گزارش/

خرابی دستگاه ماموگرافی تنها بیمارستان تخصصی زنان آذربایجان‌شرقی

1401/09/23 - 14:53 - کد خبر: 83207 نسخه چاپی

نصر: خرابی دستگاه ماموگرافی تنها بیمارستان تخصصی زنان و زایمان آذربایجان شرقی در تبریز مشکلات عدیده و مختلفی برای مراجعه کنندگان به این مرکز آموزشی و درمانی ایجاد کرده است.

به گزارش نصر، در حالیکه بیش از ۱۰ روز از خرابی این دستگاه سپری می شود، مدیران و مسئولان دانشگاه علوم پزشکی و این مرکز درمانی هنوز اقدامی عاجل برای رفع این مشکل نکرده اند و مراجعه کنندگان که اغلب از شهرستان های آذربایجان شرقی و حتی از استان های همجوار همچون اردبیل، آذربایحان غربی و کردستان هستند با دردسرهای ناخواسته مواجه شده اند.
تعدادی از شهروندان تبریزی در تماس با خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز تبریز، با اعلام نارضایتی از شرایط به وجود آمده در مرکز آموزشی درمانی الزهرا، اعلام کردند: از حدود ۱۰ روز قبل بنا به دلایلی مسئولان پذیرش بخش ماموگرافی با بیان اینکه دستگاه مورد نظر خراب شده است، از پذیرش بیماران امتناع می کنند.
این در حالی است که مرکز درمانی و آموزشی الزهرای تبریز به دلیل برخوراردی از امکانات مناسب بخش سلامت زنان و نوزادان و ظرفیت ۲۵۰ تختخوابی فعال جزو مراکز مهم شمال غرب کشور به شمار می رود که هر گونه تاخیر در خدمات، خرابی دستگاه ها و تجهیزات پزشکی آن منجر به بروز انواع مشکلات اقتصادی، ایاب و ذهاب، اتلاف وقت برای بیماران می شود.
مرکزی که علاوه بر ۲۱ شهرستان آذربایجان شرقی، از استان های آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان و کردستان نیز مراجعه کننده دارد.
ماموگرافی یکی از روش های تشخیص سریع بیماری سرطان سینه به وسیله تابش پرتوهای خفیف اشعه ایکس است که به طور معمول در مواردی که مراجعه کننده دارای علایمی از جمله درد، تشخیص توده، پوسته پوسته شدن سطح سینه یا فرورفتگی و سایر ناهنجاری های مربوط به سینه باشد، به منظور اطمینان از نوع عارضه، ماموگرافی را توصیه می شود.
پزشکان متخصص برای زنان بالای ۴۰ سال انجام ماموگرافی را به طور سالیانه توصیه می کنند و زنانی که پیشینه ابتلا به سرطان سینه و رحم در اقوام خود دارند باید غربالگری ماموگرافی را زودتر از سن ۴۰ سالگی انجام دهند.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، ضمن اعلام عذرخواهی از مردم به خصوص مراجعه کنندگان به مرکز درمانی و آموزشی الزهرا، اظهار داشت: خرابی دستگاه ها و انواع تجهیزات پزشکی جزو پیشامدهای معمول در نظام سلامت است که متاسفانه برای دستگاه های ماموگرافی بیمارستان الزهرا طی روزهای اخیر حادثه ای رخ داد و مانع از پذیرش بیماران شد.
جواد احمدیان گفت: فرسودگی دستگاه ها و تجهیزات پزشکی یکی از چالش های مهم و اساسی بخش سلامت و مراکز درمانی است که این موضوع نه مختص شهر و استان ما، بلکه برای تمامی کشور است و این مشکل توسط دولت و وزارتخانه به زودی رفع می شود.
به گزارش ایرنا، مرکز خدمات آموزشی و درمانی الزهرا (س) تبریز در سال ۱۳۵۱ به عنوان یکی از مراکز ارجاعی زنان و مامایی و یکی از مراکز ارائه دهنده خدمات پیشگیری، تشخیصی،درمانی و بازتوانی برای زنان و نوزادان در منطقه شمالغرب کشور تاسیس شد که هم اکنون دارای ۲۵۰ تخت فعال و شامل بخش های تصویربرداری (سونوگرافی،ماموگرافی،رادیولوژی،سی تی اسکن و ام آر آی )، واحدهای پذیرش، ترخیص، درمانگاه، خون گیری و واحدهای جوابدهی پاراکلینیک، بخش مراقبت ویژه نوزادان و بخش زایمان، بخش آزمایشگاه و دو اتاق عمل، بخش HDU و بخش مادران، بخش زنان و بخش حاملگی پرخطر و بخش انکولوژی زنان و شیمی درمانی و واحد تغذیه و سلف مرکزی کارکنان می باشد.
از مجموع ۲۵۰ تخت فعال این مرکز ، ۶۴ درصد به زنان و ۳۶ درصد به نوزادان تعلق دارد و متوسط بستری در این مرکز درمانی روزانه ۳۶ مورد بوده و در هر نوبت کاری ۲۳۰ نفر به شهروندان خدمات ارایه می‌ شود و سالانه بیش از ۱۵ هزار نفر در این بیمارستان بستری می‌ شوند.
دانشگاه علوم پزشکی مرکز آذربایجان شرقی با داشتن حدود ۹ هزار دانشجو در ۲۰۰ رشته تحصیلی و ۳۳ واحد آموزشی جزو دانشگاه های برتر کشور به شمار می رود و در حال حاضر ۱۹۰ دانشجوی خارجی نیز در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند.
دانشگاه علوم پزشکی تبریز ۸۷۵ عضو هیات علمی دارد و با برخورداری از ۳۰ مرکز تحقیقاتی تاکنون حدود ۱۰ هزار طرح تحقیقاتی را به جامعه علمی ارایه کرده است.
۱۳ مرکز آموزشی و درمانی، ۳۰ مرکز تحقیقاتی، توسعه و رشد فناوری و تعداد ۱۹ شبکه بهداشت از جمله امکانات دانشگاه علوم پزشکی تبریز می باشد.
انتهای پیام/
خرابی دستگاه ماموگرافی تنها بیمارستان تخصصی زنان آذربایجان‌شرقی خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار