خبر/

کشت انتظاری سیب‌زمینی برای اولین‌بار در عجب‌شیر

1401/09/26 - 11:41 - کد خبر: 83389 نسخه چاپی

نصر: «عجب‌شیر» در جنوب آذربایجان‌شرقی که با تولید سیب‌زمینی زودرس و تابستانه، نیاز کشور به این محصول استراتژیک را حداقل برای یک ماه از سال تامین می‌کند، به گفته مدیر جهاد کشاورزی این شهرستان برای اولین‌بار شاهد اقدامی دانش‌بنیان با عنوان کشت انتظاری سیب‌زمینی است.

به گزارش نصر، «احمد اسلامی» روز شنبه در گفت‌وگویی افزود: این طرح قبل از شروع یخبندان با کشت پنج رقم سیب‌زمینی در روستای «گل‌تپه» اجرا شد و هدف از آن صرفه‌جویی در مصرف آب و زودرسی این محصول است.
وی با تاکید بر اینکه سالانه بخش قابل توجهی از نیاز بازار کشور در تیرماه با سیب‌زمینی تابستانه این شهرستان تامین می‌شود، ادامه داد: این طرح در صورت موفقیت‌، طی سال‌های آینده به صورت گسترده‌تر اجرا می‌شود تا بهره‌وری در یکی از مزیت‌های بخش کشاورزی این شهرستان بیش از پیش تقویت گردد.

حداقل دو نوبت صرفه‌جویی در آبیاری با کشت انتظاری
مدیر جهاد کشاورزی عجب‌شیر به مزیت‌های کشت انتظاری اشاره، و بیان کرد: در صورت موفقیت در اجرای طرح کشت انتظاری و توسعه آن به اراضی زیرکشت سیب‌زمینی شهرستان، حداقل دو نوبت آبیاری سنتی در سطح دو هزار هکتار کاهش می‌یابد که با توجه به کمبود منابع آبی، حجم قابل توجهی خواهد بود.
اسلامی افزود: محصول سیب‌زمینی عجب‌شیر درست در زمانی که بازار کشور به این محصول نیاز دارد و به صورت تازه‌خوری عرضه می‌شود و افزایش بهره‌وری آن در بخش امنیت غذایی باید مورد توجه قرار گیرد.
وی با بیان اینکه اکنون حدود ۱۰ رقم زودرس و میان‌رس سیب‌زمینی در این شهرستان کشت می‌شود، اضافه کرد: کشت سیب‌زمینی شهرستان صد در درصد به صورت مکانیزه انجام می‌شود و کارشناسان جهاد کشاورزی نیز افزایش بهره‌وری این محصول را در دستور کار دارند.
وی همچنین در پاسخ به این سئوال خبرنگار ایرنا که «متوسط عملکرد در هر هکتار چقدر است؟»، افزود: متوسط برداشت سیب‌زمینی در هر هکتار از اراضی این شهرستان ۴۰ تن است و بر همین اساس سالانه حدود ۸۰ هزار تن محصول تولید می‌شود.

عجب‌شیر رتبه دوم تولید سیب‌زمینی آذربایجان‌شرقی را داراست
مدیر جهاد کشاورزی عجب‌شیر اظهار داشت: این شهرستان با دو هزار هکتار سطح زیرکشت این محصول رتبه دوم استان را در این زمینه به خود اختصاص داده است.
اسلامی افزود: کشت انتظاری در برخی محصولات مثل حبوبات نیز از چندین سال قبل در شهرستان اجرا می‌شود و با توجه به این تجربه، انتظار می‌رود در مورد سیب‌زمینی نیز به اهداف مورد نظر برسد.
به گفته وی بخش اعظمی از جمعیت این شهرستان از طریق کشاورزی ارتزاق می‌کنند و جبران عقب‌ماندگی‌های بخش کشاورزی شهرستان نیز طی دولت سیزدهم در دستور کار قرار گرفته است.
وی افزود: پس از سالها تاخیر، اجرای پایاب سد قلعه‌چای که در صورت تکمیل هفت‌هزار و ۵۰۰ هکتار ار اراضی شهرستان را زیر پوشش قرار می‌دهد، از سرگرفته شده و علاوه بر آن نیز موانع پیش‌روی مجتمع گلخانه‌ای شهرستان نیز از میان برداشته شده است تا گام بلندی در جهت شکوفایی بخش کشاورزی این شهرستان برداشته شود.
به گزارش ایرنا پژوهشی نیز با عنوان «کشت انتظاری سیب‌زمینی: راهکاری نوین در راستای افزایش بهره‌وری مصرف آب» توسط «فرزاد حسین پناهی قروچای»، استادیار دانشکده کشاورزی دانشگاه کردستان طی سال 1398 انجام شده که بر اساس آن، کشت انتظاری به عنوان راهکاری بسیار موثر در برنامه تعادل‌بخشی به منابع آب‌های زیرزمینی و افزایش پایداری منابع آب معرفی شده است.
عجب‌شیر حدود ۱۲ هزار هکتار زمین کشاورزی آبی دارد و از آنجایی که کشاورزی محور اصلی اقتصاد آن به شمار می‌رود، بهره‌برداری از مجتمع گلخانه‌ای و ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار از اراضی پایاب سد قلعه‌چای طی سال آینده، در بهبود معیشت اهالی تاثیرگذار خواهد بود.
انتهای پیام/
کشت انتظاری سیب‌زمینی برای اولین‌بار در عجب‌شیر خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار