خبر/

نشست سه جانبه سران کشورهای ترکمنستان، جمهوری آذربایجان و ترکیه

1401/09/24 - 10:12 - کد خبر: 83257 نسخه چاپی

نصر: اولین نشت سه جانبه سران کشورهای ترکمنستان، جمهوری آذربایجان و ترکیه در شهر آوازه ترکمنستان برگزار شد.

به گزارش سرویس بین الملل نصر، در این نشست که با حضور سردار بردی محمداف رئیس جمهور ترکمنستان، الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در ترکمنستان برگزار شد، چندین تفاهم‌نامه همکاری بین این سه کشور امضا شد.
از جمله این توافقنامه ها، توافقنامه همکاری تجاری و اقتصادی بین سه کشور است که به امضای مهمت موش وزیر تجارت ترکیه، جیحون بایرام اف وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان و باتیر آتدایف معاون رئیس شورای وزیران ترکمنستان رسید.
برنامه چارچوب همکاری در زمینه‌های علمی، آموزشی و فرهنگی بین سه کشور نیر یکی دیگر از توافقنامه هایی است که به امضای مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه، جیحون بایرام اف وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان و نورمحمد امانپسوف معاون شورای وزیران ترکمنستان رسید.


همچنین بین این سه کشور یادداشت تفاهم برای ایجاد کمیسیون مشترک در مورد تبادل اطلاعات در مورد رویه‌های گمرکی و گذرگاه‌های گمرکی نیز امضا شد. این تفاهم‌نامه همکاری به امضای مهمت موش وزیر تجارت ترکیه، جیحون بایرام اف وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان و مکسات حدیکلیف رئیس اداره گمرکات ترکمنستان رسید.
یکی دیگر از تفاهم‌نامه های همکاری بین این سه کشور، یادداشت تفاهم توسعه همکاری در زمینه انرژی بین دولت جمهوری ترکیه، دولت ترکمنستان و دولت جمهوری آذربایجان بود که به امضای فاتح دونمز وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه، پرویز شاهباز اف وزیر انرژی جمهوری آذربایجان و باتیر آمانوف رئیس شرکت دولتی ترکمن گاز رسید.
آخرین تفاهم‌نامه بین دو کشور نیز یادداشت تفاهم توسعه همکاری در زمینه حمل و نقل بود که به امضای عادل کارا اسماعیل اوغلو وزیر حمل و نقل و زیرساخت‌های ترکیه، رشاد نبی اف وزیر توسعه دیجیتال و حمل و نقل آذربایجان و ممتان چاکیف رئیس آژانس حمل و نقل و ارتباطات ترکمنستان رسید.
انتهای پیام/
نشست سه جانبه سران کشورهای ترکمنستان، جمهوری آذربایجان و ترکیه آیدین خطیبی

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار