به بهانه درگذشت شادروان "حسام گلزارقشونی" ( بازیکن و مربی اسبق تیم‌ تراکتور)

یادی از نسل غیرت و تعصب فوتبال تبریز

1401/09/28 - 08:16 - کد خبر: 83576 نسخه چاپی

نصر: تبریز به عنوان خاستگاه ورزش فوتبال ایران، هر چند از دوره قاجار بازیکنان بزرگی را به خود دیده است.

اما نسل فوتبالیستان دهه‌های سی و چهل این دیار کمی متفاوتتر از سایر نسل‌ها بودند. اگر تاریخ فوتبال تبریز و افتخارات این ورزش را بررسی کنیم؛کارنامه این ورزش دردهه‌های سی و چهل، از تمام سالها چشم‌گیر و پربارتر بود. لذا می‌توان گفت؛ در ویترین افتخارات تیم منتخب تبریز، در طول دهه‌های سی و چهل تمام عناوین قهرمانی کسب شده و مدالهای آن دوران، رنگارنگ و جذاب هستند.
به طور خلاصه می‌توان گفت؛  تیم  منتخب تبریز در سال 1337با مرگیری استاد داود ارغوانی مقام اول و در سال 1342 نایب قهرمان و سال 1343 مقام سوم، و همچنین در سال 1346دوباره نایب قهرمان ایران شده بودند. بازیکنانی که در طول یک دهه(1346-1335) در تیم منتخب تبریز بازی کرده بودند، از نسل غیرت و تعصب و همچنین اکثر آنها تحصیل‌کرده و باسواد بودند. در تیم منتخب تبریز ودر طول سالهای 1335تا 1346 افرادی چون مرحومین: حسین خداپرست، بیوک صباغ، حبیب دایی اوغلی، بهمن بهلولی، حسام گلزار و همچنین جمشید نیکمهر، علی شیردل، رسول استاد اسدی و ... به عنوان بازیکنان نسل طلایی فوتبال تبریز بازی کرده بودند.

زنده یاد حسام گلزار، از بازیکنان تحصیل کرده نسل چهارم فوتبال تبریز، در سال1315 و در محله چرنداب متولد شدند. ایشان در دوران تحصیلی (سالهای33 و 34) درکنار بازیکنان بزرگی چون: کاظم و بیوک تقی زادیه، اکبرشوقی، محمود داوری بازی کرده‌است. به گفته بزرگان و پیشکسوتان فوتبال تبریز،گلزار بازیکنی خونسرد و بسیار تکنیکی و یکی از بهترینهای زمان خود بود، ولی به علت مشکلات مالی و تبعیضهای متداول در فوتبال، هرگز نتوانست آنطور که شایسته بود به حقش برسد.

حسام گلزار به علت استعداد خاص در ورزش فوتبال، مدتی در باشگاههای بزرگدآذر، شاهین و تاج تبریز بازی کرده‌است. ایشان زمانیکه بازیکن تیم تاج تبریز بودند، در جریان مسابقات قهرمانی باشگاههای تاج ایران که در تهران برگزار میشد به تیم تاج تهران دعوت میشود ولی به علت مشکلات مالی، از حضور دراین باشگاه صرف نظر میکند. همچنین، در جریان مسابقات منتخب استانها، از باشگاههای شاهین و دارایی تهران بارها از حسام دعوت نمودند تا به تیمهای تهرانی بپیوندد ولی بازهم مشکلات مالی مانع از این کار او میشود.
گلزار در سال 1336، برای اولین بار به تیم کلنی تبریز(منتخب تبریز) دعوت شد و بارها در مسابقات قهرمانی کشور شرکت نمود و با این تیم به مقامهای ارزشمندی رسید. ایشان در سال 1343 به اداره فرهنگ وقت (آموزش و پرورشکنونی) استخدام شد و بعد از مدتی با اتمام دانشسرای تربیت بدنی، به عنوان دبیر ورزش به بستان آباد رفت و در آن منطقه به تدریس ورزش در مدارس بستانآباد پرداخت . وی بعد از مدتی در  بستانآباد به سمت مدیر فنی اداره تربیت بدنی منصوب گردید که بعدها با راهنمایی و حمایت دکترکوشافر(مدیر کل وقت تربیت بدنی استان)، حسام گلزار به تبریز منتقل و تا زمان بازنشستگی در مدارس تبریز به عنوان دبیر ورزش مشغول به کار بود.

مرحوم گلزار نقل میکردند: «در سال 1349 به تبریز آمدم، وقتی در میدان فوتبال ستاد ارتش (نظام)به تنهایی در حال تمرین بودم، بطور اتفاقی آقای اسماعیل هاشمی(از مربیان باسابقه تبریز) را دیدم که با تعدادی از بازیکنان جوان در حال تمرین هستند. آقای هاشمی از بنده (گلزار) دعوت نمود تا در تیم تازه تأسیس تراکتورسازی بازی کنم،  بنده هم درخواست ایشان را قبول کرده و مدتی در تیم تراکتورسازی بعنوان کاپیتان تیم بازیکردم و در همان فصل هشت تا از گلهای تراکتور را بنده زدم. همچنین، وی مدتی در تیم  ماشینسازی به عنوان بازیکن و مربی فعالیت داشته است.»
 بعد از اینکه دکترکوشافر در سال1354 به سمت رئیس هیئت فوتبال استان منصوب شدند، مسئولیت تیم جوانان تبریز به گلزار محول می‌شود. توضیح اینکه، اکثر بازیکنان تیم جوانان را بازیکنان فنی مدرسه فوتبال تبریز تشکیل میدادند. تیم جوانان در سال 1355با مربیگری مرحوم گلزار و یاگودیچ، در جام بین المللی ارک تبریز به مقام دوم و درسال1356 همین تیم با گلزار در همین جام به مقام قهرمانی می‌رسند. همچنین، در سال 1364 تیم منتخب تبریز به سرمربیگری حسام گلزار و با کمک علی‌شیردل، در بازی با تیم لایپزیک آلمان شرقی توانست با نتیجه یک یک مساوی شود.

لازم به ذکر است، با توجه به اینکه درسال 1356 تیم جوانان تبریز به مربیگری حسام گلزار و یاگودیچ  قهرمان ایران شده‌بودند، لذا در تابستان سال 1357 تعداد 21 نفر از مربیان ایرانی به همراه بازیکنانی چون: فیروز شیخ شایان، غلامرضا باغ آبادی، ولی حاتمی و ...
با تیم جوانان ایران به فرانسه رفتند و از نزدیک در جریان مسابقات قهرمانی جوانان جهان قرارگرفتند و تمرینات بازیهای چند جانبه را آموزش دیدند. در این اردو از تبریز آقایان: بیوک صباغ و حسام گلزار به عنوان مربی شرکت‌کرده بودند.  


زنده یاد حسام گلزار در طول عمر ورزشی با بیش از دوازده تیم باشگاهی از جمله تیمهای قدرتمندی همچون: تراکتورسازی، ماشین سازی،کمپیدرو، ولیعصر(ارتش)، کشتارگاه، سپاه پاسداران، سرم سازی ذکریای رازی و در تیمهای نوجوانان، جوانان و بزرگسالان تبریز به عنوان مربی همکاری نموده است. گلزار مربیگری درجه سه را زیر نظر«کالن، موون و دیوید» و دوره مربیگری درجه دو را زیر نظر «لیادین از شوروی» و «بوفاریل از انگلیس» گذرانده است.
 روحشان شاد و یاد شان گرامی باد

به قلم: ایوب نیکنام لاله- پژوهشگر تاریخ تبریز

انتهای پیام/
یادی از نسل غیرت و تعصب فوتبال تبریز نصر

ثبت نظر

نمایش 4 نظر

پاسخ   حسین بلوکی   سال پیش  

🖤🖤🖤🖤

پاسخ   حسین بلوکی   سال پیش  

🖤🖤🖤🖤🖤🖤

پاسخ   حسین   سال پیش  

🖤🖤🖤🖤🖤🖤

پاسخ   وحید   سال پیش  

مطلب و یادداشت بسیار عالی بود و البته نوستالژیک...یاشاسین
پژوهشیار