عباس زاده مشکینی در نطق میان دستور:

سازمان برنامه و بودجه کشور را قفل کرده است/ رفتارهای انفعالی مشکل دیپلماسی خارجی است

1401/09/24 - 10:48 - کد خبر: 83263 نسخه چاپی

نصر: نماینده مردم مشکین شهر در مجلس یازدهم  در نطق میان دستور خود با انتقاد از عملکرد سازمان برنامه و بودجه گفت: این سازمان یا به جهت ساختاری و یا در جهت مدیریت با مشکل مواجه است که امروز کشور را فقل کرده است، از رییس جمهور خواستاریم درب این سازمانی که  کشور را قفل کرده است قفل نماید.

به گزارش نصر، محمود عباس زاده مشکینی  در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 23 آذرماه) مجلس شورای اسلامی، با سلام و درود خدمت ملت شریف ایران گفت: در ابتدای عرایض خود تذکری به هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی دارم؛ جناب اقای نیکزاد زمانیکه که تعدادی از وزرا به مجلس  دعوت می‌شوند؛ متاسفانه برخی از همکاران با تجمع در اطراف وزرا منجر می‌شوند که آنها از صحبت‌ها و نکاتی که در تذکرات و نطق‌ها عنوان می‌شود،غافل بمانند؛ حفظ و شان و منزلت مجلس از اساسی‌ترین وظایف هیئت رئیسه است.
نماینده مشکین شهر درمجلس، افزود: دیروز در صحن علنی نمایندگان با دوره کردن وزار منجر شدند تا بسیاری از مشکلات و مسائلی که از پشت همین تربیون عنوان شده به گوش وزرا نرسدهمین مسئله می‌تواند بهانه و دلیلی برای استیضاح هیئت رئیسه مجلس باشد. باید این وضعیت  مورد بررسی قرار بگیرد این در شان و جایگاه مجلس و پارلمان کشور نیست.  
این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به عملکرد سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: این سازمان یا به جهت ساختاری و یا به جهت مدیریت با مشکل مواجه است که امروز کشور را فقل کرده است؛ اعداد و ارقامی که به لحاظ اعتبارات به استان‌ها به لحاظ وسعت و هرم جمعیتی اختصاص می‌دهد با واقیعت فاصله دارد، از رییس جمهور خواستاریم درب این سازمانی که  کشور را قفل کرده است قفل نماید ما با کسی تعارفی نداریم.
عباس زاده مشکینی خاطرنشان کرد:به عنوان یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی تاکید داریم منافع ملی در سیاست خارجی اصل حکمت، عزت و مسئلت است، این مسئله ایجاب می‌کند سیاست‌های ما در روابط خارجی دیپلماسی متوازن باشد، آیا الزامات اجرای دیپلماسی خارجی متوازن را رعایت کرده‌ایم؟
وی در ادامه با اشاره به اصل توازن تاکید کرد: اصل توازن ایجاب می‌کند ارتباط ما با کشور هدف بر مبنای ظرفیت، میل و ملاحظات استراتژیک کشور مقابل و بر اساس منافع خودمان تنظیم شود، این توازن در سیاست خارجی نیست که تمام ظرفیت‌های کشور را در یک بسته، به شرق یا غرب ببریم و میان این دو قطب صفا و مروه داشته باشیم.
نماینده مردم مشکین شهر با اشاره به رفتارهای انفعالی در دیپلماسی خارجی تصریح کرد: اتفاقات اخیر در مورد کشور چین به همه ما ثابت کرد؛ مشکل ما در دیپلماسی خارجی، رفتارهای انفعالی است، رفتارهای انفعالی دستگاه دیپلماسی خارجی ما برخلاف استراتژیک کلان نظام که استراتژی فعالی است، ما باید به دنبال منافع خود در شرق و غرب باشیم، صد البته در شرایط مساوی همسایگان اولویت دارند.
وی یادآور شد: در کشور ما بسیاری از مسئولان وکیل مدافع کشور چین شده‌اند، ما به هیچ کشوری از جمله چین بدهکار نیستیم و فقط به ملت خود که صاحب انقلاب و نظام  جمهوری اسلامی هستند،بدهکاریم، کشور ایران دارای اقتدار؛  منابع فراوان و فرصت های بسیاری است و کشور چین بر اساس منافع ملی خود رفتار خود را با کشورهای دیگر تنظیم می‌کند،امروز منافع ملی این کشور ایجاب کرده است که با کشور همسایه ما در یک سطوح بالا ارتباط داشته باشد و رئیس جمهور خود را به کشور همسایه می‌فرستد و معاون نخست وزیر خود را به ایران، این مسئله برای ما ابهام به وجود می‌آورد و وزارت خارجه باید پاسخگو باشد.
عباس زاده مشکینی در پایان با اشاره به سیاست خارجی ایران خاطر نشان کرد: دوستان عزیز؛ صحبت خود را با یک مثال مطرح می‌کنم، در ورزش گاو بازی به فردی که خود را در مقابل شاخ گاو قرار می‌دهد امتیاز نمی‌دهند، بلکه به فردی که از مقابل گاو جا خالی می‌دهد جایزه می‌دهند، ما بعضی مواقع در سیاست خارجی رفتار اینچنینی از خود نشان می‌دهیم،باید برای برخی از بازیگران جهان جاخالی نشان دهیم، لزومی ندارد همه جا خود را در مقابل شاخ گاو قراردهیم،سیاستمداری،سیاست ورزی ایجاب می‌کندبا تدبیر براساس منافع ملی خود حرکت کنیم.
در مسائل داخلی نظام جمهوری اسلامی ایران از حیث ساختار بسیار مستحکم و از جهت اقتدار در منطقه و تاریخ بی نظیر و کم نظیر است، در ورای جمهوری اسلامی ایران شرایطی به جز جنگ، آنارشیسم طولانی و تجزیه کشور نیست و صد البته نظام سیاسی برای مانایی تلاش و جدیت دارد، اما واقعیت و ماموریت تاریخی ما این است که هرچه زودتر و بیشتر هزینه مانایی کشور را پایین بیاوریم.
پایان پیام
سازمان برنامه و بودجه کشور را قفل کرده است/ رفتارهای انفعالی مشکل دیپلماسی خارجی است خبرگزاری خانه ملت

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار