رئیس مرکز پژوهش های شورای اسلامی کلانشهر تبریز خبر داد؛

لزوم احیای مردمیت فرهنگ و جمهوری فرهنگی / نیاز همخوانی فرهنگ با هنرهای نوظهور جوانان

1401/09/27 - 21:12 - کد خبر: 83562 نسخه چاپی

نصر: رئیس مرکز پژوهش های شورای اسلامی کلانشهر تبریز در آیین تکریم و معارفه مدیرکل فرهنگ و ارشاد آذربایجان شرقی گفت: احیای مردمیت فرهنگ و جمهوری فرهنگی از ظرفیت های بسیار مهمی است که باید توجه ویژه به آن نشان دهند.

به گزارش نصر، روح الله رشیدی در آیین تکریم و معارفه مدیرکل فرهنگ و ارشاد آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه این اداره کل می تواند نقش بسیار مهمی در بهبود و جایگاه فرهنگی و هنری در استان داشته باشد، گفت: تکلیف سنگینی بر دوش مدیر کل جدید فرهنگ و ارشاد استان افتاده است و در شرایط خاصی که نمود جدید از هنر به چشم می خورد، وظیفه وی دو چندان می شود.
وی با بیان اینکه یکی از مشخصات دهه ۹۰ ظهور چهره های جدید فرهنگی است، افزود: محتمل بود که استعدادهای نو پا به عرصه بگذارند و شاهد پای کار امدن این چهره ها باشیم و اکنون مسئله مهم همخوانی مدیریت جدید با این ظرفیت های نوظهور است.
وی ابراز ناراحتی از عدم هم پا بودن ساختارهای فرهنگی و هنری با انتظارات مردم و هنرمندان، ادامه داد: زیرساخت های ما متناسب با نیاز مردم در حوزه فرهنگ و هنر نیستند و قد داشته هایمان، هم قد جامعه نیست.
رئیس مرکز پژوهش های شورای اسلامی کلانشهر تبریز اضافه کرد: زمانی رویدادهای ملی و یادواره های مختلف فرهنگی و هنری برگزار می شد و این امر باعث رونق فضای فرهنگی شده بود و به نوعی تبریز کانون فرهنگی بود،  اما در مدتی کوتاه شاهد سقوط شدیم و فضای فرهنگی و هنری با فعالیت های خرد شناخته شد و در ادوار گذشته این فهالیت ها کاملا کمرنگ شد‌.
وی با ابراز امیدواری از اینکه دوره جدید  اداره فرهنگ و ارشاد استان هم گام با علم به این وضعیت قدم به عرصه  میگذارد ، افزود: امیدوارم جهشی داشته باشیم و تمام نهاد های دولتی و خصوصی شاهد تغییری باشند.
رشیدی اضافه کرد: مدیریت نباید صرفا چشم به سرمایه و بودجه دولتی داشته باشد که اگر باشد کار کند و نباشد کار نکنند، بلکه باید بتوانند ظرفیت های جدید ایجاد کند و در ارتفا معدل فرهنگی منطقه اثر گذار باشد.
این عضو شورای اسلامی کلانشهر تبریز با تاکید بر اینکه شاهد خصوصی سازی  فرهنگ بودیم، گفت: برای رفع مشکلات این عرصه انتظار تحول ملی و فرهنگی داریم.
وی در انتها با اشاره به اینکه در دوران کرونا و ادوار اخیر دولت با سرمایه محدود فعالیت کرد و از ثمره عمومی خارج شد و هنرمندان با کمبود امکانات مواجه شدند، افزود: احیای مردمیت فرهنگ و جمهوری فرهنگی از ظرفیت های بسیار مهمی است که باید توجه ویژه به آن نشان دهند.

نقش اداره کل فرهنگ و ارشاد در کیفی سازی محتوا و حمایت از رسانه ها 
نصر: در آیین تکریم و معارفه مدیرکل فرهنگ و ارشاد آذربایجان شرقی گفت: تعدد رسانه مدیریت و نظارت نیز دشوار شد و همچنان با این مسئله دست به گریبان هستیم چرا که کیفی سازی محتوا و حمایت مالی رسانه ها دشوار شده است.
عزیزی راد در آیین تکریم و معارفه مدیرکل فرهنگ و ارشاد آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه رسانه در مسیر بالندگی فرهنگ و هنر استان نقش بسزایی داشته است، گفت:  وظیفه و رسالت رسانه با شرایط منطقه ای اکنون  بیشتر نیز شده است.
وی با بیان اینکه در دوره گذشته مدیریت اداراه کل فرهنگ و ارشاد دیدگاه تعدد رسانه ای در اولویت بود و مجوز پر شماری داده شد، افزود: با تعدد رسانه مدیریت و نظارت نیز دشوار شد و همچنان با این مسئله دست به گریبان هستیم چرا که کیفی سازی محتوا و حمایت مالی رسانه ها دشوار شده است.
وی اضافه کرد: در شرایطی که همه از تمرکز زدایی صحبت می کند، در مسئله  رسانه شاهد عکس آن بودیم.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۶۰۰ رسانه استانی در فعالیت هستند، افزود: اداره کل فرهنگ و ارشاد استان به عنوان مسئول و متولی اصلی مدیریت و نظارت رسانه هاست اما با امکان اختیارات محدود، با طیف بسیاری از مطالبات روبروست.
وی باشاره به تاثیر کرونا بر فعالیت های رسانه ای، اضافه کرد: کرونا مزید بر علت شد و بنیه اقتصاد رسانه نیز اسیب پذیر تر کرد که باید این مورد تدابیر اتخاذ شود و مدیر کل جدید جامعه عمل بپوشد.
انتهای پیام/
لزوم احیای مردمیت فرهنگ و جمهوری فرهنگی / نیاز همخوانی فرهنگ با هنرهای نوظهور جوانان گلناز پورنامی

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار