گزارش/

رُم، نیروگاه تبدیل زباله به انرژی را سال ۲۰۲۶ احداث می‌کند

1401/09/27 - 09:31 - کد خبر: 83471 نسخه چاپی

نصر: زباله‌ها از زمان انقلاب صنعتی تا به حال یکی از مسائل مهم زیست‌محیطی در سراسر جهان بوده‌اند. آمار بالای تولید زباله در سالهای اخیر نگرانی‌‎های زیادی بوجود آورده است.

به گزارش نصر، محدودیت منابع انرژی و مشکلات ناشی از مصرف سوخت‌های فسیلی، رشد فزاینده جمعیت شهری، تغییر سبک زندگی و به تبع آن تحولات پدید آمده در میزان و کیفیت مواد مصرفی و تولید زباله بیش از حد، جامعه بشری را با مشکلات زیست محیطی عدیده‌ای مواجه کرده است.
در سالهای اخیر، شهرهای مختلف جهان با بکارگیری راهکارها و سیاست‌های مختلف به دنبال اعمال محدودیت در به حداقل رساندن تولید زباله بودند، اما در حال حاضر، شهرها در حال برنامه ریزی برای بازیافت زباله در جهت بازگردندان حجم عظیمی از آن به چرخه مصرف هستند. امروزه، حداکثر بازیابی گرما و تولید انرژی از زباله ها صورت می‌گیرد و این یکی از کلیدی ترین ابزارهای توسعه شهرها به شمار می‌آید.

اخبار امیدوار کننده در رابطه با موضوعات مرتبط با مدیریت پسماند ابدی برای شهری ابدی رم
در دهم آذرماه سالجاری، روبرتو گئولتیاری، شهردار رم، حکم راه‌اندازی نیروگاه تبدیل زباله به انرژی توسط بخش خصوصی را امضا کرد. این بدین معنی است که رم بدنبال پیداکردن یک راه ارزشمند و خودکار برای تصفیه پسماند شهر بدون متکی بودن به مناطق دیگراست که در جهت نیل به این هدف، در پی تدوین نقشه راهی برای پایتخت ایتالیا است.
شهردار رم در این رابطه گفت: "این حرکت همچنین به معنای عدم نیاز به احداث محل دفن زباله یک میلیون تنی یا ایجاد لندفیل‌های بیشتر است." وی در ادامه اعلام کرد که این نیروگاه مطابق آخرین نسل فن آوری ساخته خواهد شد تا از محیط زیست حفاظت کند. تامین مالی این پروژه به طور کامل بر عهده شرکتی است که برنده منافصه خواهد بود.

هزینه‌ای متوجه شهر نخواهد شد
طراحی، مجوز بهره‌برداری، ساخت و مدیریت نیروگاه تبدیل زباله به انرژی و نیروگاه‌های فرعی ومسئولیت مدیریت خاکستر باقی مانده از عملیات حرارتی بر عهده شرکت برنده در مناقصه خواهد بود. این نیروگاه از نظر ظرفیت ۶۰۰ هزار تن پسماند تفکیک نشده را مدیریت خواهد کرد.
بهره‌برداری از این نیروگاه محاسن دیگری از قبیل کاهش انتشارات کربنی و بهینه سازی توزیع بخشهای مختلف انرژی بازیافت شده (تولید، و توزیع انرژی حرارتی تولید شده) خواهد داشت. شرکتهایی که در مناقصه شرکت می‌کنند باید یک پروژه امکان سنجی، پیش نویس توافق‌نامه، برنامه اقتصادی مالی، ویژگیهای خدمات و روشهای مدیریت ارائه نمایند. پیشنهاداتی که ۸۰درصد جنبه فنی و ۲۰درصد جنبه اقتصادی داشته باشد در اولویت خواهند بود.
منطقه صنعتی سانتا پالومبا که در جنوب رم واقع شده است به عنوان محل ساخت این نیروگاه تبدیل زباله به انرژی در نظر گرفته شده است که مدیریت ۶۰۰ هزار تن زباله طبقه‌بندی نشده را بر عهده خواهد داشت. بیش از ۹۰% خاکستر رسوبی و بادی تولیدشده توسط این کارخانه بازیافت شده و به عنوان یک ماده بی اثر در بستر جاده ها و ساختمانها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
ساخت محل‌های دفن زباله و بهره‌برداری از آنها به هدف رسیدن به " محل دفن زباله صفر" کمک می‌کند. ساخت دستگاه زباله سوز تولید کننده انرژی در سال ۲۰۲۴ شروع و در سال ۲۰۲۶ به‌بهره برداری خواهد رسید.
انتهای پیام/
رُم، نیروگاه تبدیل زباله به انرژی را سال ۲۰۲۶ احداث می‌کند نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار