سراسری و المپیادها را بزرگترین بدهکاران کشور دانست که باید با تلاش خود از فرصت‌های طلایی برای پیشرفت کشور استفاده کنند.

به گزارش نصر، روح الله دهقانی فیروزآبادی امروز در مراسم معرفی بنیاد ملی نخبگان به نو ورودان برتر (۱۰۰ رتبه اول رشته های ریاضی، تجربی، انسانی، هنر و المپیادها) گفت: من در سال ۱۳۷۸ با رتبه ۲ رقمی در دانشگاه صنعتی شریف قبول شدم و بر خلاف آنکه در آن روزها رتبه‌های زیر ۱۰۰ رشته‌های مهندسی برق و مکانیک را انتخاب می‌کردند، من رشته هوافضا را انتخاب کردم.
وی با بیان اینکه در کنکور ارشد با رتبه یک در  دانشگاه شریف پذیرفته شدم، اظهار کرد: از سال ۸۷ وارد صنعت شدم.
دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه در آن زمان در هر مقطعی نیاز به شرکت در کنکور بود، گفت: اما اکنون نخبگان و استعدادهای برتر می توانند بدون کنکور در هر مقطعی ادامه تحصیل دهند.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهوری با بیان اینکه من هم از جنس خودتان هستم، خطاب به استعدادهای برتر حاضر در جمع گفت: توصیه می کنم خودتان اسم نخبگی را از روی خودتان بردارید. اگر همواره خود را نخبه بدانید، همواره انتظار دارید که برای موفقیتتان دیگران از شما حمایت کنند.
دهقانی فیروزآبادی با تاکید بر اینکه این تفکر می تواند اول به خودتان آسیب بزند، یادآور شد: شاهد بودم که المپیادی هایی بودند که با مدال طلای جهانی سال دوم از دانشگاه شریف اخراج شدند؛ رتبه های زیر ۱۰ کنکور وجود داشتند که متوجه طی کردن مسیر اشتباه خود بعد از سالها شدند؛ مثال های فراوانی در این زمینه وجود دارد که با شکست مواجه شدند.
وی گفت: بر همین اساس اگر فکر می کنید که استعداد برتر هستید، این استعداد همه چیز نیست؛ خدا به هر دلیلی عدالت عجیبی دارد و به همه افراد همه نعمت ها را نمی دهد؛ عموما به استعدادهای برتر پشتکار ، تلاش و اصرار نداده است؛ معمولا این افراد زود خسته می شوند.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهوری افزود: موفقیت آدمها شاید یک درصد مربوط به استعداد و ۹۸ درصد مربوط به پشتکار باشد. این جمله ای است که اینشتین در خصوص پشتکار مطرح کرده است.
وی خطاب به این استعدادهای برتر، تاکید کرد: شما تازه اول کار هستید و باید از فرصت‌های طلایی موجود در کشور استفاده کنید و سرمایه ها را بتوانید به ثروت تبدیل کنید.
وی با بیان اینکه ۱۴ درصد بودجه کشور بالغ بر ۲۰۰ هزار میلیارد تومان در سال صرف آموزش و پرورش می شود، خاطرنشان کرد: از بین این یک میلیون آدم، هزار نفر می توانند مثل شما باشند، از این رو شماها بزرگترین بدهکاران هستید و به همین دلیل لازم است که ۲۰۰ میلیاردی را که آموزش و پرورش صرف تحصیل هر یک از شما نوورودان کرده، به آموزش و پرورش برگردانید؛ این می تواند به واسطه تلاش و پشتکار شما باشد.
دهقانی فیروزآبادی گفت: برای شما استعدادهای برتر فرصت های طلایی وجود دارد که ۲۰۰ میلیارد سهل است، بلکه می توانید هزاران میلیارد را برای کشور درآمدزایی کنید.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهوری خاطر نشان کرد: همانگونه که پیشتر اشاره کردیم، در این کشور فرصت های سرمایه گذاری زیادی وجود دارد. با تمام شرکت های بزرگ، مجموعه های صنعتی، اساتید بزرگ و ... می توانید ارتباط بگیرید تا به شکل واقعی ثروت تولید کنید.
وی با تاکید بر استفاده از استعدادهای برتر در کشور ادامه داد: شما باید مراقب سلامتی، زندگی، روح، تفریحات دسته جمعی، ارتباطات جمعی، مهمانی های خانوادگی، رفتار، کارهای گروهی و ... باشید تا جایگاه اجتماعی تان رشد کند. همچنین باید به فکر کسب مهارت اجتماعی باشید تا به یک موجود مصرفی تبدیل نشوید و فرصت های بزرگ کشور را برای خود درو کنید.
دهقانی فیروزآبادی اضافه کرد: معاونت علمی و فناوری و بنیاد ملی نخبگان دو بستری هستند که برای کمک به اتفاقات خوب شکل گرفته اند تا استعدادهای برتر بتوانند در کشور ثروت آفرینی کنند.
وی تاکید کرد: ما معتقدیم تنها راهی که می توان کشور را اصلاح کرد و ارتقا داد و ایران را بالنده کرد، این است که از نخبگان در حکمرانی و مدیریت استفاده شود.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهوری با بیان اینکه وزارت نیرو بزرگترین مجموعه ای در کشور است که توانسته از پتانسیل نخبگان به خوبی بهره ببرد، گفت: در حال حاضر بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاه های مهمی مانند شریف در وزارت نیرو فعالیت می کنند.
وی افزود: قرار است که امسال هزار نفر از نخبگان بنیاد ملی نخبگان جذب وزارت نیرو شوند تا از استعدادهای آنها در این مجموعه به خوبی بهره برداری صورت گیرد.
انتهای پیام/
بالندگی کشور در گرو بهره بردن از نخبگان در حکمرانی است خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار