کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو اعلام‌کرد:

تداوم رونق بورس؛ نیازمند ورود نقدینگی‌های تازه به بازار

1401/09/26 - 11:32 - کد خبر: 83387 نسخه چاپی

نصر: یک کارشناس بازار سرمایه، تداوم رونق بورس را نیازمند ورود حجم بیشتری از نقدینگی تازه به این بازار دانست و گفت: ورود نقدینگی به سهم‌ها یا سایر ابزارهای بازار سرمایه مانند صندوق‌ها نیازمند تقویت حس اطمینان در سرمایه گذاران است.

به گزارش نصر، «علی جبل‌عاملی» امروز (شنبه) در گفت و گو به رشد این روزهای شاخص بورس در بازار اشاره کرد و افزود: پس از افت و خیزهایی که بازار در چند وقت اخیر تجربه کرد، اکنون اکثر فعالان بازار سرمایه معتقدند که سهام حاضر در بازار در نقاط ارزشمندی قرار دارند و به اصطلاح به کف قیمتی رسیده‌ است.
وی، به دیگر عامل تاثیرگذار در بهبود روند این روزهای معاملات بورس اشاره کرد و گفت: در کنار عواملی که در این روزها باعث تغییر مسیر شاخص بورس شده است، افزایش نرخ ارز نیز توانسته چشم انداز مثبتی را برای بازار کامودیتی‌ها فراهم کند.
جبل‌عاملی ادامه‌داد: در این میان کاهش شاخص قدرت دلار، کاهش محدودیت‌های کرونایی در چین و امید به تقویت اقتصاد این کشور، افزایش قیمت‌های کامودیتی از جمله فلزات اساسی، فولاد و نفت هم کمک کننده به ایجاد چشم انداز روشن در بازار شده است.
این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: عرضه محصولات تولیدی در بورس کالا از جمله خودرو و نیز افزایش حاشیه سود شرکت‌های گروه خودرو، امیدها را برای تداوم روند مثبت در بازار تقویت کرده است.
وی تاکید کرد: اکنون در بازار شاهد وجود مسائلی مانند فاصله بین نرخ ارز نیمایی و آزاد، ریسک‌های سیستماتیک و عدم اطمینان به پایان رکود تورمی جهانی هستیم که این مساله می‌تواند تا حدودی روند بازار را در این روزها تحت تاثیر خود قرار دهد.
جبل‌عاملی خاطرنشان کرد: مساله دیگر مربوط به بازارهای موازی مانند مسکن، ارز، طلا و ارزهای دیجیتال است که می‌تواند همزمان با افزایش ارز در بازار آزاد توجه سرمایه گذاران را به خود جلب کند و نقدینگی را به جای بازار سرمایه به سمت این بازارها سوق دهد.
این کارشناس بازار سرمایه، مساله اعتماد را اصلی‌ترین عامل در رونق بازار عنوان کرد و گفت: با اعتماد دوباره سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه می‌توان امیدوار به تداوم سبزپوشی شاخص بورس و نیز صعود آن در این بازار باشیم.
وی معتقد است که اکنون نقدینگی موجود در بازار ناشی از سرمایه‌های افراد قدیمی بازار و افرادی است که در مدت اخیر از بازار خارج نشده‌اند.
جبل عاملی اضافه‌کرد: از طرف دیگر باید توجه داشت که انتخاب سبد مناسب در بازار سرمایه مطابق با ریسک پذیری افراد می‌تواند بازده بیشتری را نسبت به سایر بازارها نصیب سرمایه‌گذاران کند.
وی اعلام‌کرد: سهم‌های بدون زیان انباشته، دارای حاشیه سود و تقسیم سود بالا، شرکت‌هایی که تأثیر پذیری کمتری نسبت به کسری بودجه و سیاست‌های محدود کننده دارند و کامودیتی محورهای صادرکننده می‌توانند مدنظر سرمایه گذاران قرار گیرند.
این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: اکنون ابزارهای متنوعی در بازار از قبیل صندوق‌های با درآمد ثابت، صندوق‌های سهامی، شاخص محور، اختیار خرید، سکه و غیره وجود دارند که می‌توانند علاوه بر پوشش ریسک، پاسخگوی سرمایه گذاری درست افراد مختلف در بازار باشند.
وی اظهار داشت: سیاست‌گذاران باید توجه داشته باشند، بازار سرمایه مناسب ترین بازار برای هدایت نقدینگی، تأمین مالی و پاسخ به نیازهای مختلف سرمایه‌گذاران است که در محیطی شفاف می توانند از هجوم سرمایه‌های سرگردان به بازارهای موازی جلوگیری کرده و این سرمایه ها در جهت تخریب اقتصاد کشور مورد استفاده قرار نگیرند.
انتهای پیام/
تداوم رونق بورس؛ نیازمند ورود نقدینگی‌های تازه به بازار خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار