به بهانه سفر شهردار و اعضای شورای شهر تبریز به مشهد؛

تبریز از قطار توسعه پیاده شد!

1401/09/24 - 16:51 - کد خبر: 83289 نسخه چاپی

نصر: شهر تبریز از دیرباز به عنوان یکی از کانون های اصلی تجارت، بازرگانی، صنعت وگردشگری درکشور مطرح بوده وهمواره مورد توجه کارآفرینان و فعالین اقتصادی داخلی وخارجی قرار داشته است.

وجود ظرفیت های بالقوه درحوزه های مختلف معدنی، کشاورزی، منابع آبی و خاکی غنی و نیز قرارگیری درمسیر کریدورهای بین المللی ترانزیتی از جمله اصلی ترین عوامل این توجهات بوده است.
خوشبختانه طی سال ها ودهه های گذشته نگاه های توسعه ای عمده ای متوجه این شهر بوده و دربخش های مختلف تحرکات چشمگیری بر این شهر رخ داد.
ایجاد اولین شهرک ویژه سرمایه گذاران خارجی، تشکیل منطقه آزاد ارس و منطقه ویژه اقتصادی سهلان، توسعه فرودگاه، ایجاد اولین مرکز تجاری بین المللی با سرمایه گذاری بخش خصوصی، توسعه شهرک های صنعتی و تکمیل زیرساخت های مورد نیاز آنها، ایجاد اولین مرکز ارائه خدمات سرمایه گذاری و... در کنار ظرفیت ها و پتانسیل های موجود اصلی ترین دلیل توجه سرمایه گذاران و کارآفرینان  به این شهر به شمار می رود.
حال پس از گذشت چندین سال متاسفانه این کلانشهر مسیری متفاوت را طی می کند.


 
طی دهه ها و سال های گذشته هیات های سرمایه گذاری داخلی و خارجی و تیم های دولتی و خصوصی متعددی جهت بهره گیری از تجارب و آشنایی با نحوه فعالیت های بخش های مختلف اقتصادی و اجتماعی به طور مداوم به این شهر عزیمت می کردند و نام تبریز به عنوان یک شهر مجرب بر سر زبان ها بود. 
اما متاسفانه دیری نپایید که روند این مراجعتها بر عکس شده و مسافرت های متعددی از سوی مسئولین و تیم های دولتی وخصوصی جهت آشنایی با نحوه فعالیت ها و دلیل موفقیت شهرهای متعدد از حوزه های مختلف انجام می پذیرد و جالب تر آنکه در فضای مجازی تبلیغات و تعریف های جالب توجهی از سوی اعضای تیم های بازدید کننده صورت می گیرد.
از جمله این بازدید ها، مسافرت شهرداری و اعضای شورای اسلامی کلانشهر تبریز از فعالیت ها و اقدامات شهرداری مشهد است که طی آن ۸ نفر از اعضای شورا از فعالیت واحدهای مختلف سازمانی شهرداری مشهد از جمله سازمان پسماند، سازمان فناوری اطلاعات و... بازدید کردند و تعریف های بسیاری از روند فعالیت این سازمان ها صورت پذیرفت؛ این در حالی است که  در اذهان بسیاری از شهرهای کشور از جمله تهران و مشهد زمانی این مهم همواره به عنوان سوال مطرح می شد که چه رفتار و اقدامی در این شهر طی برخورد با سرمایه گذاران انجام می پذیرد که در نتیجه آن سرمایه گذاران خارجی و ایرانیان مقیم خارج از کشور بلافاصله بعد از رسیدن به فرودگاه امام و مهر آباد مسیر تبریز را در پیش گرفته و به دنبال سرمایه گذاری در آن بودند اما به مرور زمان شهر اولین ها و مرکز تولید و صنعت ایران در دهه های گذشته از جایگاه خود دور شده و به جایی رسیده که امروز نه تنها کلانشهر ها، بلکه شهرهای کوچک نیز در بسیاری از زمینه ها، گوی سبقت را از تبریز ربوده و این کلانشهر را به یاد شهری تبدیل کرده اند که همواره با یاد و خاطر ادوار گذشته در محافل حضور می یابد.
انتهای پیام/
تبریز از قطار توسعه پیاده شد! نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار