مدیر کل دفتر بازرگانی داخلی وزارت جهادکشاورزی؛

مردم از مشارکت در خرید مرغ چه سودی می برند؟

1401/09/25 - 18:30 - کد خبر: 83336 نسخه چاپی

نصر: مدیر کل دفتر بازرگانی داخلی وزارت جهادکشاورزی گفت: وقتی قیمت برای تولیدکنندگان مناسب نباشد، تولید در دوره بعد کاهش و به این سبب قیمت افزایشی می‌شود.

به گزارش نصر، در میز اقتصادی به تاثیر مشارکت مردم در تنظیم بازار مرغ گرم و برنامه‌های که در این زمینه وجود دارد با حصوز مسئولان مختلف پرداخته شد.

 آیا دعوت از مردم برای مشارکت در خرید مرغ بازخورد خوبی داشت؟
اسدالله نژاد مدیر عامل اتحادیه سراسری مرغداران :در مقطعی با مازاد تولید مواجه بودیم که تولیدکنندگان چالش‌هایی داشته اند در آن مقطع از مردم خواسته شد که مرغ بیشتری خریداری کنند برای ارزان بودن و حمایت از تولیدکنندگان مردم وارد میدان شدند و سرانجام نرخ مرغ تا حدودی به قیمت واقعی نزدیک شد، اما باز هم فاصله وجود دارد. ضمن تشکر از مردم و رسانه ملی باید گفت سیاست‌های که اعمال شد که مردم مرغ خریداری کنند برای این بود که این فرصت داده شود که شرکت پشتیبانی امور دام به موضوع وارد پیدا کند.از چند روز آینده با مشکل کمبود تقاضا در بازار مواجه خواهیم بود.در آبان بیش از ۱۲۰ میلیون قطعه جوجه ریزی داشته ایم.اعتقاد ما این است که ۱۵ میلیون جوجه ریزی مازاد بوده و حدود ۳۰ هزار تن مرغ مازاد داریم.

در این چند روز تقاضا چقدر زیاد شد؟
حسنی مقدم مدیر کل دفتر بازرگانی داخلی وزارت جهادکشاورزی : در تولید مرغ جایگاه‌ای ویژه داریم حدود ۱۵۰ هزارمیلیارد تومان ارزش تولید سالانه گوشت مرغ است حدود ۱۸ هزار تولید کننده در کشور داریم در سطح دنیا تولید ما مناسب است و در رتبه ۹ دنیا قرار داریم و در آسیا بعد از کشور‌های چین و تایلند در جایگاه سوم ایستاده ایم. در دو هفته اخیر خوشبختانه حدود ۱۵ درصد قیمت مرغ  زنده افزایش داشت و شرایط مناسب شد اگر قیمت نامعقول باشد به صلاح هیچ کس نیست قیمت منطقی سبب می‌شود تولید متعادل باشد حدود ۳۹ تا ۴۰ هزار تومان مرغ زنده و مرغ کشتار حدود ۶۰ هزارتومان در بازار است.

سود مردم از این مشارکت چیست؟
حسنی مقدم: وقتی قیمت برای تولیدکنندگان مناسب نباشد، تولید در دوره بعد کاهش و به این سبب قیمت افزایشی می‌شود.حال با مشارکت مردم روند معقول شد.

در کل آیا ثبات در بازار مرغ ایجاد شده است؟
حسین مقدم :بله الان شرکت پشتیبانی هم فعالیت خود را انجام و مرغ  نژاد ایرانی را پشتیبانی می‌کند باید یه سمت مرغ سایز برویم.

اگر تقاضا در آینده کاهش یافت برنامه‌ای برای این موضوع  وجود دارد؟
حسنی مقدم: اکنون بحث صادرات با عوارض صفر  مطرح شد. بحث ذخیره سازی است که باید بخش خصوصی هم وارد عمل شود. مورد بعدی بیمه درآمد است که باید به سمت آن برویم مورد بعد هم صندوق تثبیت است که در دنیا این صندوق‌ها مرسوم هستند بر موضوع تولید قراردادی بسیار تاکید داریم در دنیا صادرات بر اساس میزان مازاد  اصلا مفهوم ندارد و باید به این سمت برنامه ریزی کنیم.

 نظر شما در خصوص اقدامات شرکت پشتیبانی دام چیست؟
اسد الله نژاد: شرکت پشتیبانی امور دام وظیفه قانونی دارد اقدام به خرید و پشتیبانی از دام کند سیاست گذاری تولید در کشور توسط وزارت جهاد است و تشکل‌ها در آن نقشی ندارد اکنون دولت با برنامه‌ای که دارد ۳۰ هزار تن مازاد در ماه به وجود می‌آید که باید ما آن را جمع کنیم.شرکت‌های پشتیبانی امور دام اگر زیان کند دولت آن را می‌پردازد .تا به امروز یک ریال تسهیلات دریافت نکرده ایم و هیچ وظیفه قانونی نداریم.

ورودی میدان بهمن  از زمان دعوت برای مشارکت مردم چه تغییری کرد؟
ایوب فصاحت مدیر عامل سازمان میادین میوه و تره بار تهران: در خصوص تقاضا پس از دعوت باید گفت به سه برابر افزایش داشت و اکنون میزان تقاضا بیش از دو برابر است قیمت‌ها مختلف بود  از قیمت ۴۰ هزار و خورده‌ای در روز اول تا اکنون  به ۵۴ تا ۵۵ به شکل عمده و در میادین  هم ۵۷ هزار و ۷۰۰ هزار تومان قیمت خرده فروشی مرغ رسیده ایم.

 شرایط را پس از مشارکت مردم در خرید مرغ چگونه ارزیابی می کنید؟
تولید کننده یکی از مرغداران: در دو هفته گذشته با کاهش نرخ مرغ مواجه شده ایم پس از دعوت از مردم شاهد افزایش تقاضا و افزایش نرخ بودیم قبل از این برای تولیدکنندگان دغدغه‌های بسیار زیادی وجود داشت و با حمایت مردم دغدغه‌ها بسیار کم شد و از انباشت و زیان واحد‌های تولیدی جلوگیری شد.
دو هفته گذشته کاهش قیمت مرغ باعث شده بود از جوجه ریزی هم استقبال نشود اگر واحد تولیدی زیان دهد انگیزه و توان مالی خود را از دست می‌دهد اگر حمایت باشد به دنبال استمرار تولید هستیم.

چه برنامه‌ای برای روز‌های آینده دارید؟
حسنی مقدم: وزارت جهاد وظیفه خود می‌داند که در کنار تولیدکنندگان باشد شرکت پشتیبانی از ابتدا حضور داشته است. هرچه هزینه به این شرکت تحمیل شود از جیب مردم است در تابستان تیر و مرداد ۹۲ میلیون جوجه ریزی شده است.ما سامانه‌هایی را برای مدیریت این اقدامات داریم یک سامانه برای مدیریت جوجه ریزی داریم سامانه‌ها هیچ کدام دولتی نیستند این سامانه‌ها در توزیع شهر به شهر کمک خواهند کرد از اول آذر تمام مرغ‌های که وارد تهران شد ثبت شده است سازمان دامپزشکی در تمام مراحل حاضر است به دنبال نیاز سنجی و اضافه کردن به این سامانه هستیم.

به نظر شما تقاضا تا چه زمان همین گونه خواهد بود؟
فصاحت: یک سری برنامه‌ها که مطرح شد خیلی بلند مدت است پیش بینی که وجود دارد این است که این افزایش تقاضا با نوع دوستی مردم و کمک رسانه بوده است، اما قطعا کاهش پیدا خواهد کرد و با پایان یلدا این تقاضا کم می‌شود باید وزارتخانه برنامه‌های برای حمایت از تولیدکنندگان داشته باشند. بیش ۱۰۰ میلیون جوجه ریزی در ماه بازار را برهم می‌زند سامانه‌های که گفته شد اکنون کارایی ندارد باید سامانه‌ها به گونه‌ای باشد که برای هیچ بخشی ایجاد رانت نکند باید بحث تولید قراردادی حتما آغاز شود.
انتهای پیام/
مردم از مشارکت در خرید مرغ چه سودی می برند؟ باشگاه خبرنگاران جوان

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار