رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خبر داد:

افزایش گستره پوشش طرح جهش تولید به ۱۰۰ درصد اراضی دیم آذربایجان شرقی

1401/09/27 - 13:28 - کد خبر: 83516 نسخه چاپی

نصر: رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه پیش از این قرار بود طرح جهش تولید در ۵۰ درصد اراضی دیم استان اجرا شود، از افزایش گستره نفوذ این طرح به ۱۰۰ درصد دیمزارهای استان خبر داد.

به گزارش نصر، اکبر فتحی روز یکشنبه در حاشیه تحویل دو دستگاه کشت مستقیم در آذرشهر در جمع خبرنگاران اظهار کرد: طرح جهش تولید در دیمزارها در استان ما سومین سال است که با پشتیبانی ستاد فرمان امام (ره) اجرایی می شود.
وی ادامه داد: این طرح الزاماتی از جمله کاشت به موقع، مبارزه با علف‌های هرز، آفات و بیماری ها، استفاده از بذر مناسب، تغذیه مناسب و کشت مکانیزه دارد.
فتحی بیان کرد: برای انجام کشت مکانیزه منابع اعتباری از محل اعتبارات ستاد اجرایی فرمان امام با عاملیت بانک ملی پیش بینی شده است که برای خرید ادوات دنباله بند مثل ردیف کارها، لولرها و غیره اختصاص می یابد.
وی با اشاره به اینکه نیاز است در استان دستگاه های مکانیزه بیشتری جذب شود، افزود: افزایش مکانیزاسیون اراضی منجر به افزایش عملکرد در واحد سطح خواهد بود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی افزود: ضریب مکانیزاسیون بخش کشاورزی در استان آذربایجان شرقی تا پایان سال ۱۴۰۰ به حدود ۲.۸ اسب بخار افزایش یافته است.
به گزارش ایرنا، با اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها و جایگزینی ارقام جدید و مقاوم، تولید محصولات دیم در یکسال اخیر ۳۰ درصد رشد یافت.
در قالب طرح جهش تولید در دیمزارها، ۱۱ هزار تن بذر اصلاح شده و کود بذرمال برای کشت در دیمزارها به شهرستان های استان ارسال شده است.
مساحت کل اراضی کشاورزی استان آذربایجان شرقی یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار است که ۸۰۰ هزار هکتار دیم و ۴۰۰ هزار هکتار آبی است.
امسال طرح جهش تولید در ۳۵۲ هزار هکتار از دیمزارهای استان آذربایجان شرقی ( معادل ۴۰ درصد اراضی دیم استان) اجرا شده است.
انتهای پیام/
افزایش گستره پوشش طرح جهش تولید به ۱۰۰ درصد اراضی دیم آذربایجان شرقی خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار