رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی؛

سالانه ۱۳۰ هزار تن نخود آجیلی در ممقان تولید می‌شود

1401/09/27 - 11:00 - کد خبر: 83480 نسخه چاپی

نصر: رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: ممقان با تولید سالانه ۱۳۰ هزار تن نخودچی، قطب تولید این محصول در جهان است.

به گزارش نصر، اکبر فتحی در حاشیه بازدید از اراضی واگذارشده برای ساخت ساختمان تعاونی نخودچی ممقان، اظهار کرد: شهر ممقان محل استحصال نخود مزارع ایران از جنوب تا شمال و از غرب تا شرق است و ۹۵ درصد فرآوری نخود کشور در این شهر انجام می شود.
وی افزود: با توجه به آمار موجود، حدود یکهزار و ۴۰۰ کارگاه نخودپزی با اشتغالزایی هشت هزار نفر در ممقان مشغول فعالیت هستند که سالانه بیش از ۱۳۰ هزار تن از نخودچی آجیلی را فرآوری و روانه بازارهای داخلی و خارجی می کنند.
فتحی یادآور شد: با توجه به وجود ظرفیت های لازم در منطقه و در صورت تامین مواد اولیه کافی و بهره برداری از شهرک نخودچی ممقان، میزان تولید نخودچی می تواند به ۲۵۰ هزار تن در سال نیز افزایش یابد.
رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی اعلام کرد: بیش از ۶۰ درصد نخود کشور به ۸۰ کشور دنیا از شهر ممقان صادر می شود.
به گزارش ایرنا، ساختمان تعاونی نخودچی ممقان دارای پیشرفت حدود۵۰ درصدی است و با تامین تسهیلات این مجموعه تا یکسال آینده به بهره برداری می رسد تا کارگاه های نخودچی داخل شهر به این مجموعه منتقل شوند.
شهر ۱۵ هزار نفری ممقان در فاصله ۳۵ کیلومتری جنوب غربی تبریز واقع شده و ۹۵ درصد از نخودچی آجیلی کشور در این منطقه تولید می‌شود.
حدود ۶۰ درصد تز نخودچی فرآوری شده در ممقان مصرف داخلی دارد و ۴۰ درصد آن نیز به خارج از کشور از جمله کشورهای اروپایی، خاورمیانه و آمریکای لاتین صادر می شود.
با توجه به آمار موجود، حدود یک هزار و ۴۰۰ کارگاه نخودپزی در ممقان مشغول فعالیت هستند که سالانه بیش از یکصد هزار تن از نخودچی آجیلی را فرآوری و روانه بازارهای داخلی و خارجی می کنند.
با توجه به وجود ظرفیت های لازم در منطقه و در صورت تامین مواد اولیه کافی، میزان تولید نخودچی در شهر ممقان می تواند به ۲۳۰ هزار تن در سال نیز افزایش یابد.
ممقان (ماماغان)، از شهرهای آذربایجان شرقی است که به دلیل اشتغال اغلب مردم آن به شغل نخودپزی به شهر نخودپزی شهرت دارد.
انتهای پیام/
سالانه ۱۳۰ هزار تن نخود آجیلی در ممقان تولید می‌شود خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار