خبر/

واگذاری ۱۰۰ هزار موتورسیکلت برقی در مشهد

1401/09/24 - 18:01 - کد خبر: 83294 نسخه چاپی

نصر: شهردار مشهد از واگذاری ۱۰۰ هزار موتور سیکلت برقی به شهروندان این شهر خبرداد.

به گزارش نصر، سیدعبدالله ارجائی امروز در همایش روز ملی حمل‌ونقل، اظهارداشت: حمل‌ونقل پیشگام توسعه است و در آن شکی نیست.حمل‌ونقل عمومی تاثیر مستقیمی در سفره مردم دارد، افرادی در شهر هستند که توانایی خرید وسیله شخصی نداشته یا امکان استفاده از آن را ندارند و ترجیح می‌دهند برای حفظ شهر از حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند.
شهردار مشهد با تاکید بر اینکه توسعه حمل‌ونقل یکی از راه‌های کنترل مشکلات کلان شهرها است، تصریح کرد: گاهی بخاطر مواردی گرفتار کار نمایشی می‌شویم؛ برای ساخت یک دوربرگردان غیر همسطح 100 میلیارد تومان هزینه و برای ساخت یک کیلومتر مترو 1500 میلیارد تومان هزینه می‌شود و مدیریت شهری به جای یک کیلومتر مترو می‌تواند 15 پل در روی زمین بسازد اما کدام موفق‌تر است؟ اگر مترو ساخته نمی‌شد روزانه از 100 هزار سفر پاک محروم می‌شدیم.
ارجائی افزود: برای اینکه بتوانیم بهتر مسائل را توسعه بدهیم باید از کار زیربنایی دست برداریم و متوسل کارهای نمایشی شویم این چه سیاستی است؟هرچند ممکن است در دوره شما خط مترو به بهره‌برداری نرسد اما آیندگان راه را ادامه می‌دهند؛ مسیر صحیح همین است؛ مسایل اساسی را مدنظر قرار دهید و متوجه این باشید که خدا هست و ما را می‌بیند در کلانشهرها با توجه به کثرت جمعیت باید حمل و نقل ریلی را توسعه دهیم.
وی اضافه کرد: از وزیر کشور درخواست می‌کنم؛ تصمیم اضافه شدن پنج هزار اتوبوس به کلان شهرها را ادامه دهند و امیدواریم این امر محقق شود؛ در بودجه سال آینده باید رقم خوبی برای حمل و نقل گذاشته شود .
شهردار مشهد تصریح کرد: کار خوب آقای زاکانی شهردار تهران برای تامین واگن می‌تواند در کلان شهرها دیگر ادامه داشته باشد؛ بدون حمایت دولت توسعه حمل و نقل ریلی ممکن نیست.
ارجائی اظهار کرد: همه باید کمک کنیم تا قانون هوای پاک اجرا شود؛ بیشترین آلودگی مربوط به هوا حمل و نقل متحرک است اما شهر مشهد بیشترین آلودگی سوخت مازوت را دارد؛ 400 هزار موتور سیکلت در مشهد وجود دارد که این تعداد موتورسیکلت دو مشکل ایجاد کرده که شامل آلودگی هوا و آلودگی صوتی است.
شهردار مشهد افزود: امیدواریم با طرح واگذاری موتور برقی این آلودگی‌ها کمتر شود، امروز 40 درصد فوتی از تصادفات متوجه موتور سیکلت‌ها است و امیدواریم با این موتورهای برقی این موضوع را کاهش دهیم.
ارجائی گفت: سالانه 250 نفر براثر حوادث ناشی از تصادفات رانندگی فوت می‌شوند که این رقم خوبی نیست و ما مسئول آن هستیم؛ این موتورهای برقی در اختیار مردم قرار می‌گیرد و محدودیتی در ثبت نام آن وجود ندارد و تسهیلات با نرخ 4 درصد، بدون پیش پرداخت و مدت بازپرداخت 24 ماهه است.
وی با اشاره به واگذاری 100 هزار موتورسیکلت برقی با تسهیلات قرض‌الحسنه بانکی به مناسبت روز ملی "حمل‌ونقل و رانندگان" ادامه داد:براساس آمار موجود بخش مهمی از آلودگی هوا ناشی از منابع متحرک است. با توجه به اهمیت موضوع هوای پاک و با تلاش‌ها و پیگیری‌های انجام‌شده تفاهم‌نامه تولید 100هزار موتورسیکلت طی 3.5 سال آینده را با تولیدکنندگان به امضاء رسانده‌ایم که از امروز واگذاری موتورسیکلت‌های برقی آغاز شد.
شهردار مشهد تصریح کرد: در همین راستا شهرداری مشهد با حمایت شورای اسلامی شهر مبلغ 100 میلیون تومان تسهیلات با کارمزد 4درصد و اقساط 24 ماهه در بانک عامل برای خرید موتوربرقی درنظر گرفته است که عموم مردم می‌توانند از این تسهیلات بهره‌مند شوند.

اقشار مختلف مردم می‌توانند از طرح خرید موتوربرقی استفاده کنند
ارجائی گفت: طرح واگذاری موتور برقی به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی‌شده تا در راستای کاهش آلودگی هوا و ترویج فرهنگ استفاده از حمل‌ونقل پاک همه اقشار مردم بتوانند در کنار دستگاه‌های اجرایی از طرح خرید موتوربرقی استفاده کنند.
وی افزود: با توجه به وجود حدود 400 هزار موتورسیکلت که طبق سیاهه منابع انشتار آلودگی هوا سهم قابل‌توجهی در آلایندگی هوای مشهد دارند طرح توسعه استفاده از موتوربرقی در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفت.
ارجائی بابیان اینکه در کنار آلودگی هوا موتورهای قدمی دارای آلودگی صوتی نیز هستند، اظهار کرد: موتوربرقی آلودگی زیست‌محیطی و آلودگی صوتی ندارد؛ دراین طرح به‌تدریج جایگزین بخشی از موتورهای بنزینی خواهند شد.
شهردار مشهد بیان کرد: دراین طرح 7 مدل مختلف موتوربرقی با اقساط دوساله در مرحله اول به متقاضیان دستگاه‌های اجرایی و در ادامه به متقاضیان از سایر اقشار مردم واگذار می‌شود.

منتظر اخبار خوب برای تجهیز و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی هستیم
سید خلیل منبتی،معاون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد نیز اظهارداشت: مسائلی مهمی دراین نشست مطرح شد که امیدواریم با حمایت‌های وزارت کشور به نتیجه برسد.
وی اضافه کرد: یکی از مباحث مهم مطرح‌شده دراین نشست مسئله رویکرد شهرداری‌ها در برنامه هفتم توسعه کشور و همچنین بودجه سال 1402 کشور بود که پیشنهادات ارائه‌شده از سوی اداره کل حمل‌ونقل وزارت کشور و نظرات و پیشنهادت معاونان حمل‌ونقل کلان‌شهرهای کشور مطرح و موردبحث و بررسی قرار گرفت.
معاون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد تصریح کرد: یکی دیگر از موارد موردبحث در کمیسیون حمل‌ونقل مجمع کلان‌شهرهای کشور نوسازی و تجهیز ناوگان حمل‌ونقل عمومی بود که امیدواریم دراین حوزه خبرهای خوبی را بشنویم.
منبتی ادامه داد: خوشبختانه با پیگیری‌ها و تأکیدات شهردار و شورای اسلامی شهر و مذاکراتی که با بانک‌ها و تولیدکنندگان موتوربرقی انجام‌شده است امروز شاهد امضاء تفاهم‌نامه و رونمایی از طرح توسعه استفاده از موتوربرقی تا سقف 100 هزار موتور و با تسهیلات 100 میلیون تومانی خواهیم بود.
وی گفت: در این طرح موتوربرقی با آسان‌ترین روش به متقاضیان که در مرحله اول دستگاه‌های اجرایی و سپس مردم خواهند بود ارائه خواهد شد.

حمل و نقل مبنای توسعه کشور و شهرها
 ایمان فرهمندی،رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر مشهد نیز اظهارداشت: امروز روز ملی حمل و نقل و رانندگان است و باید به حوزه رانندگان و مسائل مربوط به آنها توجه ویژه شود.
وی افزود: حمل و نقل از اهمیت ویژه ای برخوردار است و نیازمند نگاه جدی و همه جانبه است، حمل و نقل پایه توسعه کشور و شهر است و اگر در این زمینه رویکرد جامع نداشته باشیم، دچار آسیب می شویم.
رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد مقدس ادامه داد: حمل و نقل بسیار گسترده و همه جانبه است و توسعه آن، نیازمند همکاری همه دستگاه‌ها است.
فرهمندی بیان کرد: اقشار مختلفی در حمل و نقل نقش دارند اما همکاران فنی و رانندگان و همکاران انتظامی ما نقش کلیدی در حوزه حمل و نقل دارند و ما وقتی می توانیم حمل و نقل موفق داشته باشیم که بتوانیم نگاه جامع داشته باشیم.
وی با تاکید بر ضرورت جامعیت در حوزه حمل و نقل، تصریح کرد: اگر به معیشت رانندگان و همکاران فنی در زمینه حمل و نقل توجه نکنیم، نمی‌توانیم در سیاست گذاری‌ها موفق باشیم.
انتهای پیام/
واگذاری ۱۰۰ هزار موتورسیکلت برقی در مشهد خبرگزاری تسنیم

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار