به بهانه ۲۶ آذرماه، روز حمل و نقل؛

گام های تبریز برای پیشگامی توسعه حمل و نقل عمومی

1401/09/26 - 16:39 - کد خبر: 83437 نسخه چاپی

نصر: امروزه حمل‌ونقل پاک و پایدار، زیربنای توسعه شهرهای مدرن دنیا است. یکی از مهم‌ترین ارکان این نوع حمل‌ونقل، گسترش و توسعه خطوط حمل‌ونقل همگانی و البته استاندارد است، در حالی که طی سال‌های قبل سرمایه‌گذاری اصلی در کلانشهرهای کشور علی‌الخصوص تبریز بر گسترش راه‌ها و مسیرهای تردد خودروها بوده است، طی سال اخیر، عزمی جدی در گسترش ناوگان حمل و نقل عمومی دیده می شود.

به گزارش نصر، طبق گفته معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تبریز، از ۱۰ هزار میلیارد تومان بودجه مصوب شهرداری دو هزارو ۶۰۰ میلیارد تومان برای قطار شهری تخصیص یافته و با احتساب دیگر پروژه‌های ترافیکی بیش از ۵۰ درصد بودجه سال شهرداری در حوزه حمل و نقل عمومی صرف می‌شود.
افزایش ایستگاه‌های مترو، افزایش تعداد اتوبوس‌های درون شهری، افزایش و نوسازی ناوگان تاکسیرانی، مسیرگشایی ها، احداث تقاطع‌های غیرهمسطح و اصلاحات هندسی از اهم مواردی است که از ابتدای سال جاری در حوزه حمل و نقل عمومی در سطح شهر تبریز به آن پرداخت شده است.

توسعه شبکه مترو تبریز به عنوان پاک‌ترین وسیله حمل و نقل عمومی
مترو، یکی از اصلی‌ترین وسیله حمل و نقل عمومی درون شهری است که به عنوان یکی از فاکتورهای توسعه شهری لحاظ می شود. سیستم حمل‌ونقل مترو به صرفه‌ترین و پاک‌ترین وسیله نقلیه عمومی برای رفت‌وآمد درون‌ شهری است. واقعیت این است که این شیوه حمل‌ونقل عمومی، استفاده تعدادی زیادی از اتومبیل‌ها را کنار می‌گذارد و به داشتن یک شهر سبز و پاک کمک می‌کند.
طرح اولیه شبکه مترو تبریز دارای پنج خط است که از این تعداد، خط ۱ در حال تکمیل شدن بوده و حفاری تونل خط ۲ در حال انجام است. خط یک با ۲/۱۷ کیلومتر شامل ۱۸ ایستگاه است که از ایستگاه ائل گولی (مقابل هتل پارس) شروع شده و در ایستگاه نور شهرک نور لاله به پایان می رسد. از ۱۸ ایستگاه خط یک تا به اکنون ۱۷ ایستگاه افتتاح شده و ایستگاه قونقا طبق روزشمار نصب شده تا پایان امسال افتتاح می شود. خط ۲ مترو نیز با ۴/۲۲ کیلومتر شامل ۲۰ ایستگاه بوده که غرب تبریز را به شرق تبریز متصل می کند. آخرین وضعیت خط ۲ پیشرفت فیزیکی ۲۱ درصدی دارد و پیشرفت کلی حفاری تونل ۵/۵۲ درصد بوده است.

توسعه ناوگان اتوبوسرانی تبریز با وجود محدودیت های مالی
یکی از اصلی‌ترین راهکارهای که برای حل ترافیک شهری و کاهش حجم خودروهای تک سرنشین در شهرهای کشور وجود دارد، توسعه حمل و نقل عمومی و به ویژه تعداد اتوبوس های درون شهری است. نگاه ویژه مدیریت شهری تبریز به این مقوله نیز باعث افزایش و همچنین تسریع در عقد قرارداد خرید اتوبوس و مینی بوس‌های درون شهری شد.
طی سال جاری قرارداد خرید ۳۵۰ دستگاه اتوبوس درون شهری جهت تحویل به ناوگان حمل و نقل عمومی به امضای شهرداری تبریز رسیده است که انتظار می رود تا پایان سال جاری این  رقم به ناوگان عمومی افزوده شود.
در مجموع تعداد ۵۰۰ دستگاه اتوبوس در شهر تبریز فعال است که ۱۶۹ دستگاه طی سال جاری به ناوگان حمل و نقل عمومی تبریز اضافه شده است.
در کنار برنامه‌ریزی‌های هدفمند برای افزایش ظرفیت ناوگان اتوبوسرانی تبریز، برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات اثربخشی در حوزه تاکسیرانی نیز از سوی شهرداری صورت گرفته است که از آن جمله می‌توان به مساعدت در اعطای تسهیلات ۱۲۰ میلیون تومانی به رانندگان تاکسی و خرید و تزریق دو هزار دستگاه تاکسی جدید تا پایان سال جاری اشاره کرد. اکنون تعداد ۱۱ هزار دستگاه تاکسی در سطح شهر تبریز فعالیت دارند.

حداقل یک مسیرگشایی در هر منطقه از شهر تبریز
شهرداری تبریز در کنار اجرای شبانه‌روزی پروژه‌های متعدد عمرانی و خدماتی، در حال اجرا و تکمیل ده‌ها پروژه مسیرگشایی جدید در مناطق مختلف شهری است که برخی از این طرح‌ها به اتمام رسیده و برخی دیگر در آستانه بهره برداری و اتمام قرار گرفته اند، پروژه هایی که شهردار تبریز، ارزش ریالی آن ها را بالغ بر ۱۲۰۰ میلیارد تومان اعلام کرده است.
بنا بر گفته یعقوب هوشیار، سیاست شهرداری در دوره فعلی، تکمیل و بهره‌برداری از حداقل یک پروژه مسیرگشایی، برای هر منطقه از مناطق دهگانه است.
فریدون بابایی‌اقدم، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تبریز نیز درباره مسیرگشایی‌های مصوب می‌گوید: ۱۵۳ مسیر مصوب مسیرگشایی با ۶۸۰ هکتار وسعت در تبریز وجود دارد که تعدادی پروژه و مسیر جدید نیز بعدا به آمار پروژه های مصوب اضافه شده است.
در حال حاضر پروژه هایی همچون، ۲۴ متری سیلاب قوشخانه، ۱۸ متری کوی امام زاده در محدوده شهرداری منطقه یک، ۳۵ متری ابرار در حوزه منطقه دو، ۲۴ متری شهید علی پور در محدوده شهرداری منطقه ده، مسیرگشایی خیابان های حکیمی، غیاث، امتداد لک لر، سالاری و حافظ در محدوده شهرداری منطقه سه، ۲۴ متری فلسطین جنوبی و ۱۸ متری شهید بی مثل در محدوده شهرداری منطقه چهار، ۲۴ متری کرکج، ۶۰ متری دوکمال و تعریض ضلع جنوبی جاده تهران در محدوده شهرداری منطقه پنج، مسیرگشایی ۳۵ متری صنعتگران به مایان، پروژه های خیابان شهید سعیدی و شهید صمدی در محدوده شهرداری منطقه هفت، پروژ ۲۰ متری استاد عابد در محدوده شهرداری منطقه ۹ و پروژه های ۴۵ متری انقلاب و ۲۴ متری علی بقال در محدوده شهرداری منطقه ده، از جمله مهم ترین طرح های مسیرگشایی سال جاری شهرداری تبریز به شمار می‌روند که در قالب طرح ضربتی تکمیل و اتمام طرح‌های بلاتکلیف مسیرگشایی، در دستور کار شهرداری قرار گرفته اند.
در این بین، طرح‌هایی ۳۵ متری ابرار، شهید بی‌مثل، شهید علی پور، علی بقال و ۳۵ متری صنعتگران به مایان با شتاب و جدیت بیشتر و بر اساس زمان بندی صورت گرفته در حال اجرا هستند. همچون ۲۰ متری استاد عابد در منطقه خاوران و کوی شهید مناف‌زاده در منطقه یک به بهره‌برداری رسیده است.

تکمیل تقاطع‌های غیرهمسطح نیمه‌کاره در کمترین زمان طی سال جاری
با افتتاح تقاطع غیرهمسطح رسالت در تقاطع جاده سنتو - رسالت که یکی از مسیرهای مهم ترانزیتی است، انتظار می رود گره‌های ترافیکی در این محدوده و همچنین آمار بالای تصادفات در این منطقه بهبود یابد. همچنین با بهره‌برداری از روگذرهای شمالی و جنوبی میدان شهید فهمیده نیز، راه دسترسی شهروندان از شهرک‌های باغمیشه و ولیعصر به اتوبان پاسداران تسهیل یافته و از میزان ترافیک میدان شهید فهمیده خواهد کاست.
شهرداری تبریز طی سال جاری در راستای کاهش ترافیک و حمل و نقل روان شهری، در کنار توسعه ناوگان حمل و نقل تکمیل پروژه تقاطع‌های غیرهمسطحی که طی سال‌های متمادی به حالت نیمه کاره رها شده و به مشکلات زیادی برخورده بودند را جز اولویت های خود قرار داد.
از مهمترین این تقاطع ها، تقاطع غیرهمسطح شهید فلاحی واقع در ارتش و به امتداد آن تقاطع شهید فروزنده در کمربند میانی بود که طی شهریور و آبان ماه سال جاری به بهره برداری رسید و تقاطع دیزل آباد- رسالت، تقاطع شهید فهمیده و تقاطع خلعت پوشان در مرحله اجرا است، که طبق تابلو روزشمار نصب شده تقاطع رسالت و شهیده فهمیده تا پایان امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

مهدیه فرج‌ زاده
انتهای پیام/
گام های تبریز برای پیشگامی توسعه حمل و نقل عمومی منابع محلی


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار