خبر فوری/

ترامپ: سپاه یک سازمان تروریستی است

1398/02/02 - 14:32 - کد خبر: 831 نسخه چاپی

نصر: دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد که واشنگتن، سپاه را یک سازمان تروریستی خارجی در نظر گرفته است.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، ترامپ دقایقی پیش این تصمیم را اعلام کرده است.
محمد جواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی در پی اعلام این تصمیم ، در نامه ای به رییس جمهوری و رییس شورای عالی امنیت ملی پیشنهاد کرد که شورای عالی امنیت ملی نیروهای نظامی آمریکا در منطقه غرب آسیا موسوم به 'سنتکام 'را در فهرست گروه های تروریستی قرار دهد.
ترامپ در بیانیه ای که از سوی کاخ سفید منتشر شد، گفت : من امروز بطور رسمی اعلام می کنم که دولت من قصد دارد بر اساس بند شماره 219 از 'قانون مهاجرت و ملیت' ، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران از جمله سپاه قدس را به عنوان یک سازمان تروریستی خارجی اعلام کند .
رییس جمهوری آمریکا مدعی شد: این تصمیم این واقعیت را به رسمیت می شناسد که ایران حامی تروریسم و سپاه یک عامل فعال در این زمینه است.
ترامپ ادعا کرد: سپاه ابزار اولیه دولت ایران برای هدایت و اجرای کارزار تروریستی در جهان است.
وی در ادامه ی ادعاهای خود افزود: با نامیده شدن سپاه بعنوان سازمان تروریستی، خطرات داد و ستد تجاری با سپاه و حمایت از آن مشخص می شود. اگر با سپاه رابطه ی تجاری داشته باشید از تروریسم حمایت مالی خواهید کرد.
پس از بیانیه کاخ سفید، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در یک مصاحبه ای مطبوعاتی این تصمیم دولت ترامپ را بصورت رسمی اعلام کرد.

پنتاگون
وزارت دفاع امریکا 'پنتاگون' اعلام کرد : این وزارت خانه برای اجرای تصمیم کاخ سفید مبنی بر قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان های تروریستی آمادگی کامل دارد.

برایان هوک
برایان هوک رئیس گروه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا نیز گفت ، این تصمیم موجب تضعیف و انزوای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می شود.
وی در پاسخ به اینکه با این وجود آیا برای آزادی زندانیان آمریکایی صحبتی نخواهید کرد؟ افزود: قانون می گوید این مساله خلاف قانون فدرال است و هر کسی به سازمان تروریستی خارجی کمک کند تا 20 سال زندانی دارد.
نماینده ویژه آمریکا در امور ایران ادامه داد: البته نمی خواهیم وارد فرضیات شویم اما هدف این کار ما باعث انزوای سپاه خواهد شد و تمام کسانی که می خواهند با سپاه تعامل داشته باشند، تجدید نظر خواهند کرد. این یک وسیله دیپلماتیک است که از 1993 بیش از 60 بار استفاده کرده ایم.
هوک در پاسخ به اینکه اما این بار علیه نیروی نظامی یک دولت انجام شده است، گفت: این کار، دیپلماسی ما را خدشه دار نمی کند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا به عراقی ها خواهید گفت تا مظنونان سپاه پاسداران را به شما تحویل دهند؟ گفت: ما از کسی درخواست نخواهیم کرد. ما شریک عراق هستیم و می خواهیم دولت این کشور بدون هیچ نفوذ شرارت بار بازیگران خارج، برای ثبات عراق، نماینده یک ملت سربلند باشد.

بولتون
جان بولتون مشاور امنیت ملی ترامپ هم در واکنش به این تصمیم گفت: باید برای همه روشن شود که حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به هر شکلی همراه با خطر است.
وی ادامه داد: ایران استفاده از تروریسم برای هدف قرار دادن آمریکا و متحدان و شرکایمان را ادامه می دهد.
روزنامه وال استریت ژورنال روز جمعه به نقل از مقامات آگاه خبر داده بود که آمریکا قصد دارد تا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را یک گروه تروریستی بداند و مایک پمپئو وزیر خارجه و جان بولتون مشاور امنیت ملی ترامپ جزو حامیان این تصمیم بوده اند.
این روزنامه تاکید کرد،مقامات سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) و ژنرال های ارتش این کشور با این تصمیم مخالف بوده اند.
انتهای پیام/

ترامپ: سپاه یک سازمان تروریستی است نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار