خبر/

فقر کتاب در بناب

1401/09/26 - 12:11 - کد خبر: 83395 نسخه چاپی

نصر: شهرستان بناب در آذربایجان‌شرقی که بیشتر با عنوان «شهر دوچرخه» کشور شناخته می شود و کبابش شهره عام و خاص است، با فقر زیرساخت‌های کتابخوانی مواجه است.

به گزارش نصر، مردمان بناب، شهرستانی با حدود ۱۳۰ هزار نفر جمعیت در ۱۱۰ کیلومتری جنوب تبریز، به سخت کوشی و فرهنگ دوستی معروف هستند؛ اما به نظر می رسد زیرساخت های کتاب و کتابخوانی در آن هیچ گونه همخوانی با توسعه شگرف صنعتی و اقتصادیش در یکی دو دهه اخیر ندارد.
این در حالی است که وجود حوزه علمیه حضرت ولی عصر(عج)، دانشگاه های دولتی و آزاد اسلامی از ظرفیت های علمی این شهرستان محسوب می‌شود که نقش مهمی در تعالی فرهنگی و دینی منطقه و ارتقای سطح علمی مردم منطقه دارند؛ با این وجود امکانات نزم افزاری و سخت افزاری شهرستان در زمینه کتاب متناسب با این ظرفیت ها و استعدادها نیست.
اهمیت توجه بیشتر به موضوع کتاب و کتابخوانی در شهرستان بناب، زمانی دوچندان می شود که بدانیم تجربه زیسته جهانی نشان می دهد، فرهنگ و توسعه فرهنگی، زیربنای توسعه جوامع انسانی در دیگر ابعاد حیات اجتماعی بوده و بر همین اساس برای همگن سازی توسعه در بناب نیز نیاز به توسعه زیرساخت های کتاب و کتابخوانی است.

عقب ماندگی شهرستان بناب در حوزه کتاب و کتابخوانی مشهود است
مدیرکل کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان بناب گفت: بر اساس آمارهای موجود از کل جمعیت شهرستان بناب سه هزار و ۶۴۹ نفر در کتابخانه های عمومی این شهرستان عضویت دارند که از لحاظ استاندارد این آمار باید ۲۸ هزار نفر باشد.
اسد بابایی شهرستان بناب را نماد توسعه و پیشرفت دانست و گفت: این شهرستان به واسطه وجود دانشگاه های متعدد و حوزه علمیه بسیار قوی از ظرفیت بسیار بالایی برای پیشرفت برخوردار است.
وی با بیان اینکه طبق استانداردهای موجود برای هر ۲۵ هزار نفر یک کتابخانه باید باشد؛ خاطرنشان کرد: شهرستانی مثل بناب با ۱۵۰ هزار نفر جمعیت دارای سه کتابخانه است که اگر بتوانیم سه کتابخانه جدید در این شهرستان راه اندازی کنیم، تازه به استانداردهای لازم خواهیم رسید.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه آینده یک کشور در کتابخانه ها پایه ریزی می شود؛ اظهار کرد: در دوران کرونا آموزش و پرورش نسل جوان را به اجبار به شبکه های اجتماعی سپردیم ولی با فروکش کردن بیماری کرونا و بازگشایی مدارس می توانیم از طریق فرهنگ سازی کودکان و نوجوانان را دوباره با کتاب و کتابخوانی آشتی دهیم.
بابایی اظهار امیدواری کرد در شهرستان بناب به وسیله مسئولان و نهادهای آموزشی از جمله آموزش و پرورش و در جایگاه مهم تر خانواده با تکنولوژی جدید به فرزندان خود فرهنگ کتابخوانی را بیاموزیم.

بناب رتبه دوم انتشار کتاب در آذربایجان شرقی را دارد
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بناب در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان گفت: ناشران این شهرستان با ثبت ۱۰۱ جلد کتاب بعد از تبریز مقام دوم انتشار کتاب را از آن خود کرده اند.
حبیب صدقی با اعلام اینکه شهرستان بناب دارای ۱۸ محل در حوزه کتاب و کتابخوانی است؛ افزود: هم اکنون بیش از ۴۰۰ هزار عنوان کتاب در این کتابخانه های متعدد نگهداری می شوند.
وی با بیان اینکه ۴۰۰ نویسنده در شهرستان بناب فعالیت دارند؛ اضافه کرد: شهرستان بناب بعد از تبریز یکی از مهم ترین قطب های نشر کتاب در استان آذربایجان شرقی است.
دبیر شورای فرهنگ عمومی شهرستان بناب خاطرنشان کرد: پنج ناشر در بناب در حال فعالیت هستند که در سال گذشته با ثبت ۱۰۱ جلد کتاب بعد از تبریز مقام دوم انتشار کتاب را به دست آوردند.
صدقی در ادامه با تأکید بر اینکه با تکمیل و افزایش زیرساخت های حوزه کتاب و کتابخوانی شاهد رشد بیشتر شهرستان بناب در این حوزه خواهیم بود؛ خاطرنشان کرد: مردم بناب از قدیم به کتاب و کتابخوانی معروف بوده و در فرهنگ و زندگی مردم بناب کتاب جایگاه ویژه ای دارد.

احداث کتابخانه مرکزی در بناب جزو برنامه های شورا و شهرداری است
شهردار بناب نیز با تأکید بر حمایت این نهاد خدمات رسان و مردمی از حوزه کتابخوانی گفت: شهرداری بناب علاوه بر پرداخت نیم درصد سهم خود به کتابخانه برنامه ریزی دیگری برای حوزه کتابخوانی دارد.
فرید پناهی گفت: از آنجایی که فضای موجود کتابخانه های عمومی پاسخگوی نیاز شهروندان نیست، شهرداری و شورای اسلامی شهر بناب به دنبال احداث کتابخانه مرکزی شهرستان هستند.

ضرورت مشارکت خیرین در ساخت کتابخانه در بناب
رضا لعلی فرماندار بناب هم با بیان اینکه رویکرد دولت هزینه کرد در بخش های فرهنگی و هنری است و سال آینده در کمیته برنامه ریزی ردیفی برای توسعه کتابخانه های عمومی شهرستان ایجاد خواهیم کرد، در عین حال جلب مشارکت خیرین در ساخت کتابخانه ها را ضروری دانست .
وی با اشاره به اینکه هم اکنون سه کتابخانه عمومی شهری و روستایی در شهرستان وجود دارد، گفت: این کتابخانه ها از لحاظ فضا از جمله قرائت خانه و حتی مخازن کتاب از شرایط مطلوبی برخوردار نیستند و علاقمندان به مطالعه و کتابخوانی با مشکل مواجه هستند.
لعلی با علام اینکه شهرستان بناب با داشتن بیش از ۴۵۰ واحد فعال تولیدی سهم به سزایی در رونق تولید و چرخه اقتصادی استان دارد؛ اظهار کرد: متأسفانه در حوزه فرهنگی و هنری آن گونه که شایسته نام بناب است، کار نشده است.
هر چند به گفته رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بناب تعداد کتب موجود در کتابخانه های شهرستان ۴۰۰ هزار عنوان و بالاتر از میانگین کشوری ۲ کتاب برای هر نفر است، اما به گفته مدیرکل کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی آمار پایین مراجعه و عضویت در کتابخانه های عمومی شهرستان، نشانه فقر کتابخوانی یا حداقل بی علاقگی به استفاده از امکانات نرم افزاری و سخت افزاری عمومی در زمینه کتاب است.
انتهای پیام/
فقر کتاب در بناب خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار