معاون خدمات شهری و اجرایی شهردار تبریز خبر داد:

زنده‌ گیری یک‌ هزار قلاده سگ بلاصاحب در سال جاری

1401/09/22 - 14:30 - کد خبر: 83099 نسخه چاپی

نصر: معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار تبریز از تداوم احداث مرکز نگهداری سگ‌ های بلاصاحب در زمینی به مساحت پنج هکتار و ۲۰۰ متر مربع خبر داد.

به گزارش نصر، سلسله نشست های گفتگو با مدیران شهری شهرداری تبریز صبح امروز با حضور معاونان سیما منظر و خدمات شهری، برگزار شد.
جواد صدیقی پیش از ظهر امروز در دومین نشست از سلسله نشست‌های خبری مدیران شهرداری تبریز اظهار کرد: مرکز نگهداری از سگ‌های بلاصاحب شهرداری تبریز در اسپیران مجهز به اتاق عمل جراحی، اتاق پزشک و محل غذادهی به حیوانات است که عملیات اجرایی آن در دست اقدام است.
وی افزود: سگ‌های بلاصاحب پس از زنده‌گیری از طریق آمپول بیهوشی، عقیم‌سازی و رها می‌شوند.
صدیقی با اشاره به تأمین نظر حامیان حیوانات در زنده گیری سگ‌های بلاصاحب نیز گفت: نحوه جمع‌آوری و عقیم‌سازی سگ‌های بلاصاحب با نظارت مستقیم معاونت خدمات شهری شهرداری تبریز اجرا می شود و در این حوزه قرارداد مشترکی بین شهرداری و پناهگاه‌ حیوانات پردیس امضا شده است.
وی اضافه کرد: مطابق این قرارداد جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب از طریق آمپول بیهوشی کتامین و با نظارت حامیان حیوانات انجام می گیرد و بحث عقیم‌سازی آن با پناهگاه پردیس خواهد بود.
معاون خدمات شهری و اجرایی شهردار تبریز با اشاره به موفقیت هشتاد درصدی در زنده‌گیری سگ‌های بلاصاحب اعلام کرد: یک‌هزار قلاده سگ بلاصاحب در سال جاری از سطح شهر تبریز زنده‌گیری و تحویل پناهگاه پردیس شده است و در این راستا اجازه تلف‌شدن حتی یک قلاده سگ را نداده‌ایم.
"کاظم صدیقی" معاون خدمات شهری شهرداری تبریز با ارائه گزارش عملکرد خود، گفت: اولین کاری که در ابتدای تحویل معاونت خدمات آغاز کردیم؛ طرح نگهداشت شهری در طی یک ماه بود، هر منطقه و هر معاونت را به سه قسمت تقسیم کرده و در رابطه با پاکسازی، جمع آوری زواید بصری، زیبا سازی و پاک سازی، لکه گیری، کف سازی پیاده رو ها و رنگ آمیزی در محلات صورت گرفته است.
وی ادامه داد: یک ماه بعد طرح نگه داشت سه ماهه را آغاز کردیم، در 1401 خدمات شهری و عمران آسفالت ریزی بیشتری داشتند و در کنار آن سازمان سیما منظر و فضای سبز شهرداری تبریز نیز با ما همکاری می کرد، طرح نگه داشت شهری را به مدت 5 ماه ادامه دادیم.
صدیقی با اشاره به یکی از چالش های مهم این معاونت گفت: سگ های بلاصاحب موضوع دیگری که بعنوان چالش اصلی مطرح بود، با پناهگاه پردیس اقدام به همکاری کردیم، شهرداری جمع آوری و پناهگاه پردیس عقیم سازی را بر عهده گرفت.
آماری که از حامیان حیوانات داشتیم 700 قلاده سگ بود که برحسب آمار ما هزار قلاده بوده است، مقرر شد با همکاری حامیان حیوانات پناهگاهی ساخته شود. 
وی تاکید کرد: به هیچ عنوان در حوزه استحفاظی ما هیچ سگی کشته نشده است، زنده گیری از طریق آمپول های کتامین بی حس گردیده و گرفته می شد.
صدیقی گفت: در رابطه با سد معبر خودرویی با مشکلات بسیاری مواجه هستیم، در آذر ماه دستوری از سوی شهردار کلانشهر تبریز برای ساماندهی ابلاغ شده است.
وی ادامه داد: 300 وانت در انحصار 18 نفر است! هر کسی از کارمندان شهرداری برای مقابله می‌رود با قمه و قداره از پرسنل شهرداری استقبال می‌کنند!
وی اظهار داشت: به جرات می توان گفت که هیچ کدام از آن ها میوه فروش نیستند، خیلی از آن ها به جوانان ما مواد مخدر فروخته اند، جلسه مشترکی با دادستان داشته ایم اما با توجه به اتفاقات اخیر در کشور این اقدام محتاطانه صورت می گیرد.
وی افزود: بیش از 500 دستگاه خودرو وجود دارد که از ابلاغیه هایی برای وانت بار ها داده ایم که متاسفانه زیر 50 نفر به شهرداری مراجعه کردند که ما با آن ها همکاری کامل خواهیم کرد.
معاون خدمات شهری شهرداری تبریز گفت: طبق دستور وزیر کشور باید برای ساماندهی وانت بار ها 11 دستگاه به شهرداری کمک کنند اما متاسفانه شهرداری دست تنها است.
وی خاطرنشان کرد: کسانی که واقعا نیازمند هستند باید به آن ها کمک کنیم و امکانات در اختیارشان بگذاریم.
وی در رابطه با آخرین اقدامات در این حوزه توضیح داد: اقدام آخری که انجام داده ایم در رابطه با نمک پاشی و بجای آن محلول پاشی است، در سال های اخیر برای هر شهروند 25 کیلو نمک تخصیص یافته بود که نمک پاشی مضرات بسیاری  برای محیط زیست و انسان ها دارد، بر آن شدیم تا از اساتید دانشگاه تبریز و شرکت های دانش بنیان استفاده کرده و با آقای حمید ذاکر از اساتید دانشگاه تبریز در این رابطه گفتگو کرده و به نتیجه رسیدیم. 
وی ادامه داد: می‌توانیم قبل از آن که برف ببارد محلول را بصورت مه پاشی انجام داده سپس محلول پاشی صورت گیرد، در مناطقی که برف بیشتری ببارد ابتدا برف روبی سپس محلول پاشی صورت می گیرد. 
وی در رابطه با ایده محلول پاشی خبر داد: معاونین خدمات شهرداری های ارومیه، اردبیل و زنجان در این رابطه به سراغمان آمده اند، اگر بتوانیم در این مورد موفق شویم بنام تبریز ثبت خواهیم کرد. 
در ادامه "اکبر امجدی" مدیر عامل سازمان سیما منظر و فضای سبز شهرداری کیفیت فضای سبز را مهم خواند و گفت: توسعه را فدای کیفیت نخواهیم کرد اما کیفیت برای ما بسیار حائز اهمیت است. 
وی ادامه داد: شاکله فضای سبز درخت است، چمن و گل جز ملزومات فضای سبز است اما درختی که 10 سال به آن رسیدگی کردیم دیگر برگشت ناپذیر است. 
وی افزود: آبیاری اولین اقدام برای آبیاری است که باید با کیفیت مطلوب انجام بگیرد که به نظر ما نیز هم اکنون هم مطلوب نیست، شهروندان این را بخوبی می‌دانند و وضعیت نامطلوب درخت را به درستی قضاوت می کنند، نزدیک به 20 درصد خیابان های شهری جایی برای آبخوری ندارند.
وی در تایید گزارشی که از آژانس خبری تحلیلی نصر نیوز منتشر شده بود، تصریح کرد: آقای شهردار نیز دستور لازم را صادر کردند تا فضای آبخوری درختان اجرا شود، یکی از گلایه های ما این است که در شهرداری منطقه یک، بلوار استاد شهریار از اطراف درختان سنگ فرش می‌شود! آیا در آن جا مردم قدم می‌زنند که آن جا را سنگ فرش کرده اند؟ این کار قابل قبولی نیست و باید سنگ فرش ها برداشته شده و فضا برای آبخوری درختان باز گردد. 
وی افزود: امسال نیز بستر لازم را برای آبخوری درختان انجام داده و این را ادامه خواهیم داد، بعد از اینکه بستر را باز کردیم باید آبیاری مطلوب درختان را انجام دهیم. 
وی خاطرنشان کرد: نزدیک به 35 درصد آبیاری مسیر های ما با تانکر است و الباقی با شبکه صورت می گیرد و برای حذف تانکر ها برنامه داریم. 
امجدی گفت: در سال آینده برای صورت وضعیت های تانکر هزینه ای پرداخت نخواهیم کرد این را به شهرداران مناطق ابلاغ کرده ایم، برای سال آینده ایجاد بستر مناسب برای درختان را خواهیم داشت. 
وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته طی مدیریت خود گفت: تمامی تانکر های آب رسان مجهز به دستگاه gps است که در صورت خروج از مسیر هزینه ای پرداخت نشده است علاوه بر آن نظارت بر آبیاری نیز صورت گرفته است، برای سال آینده نیز برنامه های دیگری برای تکمیل عملکرد تانکر ها خواهیم داشت. 
وی ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات سازمان هرس درختان است که برای هر درختی نیاز است و باید این بحث علمی هر ساله اتفاق بیفتد، هرس و تربیت درخت باید همزمان صورت بگیرد. 
وی افزود: اگر درختی به درستی هرس شود دیگر برف نمی‌تواند شاخه درخت را بشکند، سال آینده هرس حجیم را در مسیر های اصلی شاهد خواهیم بود، نیازمند این هستیم که درختان را جوان سازی کنیم و این نیاز هر درختی است.
وی خاطرنشان کرد: تغذیه درخت اگر درست شود درخت مقاوم می شود، متاسفانه در سطح شهر قبلا تغذیه به درستی انجام نشده است، برای سال آینده تغذیه درختان را دربرنامه داریم، اطلس خاک تبریز قرار است سال آینده مورد مطالعه قرار گیرد. 
امجدی تصریح کرد: در حوزه گلکاری نیازمند چندین کار هستیم، ویترین فضای سبز گلکاری است و باید به آن اهمییت بدهیم، مرحله اول پیش بهاره که خریداری می شود، مرحله دوم گلکاری تولید و از ظرفیت شهرداری استفاده می شود، امسال برای اولین بار بذر های خارجی را تهیه کرده ایم و در برخی تغییر روش داده ایم، مرحله سوم گلکاری داوودی است که بعد از شهریور صورت می گیرد. 
مدیر عامل فضای سبز شهرداری تبریز گفت: صورت وضعیت های پیمانی از سال آینده سیستمی بوده و نظارت همان لحظه صورت می گیرد، این امر باعث کیفیت فضای سبز خواهد شد. 
وی در رابطه با ایده محلول پاشی گفت: اولین فایده محلول پاشی برای ما خواهد بود و بعد از زمستان شاهد فضای سبز پر دوامی نسبت به سال های گذشته خواهیم بود.
باتوجه به اینکه آب کمی داریم قرار است چمن شبانه آبیاری شود تا آفتاب سوزی نشود.
وی اضافه کرد: در خصوص باغات که هویت و فرهنگ کهن شهر تبریز است و تداعی باغ شهر تبریز است؛ در یک سال گذشته 152 هکتار باغات تبریز را شناسنامه دار کردیم و در سال های آینده در برنامه تملک قرار خواهند گرفت.
وی افزود: در رابطه با زیبا سازی متاسفانه مدیریت ساختارمند نبوده است اولین اقدام ما کمیته بندی بوده است و نگاه علمی به امر زیبا سازی خواهیم داشت. 
امجدی گفت: در خصوص مشارکت مردمی که برای ما اهمیت زیادی دارد برنامه هایی داریم، باید با همکاری مردم بتوانیم فضای سبز را نگهداری کنیم. 
وی با تاکید بر فرهنگ سازی و مشارکت مردمی گفت: از اسفند ماه کاشت نهال در مدارس را برای آگاهی دانش آموزان آغاز کرده ایم، برگزاری جشنواره های شهروند نمونه و دیگر شهروندان را آغاز کرده و برنامه هایی را تاکنون انجام داده ایم.
وی خبر داد: برای سال آینده حداقل 20 پارک محله ای خواهیم داشت، افق فضای سبز سال آینده تبریز احداث حداقل 20 پارک محله ای، 400 هکتار توسعه کمربند سبز در حوزه آب خام بعنوان یکی از مشکلات اصلی ما که منابع محدودی داریم که طرح جامع آب خام را قرار است مطالعاتی در آن صورت بگیرد.
وی اضافه کرد: تنها کلانشهری هستیم که میزان چمن کاری ما با سایر کلانشهر ها زیاد است! سطح چمن کاری را باید در طی سالیان کاهش داده و حذف کنیم.
مدیر عامل سازمان سیما منظر و فضای سبز شهرداری تبریز با تاکید بر برنامه های فضای سبز در سال آینده به دو مورد مهم از اقدامات این سازمان در سال آینده اشاره کرد و افزود: در کنار توسعه فضای سبز باید به ترانشه های اتوبان شهید کسایی توجه کنیم که باکس گذاری ها هم اکنون آغاز شده است و امیدواریم برای سال آینده این پروژه ساماندهی و تمام شود، و دوم پارک عباس میرزا و نبود برق در آن جا بعنوان پروژه ویژه فضای سبز تبریز ساماندهی خواهد شد.
وی در پایان گفت: پنجمین سمپوزیوم هنری و مجسمه های شهری را برای بودجه سال آینده در نظر گرفته ایم و از سال آینده 300 برنامه برای صبح جمعه های تبریز در ائل گلی برنامه خواهیم داشت.
امجدی در رابطه با بدهی سازمان برای هنرمندان اظهار کرد: سازمان سیما منظر و فضای سبز شهرداری تبریز هیچ هزینه ای به هنرمندان بدهکاری نیست و یک ریال نیز به هنرمندان بدهکار نیست.
انتهای پیام/
زنده‌ گیری یک‌ هزار قلاده سگ بلاصاحب در سال جاری محمدرضا اخگرگداز

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار