معاون وزیر آموزش و پرورش خبر داد:

ارزیابی ۶۰۰ هزار معلم در نظام رتبه‌بندی/ صدور کارنامه برای معلمان

1401/09/28 - 13:16 - کد خبر: 83624 نسخه چاپی

نصر: معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش گفت: حدود ۶۰۰ هزار نفر از معلمان در قالب اجرای قانون نظام رتبه‌بندی ارزیابی شدند و کارنامه فعالیت آنها صادر شده است.

به گزارش نصر، محسن زارعی روز دوشنبه در نشست ارائه و نقد الگوی اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اظهار داشت: بند ۱۳ سیاست‌های کلی تحول در آموزش و پرورش از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد که در این بند، تکلیفی مبنی بر استقرار نظام جامع رصد، نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت در آموزش و پرورش به ما سپرده شده و در سند تحول بنیادین آموزش و پررش نیز مورد تاکید است.
وی افزود: در راستای انجام این تکلیف در مصوبه ۷۶۰ و ۸۸۶ شورای عالی آموزش و پرورش، شاخص‌ها تدوین و به آن پرداخته شده است اما باید مشخص شود که کجا از شاخص‌ها فاصله گرفته‌ایم تا بتوانیم جلوی آن را بگیریم.
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش یادآور شد: رصد این شاخص‌ها در پایه دوازدهم که سال آخر و سال خروجی ماست به صورت دقیق انجام می‌دهیم و یک آزمون استاندارد ملی هماهنگ با عنوان امتحانات نهایی برگزار می‌کنیم.
وی افزود: البته که این آزمون نیز سال‌ها اسیر نظام سنجش دیگری با عنوان کنکور قرار می‌گرفت و دانش آموز خودش را برای کنکور آماده می‌کرد و برای سال ها گزارش داده می‌شد که میانگین معدل دانش آموزان در امتحانات نهایی، ۱۲ است و وضعیت ما در این حوزه خوب نیست زیرا آینده‌ دانش آموز در نظام دیگری رقم می‌خورد و خودش را برای همان آماده می‌کرد.
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: بر اساس تغییری که پیش آمد، مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی فرصت خوبی را ایجاد کرد تا آموزش و پرورش را از این گرفتاری نجات داده و آن را به ریل اصلی‌اش برگردانیم.
زراعی گفت: به جز امتحانات نهایی، رصد دقیقی از سایر پایه‌ها نداریم و در این راستا گزارش آزمون‌های بین‌المللی تیمز و پرلز را داریم که همچنان در رده ۴۰ به بالا قرار می‌گیریم و البته نمی‌دانیم این آزمون ها چه چیزی را می‌سنجند و آیا ما دنبال همین سنجه ها هستیم یا چیز دیگری را باید دنبال کنیم. آزمون‌های پیشرفت تحصیلی می‌تواند به این رصدها کمک کند.
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش افزود: در بند پنج ماده سه سیاست‌های کلی ایجاد تحول بر استقرار نظام ارزشیابی و سنجش صلاحیت‌های عمومی مبتنی بر شاخص‌های آموزشی و فرهنگی تاکید شده است. در سند ۲ از راهکار ۱۰ اهداف عملیاتی سند نیز تاکید شده که سال‌ها معطل باقی مانده بود و با تصویب نظام رتبه بندی محقق شد.
زارعی درباره شاخص های معلم تراز توضیح داد: پیشتر مشخص نبود معلم تراز باید چه ویژگی‌هایی در شایستگی‌های عمومی، تخصصی، حرفه‌ای و تجربه داشته باشد اما اکنون این شاخص‌ها در قانون نظام رتبه‌بندی روشن است و همکار ما می‌داند که معنی معلم تراز یعنی چه و باید خودش را به آن برساند. در واقع نظام رتبه بندی بهترین فرصت است.
وی افزود: پیشتر با غفلت از زحمت معلمان، بر اساس مدرک تحصیلی ارتقاهایی رخ می داد اما اینکه در عرصه عمل و در کلاس درس چه می‌کند را هیچ وقت ارزش گذاری نمی‌کردیم. اکنون فرصتی فراهم شده تا ارزش کار همکارمان را ببینیم و در این نظام شایستگی‌ها ارزشش را لحاظ کنیم.
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش گفت: دریای عظیم نیروی انسانی داریم اما توان همکاران و شایستگی‌های آنها سطح بندی نشده است تا متناسب با آن از توانمندی‌شان استفاده شود.
زارعی اضافه کرد: به طور مثال مشخص نبود که چه تعداد دکترمعلم داریم و چه حد از آنها استفاده شده است. ما سرامدان حوزه خود را به مردم معرفی نکرده‌ایم. به طور مثال فرد با مدرک پسا دکترا داشته‌ایم و نمی‌دانستیم و این یک عیب است که معلمان ما در شورای عالی کمتر دیده می‌شوند.
وی با بیان اینکه قانون نظام رتبه بندی معلمان مبتنی بر اسناد بالادستی و عین سندتحول است، ادامه داد: در این راستا باید در اجرا دقت کنیم و همه همکاران را در نظر بگیریم.
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش اظهار داشت: باید محکم بایستیم تا این کار استمرار پیدا کند البته در مرحله استقرار، محدویت زمانی داریم و ممکن است محدودیت‌هایی ایجاد کند اما در تداوم آن باید همگی این کار را جدی بگیریم.
زارعی با اشاره به فرآیند نظام رتبه بندی گفت: همکاران ما ابتدا با خواظهاری شایستگی‌های خود را اعلام کردند و مدارک و مستندات را بازگذاری کردند. براین اساس، یا باید کانون ارزیابی می‌گذاشتیم و حضوری دعوت می‌کردیم و دوم اینکه رفتار همکاران در موقعیت واقعی کلاس درس را از سوی مدیران مدارس می‌سنجیدیم که راهکار دوم اجرایی شد. این نظام ارزیابی می‌تواند در جذب و ورودی‌ها، ارتقای مدیران عملیاتی، میانی و ارشد هم کمک کند.
انتهای پیام/
ارزیابی ۶۰۰ هزار معلم در نظام رتبه‌بندی/ صدور کارنامه برای معلمان خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار