مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها اعلام کرد؛

رشد ۳۰درصدی جابه‌جایی مسافر توسط ناوگان هوایی/ ۳۰ درصد اراضی فرودگاه مهرآباد باید آزاد شود

1401/09/28 - 13:32 - کد خبر: 83629 نسخه چاپی

نصر: مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها از رشد ۳۰ درصدی جابه‌جایی مسافر توسط ناوگان هوایی در ۵۳ فرودگاه کشور در سال جاری خبر داد و گفت: برای ساخت ترمینال جدید فرودگاه مهرآباد باید ۳۰ درصد از زمین‌های در اختیار دستگاه‌ها آزادسازی شود.

به گزارش نصر، «حمیدرضا سیدی» امروز در نشست خبری در ششمین نمایشگاه حمل و نقل درباره موانع ساخت ترمینال یک صد هزار نفری مهرآباد اظهار کرد: فرودگاه مهرآباد در سال ۱۳۰۷ ساخته شد، اما از ۷۰۰ هکتار زمین اولیه اکنون فقط ۱۰۷ هکتار در اختیار این فرودگاه است.
مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها گفت: دستگاه‌های دیگر ۹۰ درصد بخش‌های فرودگاه را در طول این سال‌ها در اختیار گرفته‌اند، در حالی که هدف اصلی ساخت فرودگاه مهرآباد استفاده مسافری و عمومی بوده است.
وی ادامه داد: در سال ۱۳۳۷ ترمینال یک مهرآباد به بهره‌برداری می‌رسد و از این سال به بعد هر ترمینال جدیدی که دیدید با وصله پینه به این فرودگاه اضافه شده است، تا جایی که هم اکنون سوله‌های صنعتی به عنوان ترمینال‌های ۴ و ۶ فرودگاه است، این دو ترمینال موقت تاسیس شد تا ترمینال آبرومندی برای فرودگاه مهرآباد ساخته شود، اما از دهه هفتاد تاکنون این اتفاق رخ نداد.
سیدی بیان کرد: ۱۵ سال است فرودگاه مهرآباد به بهانه‌های مختلف فقیر و ضعیف نگه داشته شده است، در همه پایتخت‌های کشورهای بزرگ فرودگاه اولیه توسعه یافته و ۲ فرودگاه دیگر هم ساخته شده است، اما فرودگاه قدیمی پایتخت در ایران فقیر مانده است.
مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها ادامه داد: ۱۶ میلیون مسافر سالانه در فرودگاه مهرآباد در یک فضای ترمینالی کوچک تردد دارند، آیا می‌توان مسافر رامسر را از فرودگاه امام خمینی جابه‌جا کرد، برای همین دنبال احیای فرودگاه مهرآباد هستیم تا ترمینالی در شأن مردم و نظام بسازیم.
وی گفت: می‌خواهیم ترمینال صد هزار متری بسازیم؛ ۶ ماه طول می‌کشد تا طراحی آن تمام شود و در هفته دولت در سال آینده ساخت ترمینال را شروع خواهیم کرد.
سیدی تاکید کرد: مشکل ما این است که کسانی که نفس فرودگاه را گرفته‌اند، اراضی را آزاد نمی‌کنند، ۷۰ درصد اراضی برای ساخت ترمینال جدید آزاد است و ۳۰ درصد باقی باید آزاد شود.
مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها گفت: مسوولیت نگهداری و توسعه ۵۳ فرودگاه را بر عهده داریم. در حوزه ناوبری هم با سامانه‌های راداری و دستگاه‌های کمک ناوبری که به حدود ۱۲۰ دستگاه می‌رسد خدمات هوایی را ارائه می‌دهیم.
وی اظهار داشت: ۲۴ میلیون مسافر را از ابتدای سال در این ۵۳ فرودگاه جابه‌جا کرده‌ایم که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۰ درصد افزایش یافته است.

افتتاح فرودگاه گناباد بعد از ۳۰ سال
سیدی ادامه داد: ۱۰ پروژه فرودگاهی به ارزش ۴۵۰ میلیارد تومان در دهه فجر افتتاح خواهد شد و تا هفته دولت سال آینده حدود هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان پروژه در دست اجرا خواهیم داشت.
مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها بیان کرد: افتتاح فرودگاه گناباد بعد از ۳۰ سال یکی از این پروژه‌ها است که در دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسد.
وی گفت: ساخت یک دستگاه رادار به ارزش ۲۴ میلیارد تومان با کمک جوانان دانشگاه صنعتی اصفهان نیز به عنوان پروژه دانش بنیانی صنعت هوایی نیز در حال انجام است.
سیدی بیان کرد: نیاز به توسعه فرودگاه‌های بزرگ داریم، البته فرودگاه جدیدی دیگر ساخته نخواهد شد چرا که بیش از ظرفیت ناوگان موجود فرودگاه داریم. بر این اساس نه نیازی به فرودگاه جدید داریم و نه اجازه قانونی برای ساخت فرودگاه جدید داریم؛ مگر اینکه دولت برای ساخت فرودگاه چابهار تصمیم بگیرد.
انتهای پیام/
رشد ۳۰درصدی جابه‌جایی مسافر توسط ناوگان هوایی/ ۳۰ درصد اراضی فرودگاه مهرآباد باید آزاد شود خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار