یادداشت؛ نگاهی به برگزاری موفق جام جهانی فوتبال در قطر/

قطر؛ قطعا قهرمان جام جهانی شد!

1401/09/28 - 12:03 - کد خبر: 83610 نسخه چاپی

نصر: سرمایه گذاری مالی قطر برای احداث ورزشگاه ها، مترو ها، شاهراه ها، هتل ها و دیگر هزینه های جانبی معادل ۲۰۰ میلیارد دلار بوده است.

همه هزینه های زیرساخت ها را قطر بجزء یک میلیارد دلار و دویست میلیون دلار که از محل بودجه فیفا دریافت کرده بود، مابقی راهمگی از بودجه کشور خود  اختصاص داده است.
درآمدهای فروش بلیط های مربوط به همه بازی ها، به یک شرکت خصوصی خارجی اختصاص داشته است لذا به قطری ها تعلق نداشت.
درآمد فیفا از فروش برنامه های  تلویزیونی جام جهانی نیز بطور کامل به فیفا اختصاص یافته بود.
اما درآمد حاصله از تقریبا یک میلیون توریست و فوتبال دوست را فقط قطر به میزان ۸ میلیارد دلار دریکماه برگزاری جام جهانی بدست آورده است.
بنابراین قطربلحاظ یک حساب سرانگشتی ۲۰۰ میلیارد دلار هزینه کرد درمقابل ۸ میلیارد دلاردرآمد مالی!
یعنی ۱۹۲میلیارد دلارازحیث مالی، ازمحل بودجه عمومی ، بدون برگشت به خزینه دولت، سرمایه گذاری کرد.
ولیکن مابه ازای آن، قطری ها با تصویرسازی ها وایمیج سازی ها درجهان بلحاظ فرهنگی وسیاسی، توانستند، نام وجایگاه قطر را درجهان بطور کم نظیری بعنوان یک کشور کوچک در افکار جهانیان حک و ثبت کند و از طریق نمایه های دیپلماسی مجازی وعمومی، زمینه جانمایی قطر را درتقویم گردشگری جهان  را تثبیت سازند.
قطری ها این رویداد مهم ورزشی در جهان را با خردورزی  و عمل به خوبی و هنرمندانه برگزار و مدیریت کردند. در حوزه دیپلماسی عمومی و ایجاد تصویر مثبت از قطر نیز کارشان عالی بود. پوشاندن عبای قطری بر تن بهترین بازیکن جام و کاپیتان تیم قهرمان نیز حرکت جالب و هوشمندانه ای بود.
در هر حال، این کشور کوچک جزیره ای در همسایگی ما در آب‌های جنوبی خلیج فارس، بازیگری جهانی را بر پایه منافع ملی و مصالح عمومی مردم کشورش به خوبی اجرا کرد و در نوع خود حکمرانی موفقی داشت بطوریکه به نظر می رسد رضایتمندی عمومی در آن کشور را نیز به دنبال خواهد داشت.
این‌ کشور درچهاردهه گذشته توانسته در سه عرصه های رسانه ای باشبکه الجزیره  ومیانجگیریهای سیاسی دربحران افغانستان و فلسطین  و همچنین درزمینه ورزش و فوتبال، درحدیک بازیگر متنفذ، جایگاه معتبری را بدست آورد تا ازطریق زیرساخت های موجود و ایرلاین قطرایرویز، زمینه های اقتصاد گردشگری آینده خود رارونق بخشد.
حال سوال اساسی این است دستاوردهای جمهموری اسلامی ایران از برگزاری این رویداد بین المللی در قیاس با سایر کشورهای همسایه قطر، ازحیث نقاط مثبت ومنفی چطور باید ارزیابی کرد؟!

به قلم: وحید چوپانی
انتهای پیام/
قطر؛ قطعا قهرمان جام جهانی شد! نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار