امیرعبداللهیان در سومین مجمع گفت و گوی تهران:

آماده همکاری با همسایگان هستیم/آمریکا از سیاست ریاکارانه خود دست بردارد

1401/09/28 - 14:07 - کد خبر: 83633 نسخه چاپی

نصر: وزیر امور خارجه گفت: آماده اعتمادسازی و همکاری در همه ابعاد و سطوح با همسایگان در منطقه و حوزه خلیج فارس هستیم تا یکبار برای همیشه تفکر تامین امینت از خارج منطقه کنار رفته و با همیاری کشورهای منطقه امنیت پایداری در منطقه به وجود آید.

به گزارش نصر، حسین امیرعبداللهیان روز دوشنبه در سومین مجمع گفتگوی تهران با قدردانی از سخنرانان، مهمانان و برگزارکنندگان نشست، گفت: امیدواریم با تبادل دیدگاه‌ها بتوانیم آخرین تحولات منطقه‌ای و بین المللی چالش های منطقه و فراروی جهان را مورد واکاوی قرار دهیم.
امیرعبداللهیان برگزاری موفق جام‌جهانی فوتبال به معاون وزیر خارجه قطر تبریک گفت و از همراهی این کشور با تیم‌ ملی فوتبال ایران تشکر کرد.
وزیر امور خارجه مجمع تهران را مجمعی برای گفتگو، اشتراک گذاری و ایجاد فضای مفاهمه دانست و گفت: در این نشست صاحبنظران سخن می‌گویند و امیدوارم این گفتگوها برای ایجاد منطقه‌ای آرام و با ثبات‌تر و جهانی صلح‌آمیزتر داشته باشیم.
وی افزود: این مجمع در سال جاری با مفهوم محوری سیاست همسایه محور ایران با رهیافتی به سوی دوستی و اعتمادسازی برگزار می‌شود تا یادآوری کند دولت ایران مفهوم همسایگی را محور سیاست خود قرار داده و با تمام توان به اعتماد سازی و تقویت پایه‌های دوستی در منطقه می‌اندیشید و با قوت گام برمی‌دارد.
امیرعبداللهیان گفت: در غرب آسیا که تحولات آن پرچالش و تاثیر گدار بوده ما همسایگان خود را که اشتراکات تمدنی، فرهنگی و دینی داریم، برادر خود می‌دانیم، امنیت آنها را امنیت و رفاه آنها را امینت و رفاه خود می‌دانیم.
وی با بیان اینکه ایران همواره از پایه‌های ثبات در منطقه و در خط مقدم مبارزه با تروریسم داعش به عنوان تهدیدی مشترک برای منطقه و کل بشریت بوده است، افزود: ایران همواره در خط مقدم مبارزه با انواع تروریسم در منطقه و جهان بوده است و مایلم در آستانه سالگرد ترور جنایتکارانه آمریکایی و به شهادت رساندن دو قهرمان بزرگ مبارزه با تروریسم شهید ابومهدی المهندس و شهید سردار قاسم سلیمانی از آنها یاد کرده و خاطره آن‌ها را که قهرمان بزرگ حافظ امنیت ایران و عراق و منطقه و جهان بودند بودند، گرامی بدارم.
وزیر امور خارجه گفت: آماده اعتمادسازی و همکاری در همه ابعاد و سطوح با همسایگان در منطقه و حوزه خلیج فارس هستیم تا یکبار برای همیشه تفکر تامین امینت از خارج منطقه کنار رفته و با همیاری کشورهای منطقه امنیت پایداری در منطقه به وجود آید.
امیر عبداللهیان تامین امنیت پایدار در منطقه غرب آسیا و توسعه روابط همسایگی را از سیاست های اصولی جمهوری اسلامی ایران برشمرد و گفت: دولت و رئیس جمهور آیت‌الله رئیسی از ابتدای کار خود دست همسایگان را به گرمی فشرده است و آمادگی داریم از مسیر گفت‌وگو و همکاری‌های سازنده و روبه‌جلو در گام‌های عملی هرچه بیشتر در مسیر توسعه همه‌جانبه همکاری‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی بیش از پیش تمرکز یابیم.
وی با اشاره به نگاه ایران به اهمیت ایجاد امنیت در منطقه و نقش کشورهای منطقه در ایجاد امنیت گفت: در همین چارچوب آمادگی داریم که نشست مشترک وزیران امور خارجه و دفاع میان ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس و دیگر همسایگان را برگزار کنیم.
در مساله جنگ اوکراین حل مناقشه با گفت‌وگو است
امیرعبداللهیان به موضوع جنگ اوکراین اشاره کرد و گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران از ابتدای بحران تاکنون پیوستگی و تداوم داشته است؛ سیاست اصولی ما نفی توسل به زور تاکید بر حل و فصل مناقشه از طریق سیاسی بوده است ما از ابتدای این بحران با اتخاذ بی طرفی فعال در این موضوع تاکید کرده‌ایم که نگرانی‌های امنیتی مشروع طرفین باید در نظر گرفته شود از طریق گفتگو حل و فصل شود.
وی ادامه داد: اعتقاد داریم که نگاه تک بعدی به این بحران پاسخگو نیست و باید به ریشه های بحران، اقدامات برخی کنشگران ایجاد زمینه‌های بحران و دامن زدن به آن و همچنین تحریک و تهییج یکطرفه بحران نیز پرداخته شود.
وزیر امور خارجه ادامه داد: امروز شاهد هستیم اروپا دارد بهای هزینه سیاست های ایالات متحده را که دور از محدوده بحران ایستاده است، می پردازد.
امیرعبداللهیان ضمن تاکید مجدد بر بی‌پایه و اساس بودن ادعای ارائه تسلیحات و پهپاد از سوی جمهوری اسلامی ایران به یکی از طرف‌های بحران اظهار داشت: تاکید می کنیم هیاهو درباره ارسال تسلیحات در شرایطی که میلیاردها دلار انواع سلاح از کشورهای غربی برای تداوم جنگ وارد اوکراین شده است، هدفی جز سرپوش گذاشتن بر روی روند دمیدن غرب در آتش جنگ در خشونت در اوکراین ندارد.
وی در ادامه به مسئله اتصالات منطقه‌ای و اهمیت انرژی اشاره کرد و گفت: ما معتقد به هم افزایی و ایفای نقش مثبت و سازنده همه کشورها در مناطق پیرامونی غرب آسیا و پیوند دادن آن و تکمیل ظرفیت های مختلف آن هستیم.
وی افزود: امنیت موضوعی متقابل است و با این منطق امنیت زمانی فراهم است که امنیت همه فراهم باشد. آنگاه امنیت انرژی نیز در عالی‌ترین سطح خود را هم خواهم خواهد بود.
وزیر امور خارجه بیان کرد: در افغانستان شاهدیم که ۲۰ سال حضور اشغال‌گران هیچ ثمری از نظر ایجاد امنیت و زیرساخت‌های اقتصادی و رفاهی برای مردم صبور این کشور در بر نداشت و اکنون مردم افغانستان در شرایط کاملاً نامناسب و نگران کننده‌ای به‌ سر می‌برند.
امیرعبداللهیان گفت: آمریکا از افغانستان رفته اما با دورایستایی و استفاده ابزاری از گروه‌های تروریستی به دنبال تداوم حضور خود در این کشور و ایجاد چالش برای کشورهای منطقه از این طریق است. ما مردم افغانستان را که به آنان اشتراکات تاریخی، تمدنی، فرهنگی و دینی و زبانی داریم چون مردم خود می‌دانیم و خلاف مدعیان دروغین حقوق بشر نسبت به سرنوشت آنها مسئولانه عمل می‌کنیم.
وی عنوان کرد: در یک سال و نیم اخیر ایران پذیرای خیل عظیم آوارگان افغانستانی بوده در حالی که در کشورم در شرایط سخت‌ترین تحریم‌ها به سر می‌برد با سخاوتمندی آنها را پذیرفته‌ است. ما اعتقاد داریم راه ثبات و امنیت پایدار در افغانستان از مسیر خاص و تصمیم مردم این کشور و با تشکیل دولتی فراگیر می‌گذرد.

تاکید بر حفظ خطوط ژئوپولوتیک در منطقه قفقاز
وزیر امور خارجه در ادامه درباره سیاست ایران در موضوع قفقاز نیز گفت: ما بر تقویت اتصالات منطقه ای بر ضرورت حفظ خطوط ژئوپولوتیک در منطقه قفقاز تاکید داشته و بر آن پای می فشاریم هستیم؛امنیت زمانی فراهم می شود که امنیت همه فراهم باشد که آنگاه امنیت انرژی در عالی ترین سطح خود فراهم خواهد بود.

امنیت پایدار در افغانستان با تشکیل دولتی فراگیر امکان پذیر است
وزیر امور خارجه درباره تحولات افغانستان نیز اظهار داشت: ما مردم افغانستان را که با آنان اشتراکات تاریخیف تمدنی، دینی و زبانی داریم چون مردم خود می دانیم و برخلاف مدعیان دروغین حقوق بشر نسبت به سرنوشت آنان مسئولانه عمل می کنیم.
وی افزود: در یکسال و نیم اخیر جمهوری اسلامی ایران پذیرای خیل عظیم آوارگان افغانستانی بوده و در حالی که ایران در شرایط سخت ترین تحریم ها به سر می برد با سخاوت مندی آنان را پذیرفته است.
وی ادامه داد: معتقد هستیم راه ثبات و امنیت پایدار در افغانستان از مسیر خاص و تصمیم مردم این کشور و با تشکیل دولتی فراگیر می گذرد.
امیرعبداللهیان خاطر نشان کرد: کشورهایی که میزبان تروریست ها بوده یا مشوق تروریسم اقتصادی و رسانه ای و مروج خشونت هستند باید توجه داشته باشند که تروریسم و ناامنی یک تهدید جهانی است؛ نمی شود در خانه‌ای شیشه ای نشست و به دیگران سنگ اندازی کرد و خود آسیبی ندید.

آمریکا باید از سیاست ریاکارانه در مورد توافق و بازگشت به برجام دست بردارد
امیرعبداللهیان در ادامه با اشاره به موضوع مذاکرات هسته ای ایران اظهار داشت: آمریکا باید از سیاست ریاکارانه در مورد توافق و بازگشت به برجام دست بردارد.
وزیر امور خارجه ادامه داد: آمریکا از سویی امروز امروز صحبت از مذاکرات هسته ای و رسیدن به گام های نهایی توافق می کند و از سوی دیگر از ایجاد ناامنی و بی ثبات کردن ایران حمایت می کند . این سیاست ریاکاران باید پایان یابد. اگر چنین شود و ایالات متحده واقع بینانه و در مسیری عملی و واقعی به دنبال رسیدن به توافق و بازگشت به تعهدات خود در برجام باشد، جمهوری اسلامی ایران نیز آمادگی دارد از مسیر گام‌های پایانی توافق برای رفع تحریم ها و بازگشت همه طرف ها به تعهدات، استقبال کند.
وی ادامه داد: ما در حال مشورت و تعامل مستمر با نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا هستیم و روز گذشته نیز معاون امور کل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفتگوهای سازنده و رو به جلویی با سازمان انرژی اتمی به عمل آورد.

تاکید بر تداوم همکاری راهبردی با چین
وزیر امور خارجه در ادامه به توسعه روابط با چین اشاره کرد و اظهار داشت: ما از همکاری های منطقه ای چین با کشورهای منطقه همواره استقبال کرده ایم؛ تهران و پکن در سال های اخیر سطح مناسبات خود را به همکاری های بلندمدت راهبردی ارتقا داده اند؛ هفته گذشته دو نماینده عالی ایرانی و چینی برای پیگیری اجرای برنامه جامع مشترک همکاری های راهبردی دو کشور در تهران گفت و گو کردند و ما در مسیر اجرای همکاری های ۲۵ ساله با سرعت و با نگاه همه جانبه به پیش می رویم.
وی تاکید کرد: ما در این فضای همکاری انتظار نداشتیم که بیانیه سال ۲۰۱۴ نشست وزرای خارجه منطقه و چین در مورد جزایر تعلق داشته ابدی و تاریخی به جمهوری اسلامی ایران کپی و پیست و تکرار شود. مراتب ناخرسندی و اعتراض خود را از مجاری دیپلماتیک به شکل رسمی و ارسال یادداشت رسمی به طرف چینی اعلام و ابلاغ کردیم.
امیرعبداللهیان ضمن تاکید بر تداوم همکاری راهبردی با چین اظهار داشت: به صراحت اعلام کرده ایم که در مسیر حفظ تمامیت ارضی ایران با هیچ طرفی تعارفی نداریم. از این که مقامات ذی ربط چین در دیدارهای رسمی فرستاده چین با مسئولان ایران و دیدارهای سفیر ایران در چین با مقامات این کشور نسبت به اصلاح این خطا اقدام کردند، سپاسگزاریم.

آمریکا از هر ابزاری برای مداخله در ایران انجام داده است
رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در ادامه به حوادث اخیر در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای حیات خود یک نظام متکی به پویش جمعی و مردمی بوده است؛ در یک نظام مردمسالار و در مسیر تحول و تکامل تدریجی مردمسالاری فراز و نشیب ها موضوعی طبیعی است همانگونه که در کشورهای دیگر نیز شاهد آن بوده و هستیم. اما متاسفانه مساله این است که مطالبات مسالمت‌آمیز مردم و تحولات داخلی کشورها نباید مورد سوء‌استفاده دیگران به عوان ابزاری جهت تسویه حساب های سیاسی قرار گیرد.
امیرعبداللهیان افزود: مواضع و دخالت‌های غیرمسئولانه و سبک سرانه آمریکا و برخی کشورهای غربی که خود مدتها درگیر اعتراضات داخلی بوده و هر گونه اقدام خشونت آمیز علیه پلیس با حادترین شکل واکنش نشان می دهند در تحریک اغتشاشات در ایران از طریق ابزارهای سیاسی ، جنگ شناختی و رسانه ای و جنگ ترکیبی آنان حداکثر تلاش خود را برای بی ثبات سازی کشورم به کار بردند.
وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران نسبت به هرگونه مداخله در امور داخلی خود به طرف های مداخله گر هشدار داده و با دقت این مداخلات نامشروع را زیر نظر دارد و با آن قویا برخورد می کند. ملت ایران اعم از زن و مرد، پیر و جوان چهار دهه است که هزینه استقلال طلبی خود را می دهد و به ایده نه شرقی نه غربی در مسیر استقلال سیاسی پایبند است، همزمان که در راستای منافع ملی از توسعه و تحکیم مناسبت سیاسی، اقتصادی، تجاری، فرهنگی با شرق و غرب عالم استقبال می کند.
وی اظهار داشت: زنان و جوانان در کشور من بخش فعال ، پویا و موثر جامعه و از مهمترین پیشران های پیشرفت و توسعه هستند.

عراق در حال بازگشت به جایگاه طبیعی خود در منطقه است
وزیر امور خارجه همچنین درباره تحولات عراق گفت: عراق نقش مهمی در منطقه غرب آسیا دارد؛ موقعیت ژئوپولتیک و ژئواستراتژیک عراق ظرفیتی را برای این کشور دوست و برادر در همسایگی ما ایجاد کرده است که همکاری های منطقه ای و تلاش عراق برای توسعه پیشرفت و همکاری های همه جانبه منطقه ای با استفاده از ظرفیت و موقعیت عراق در دستور کار منطقه قرار دارد.
وی افزود: فردا رهبران و وزرای خارجه کشورهای منطقه در قالب نشست بغداد ۲ در کشور اردن هاشمی گرد هم خواهند آمد و این نشان دهنده آن است که عراق با گذر از بحران های مختلف امروز در شرایطی قرار دارد که به جایگاه طبیعی و منطقه‌ای خود باز می‌گردد.
سومین مجمع گفتگوی تهران (TDF ۲۰۲۲) صبح امروز-دوشنبه ۲۸ آذر- با حضور ۷۰ اندیشمند از ۳۶ کشور در مرکز مطالعات وزارت امور خارجه آغاز به کار کرد؛ «سیاست همسایگی جمهوری اسلامی ایران، رهیافتی به دوستی و اعتماد سازی» مهم‌ترین محور مجمع امسال است.
دور اول و دوم مجمع گفتگوی تهران سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ برگزار شد و نقش برجسته‌ای در گردهمایی و تعامل مقامات سیاسی و اندیشمندان حوزه مطالعات بین‌المللی و منطقه‌ای بویژه در حوزه منطقه غرب آسیا داشت.
انتهای پیام/
آماده همکاری با همسایگان هستیم/آمریکا از سیاست ریاکارانه خود دست بردارد خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار