رئیس انجمن دیابت عدم آموزش بیماران دیابتی مطرح کرد:

سه چالش بیماران دیابتی در ایران/ آموزش حلقه مفقوده مدیریت بیماری

1401/09/22 - 10:11 - کد خبر: 83061 نسخه چاپی

نصر: رئیس انجمن دیابت عدم آموزش بیماران دیابتی در ایران را به عنوان یکی ازمشکلات موجود این بیماران دانست.

به گزارش نصر، «اسدالله رجب» رئیس انجمن دیابت ایران در گفت‌وگویی، با بیان اینکه نحوه دسترسی بیماران به انسولین از جمله مشکلات اصلی بیماران مبتلا به دیابت است، گفت: این یک مشکل همیشگی است در این سال‌ها به دلیل تحریم‌ها واردات انسولین با سختی وارد شده است.
وی افزود: موضوع دیگر نحوه مدیریت دارو است، بیماران همیشه باید برای دو یا سه ماه دارو ذخیره داشته باشند تا دچار مشکل شوند چرا که ممکن است وجود انسولین در بازار دچار چالش شده و دسترسی به آنها دچار مشکل شود.
رجب تأکید کرد: سلامت و زندگی یک بیمار مبتلا به دیابت وابسته به انسولین است در صورت وجود هر مشکلی در دسترسی به آن، زندگی بیماران مبتلا به خطر می‌افتد به همین دلیل انسولین همیشه باید در دسترس بیمار قرار داشته باشد. دسترسی همیشگی به دلیل افزایش قیمت یا کمبودها ممکن است دچار چالش شود به همین دلیل بیمار باید دارو را در یخچال‌ ذخیره داشت باشند.   
این متخصص غدد و دیابت در ادامه با بیان اینکه دسترسی به دارو تنها مشکل بیماران دیابتی نیست، بلکه دسترسی به تجهیزاتی مانند دستگاه‌های کنترل قند خون نیز دارای اهمیت است گفت: بیماران دیابتی‌ همیشه در دسترسی به ابزار و وسایلی که باید از طریق آن قند خون خود را کنترل کنند دچار مشکل بوده‌اند. از آن جایی که این دستگاه‌ها تحت پوشش بیمه نیستند بسیاری از بیماران توانایی خرید و تهیه این دستگاه‌ها را ندارند. در حال حاضر هم که قیمت ارز افزایش داشته مطمنا مشکلات این بیماران بیشتر خواهد شد.
وی در ادامه با بیان اینکه همزمان با مصرف دارو و کنترل قند خون،  بیمار باید بتواند بیماری خود را مدیریت کند، گفت: این امر از طریق آموزش صورت می‌گیرد. یک بیمار مبتلا به دیابت باید تحت آموزش قرار بگیرد تا بتواند بیماری خود را مدیریت کند، دوز مورد نیاز انسولین خود را بداند و نحوه کنترل قند خون از طریق دستگاه قند خون را بداند.
 او ادامه داد: یک بیمار دیابتی باید رفتار تغذیه‌ای مناسبی داشته باشد، استرس و اضطراب برای یک بیمار دیابتی خطرناک است، از سوی دیگر ورزش هم باید در سبک زندگی بیماران وجود داشته باشد این مسأله از طریق آموزش حاصل می‌شود امری که متأسفانه در کشور ما به آن توجه نمی‌‌شود.
رجب اظهار کرد: آموزش بیمار تنها نحوه تزریق انسولین یا کار با دستگاه کنترل قند خون نیست، بلکه زمان تزریق، دوز تزریق، زمان کنترل قند خون، مدیریت استرس، تغذیه و ... را بداند وقتی آموزشی  نباشد حتی با وجود تزریق انسولین و مصرف دارو برای این افرد چندان مفید فایده نخواهد بود.
وی تأکید کرد: آموزش بیماران دیابتی در ایران تقریبا تعطیل است و برای آن هزینه‌ای نمی‌شود در حالیکه بیمه‌ها باید این امر را بر عهده بگیرند، با توجه به هزینه‌هایی که برای عوارض بیماری وجود دارد آموزش مدیریت بیماری که هزینه بسیار کمتری دارد، می‌تواند موجب کاهش هزینه‌های این بیماری شود امری که به وسیله بیمه‌ها در کشورهای توسعه یافته وجود دارد و پس از تشخیص بیماری دیابت فرد بلافاصله تحت آموزش قرار می‌گیرد.
وی با بیان اینکه بیش از 80 درصد بیماران دیابتی نمی‌توانند به درستی بیماری خود را کنترل کنند، گفت: تنها از طریق دارو و انسولین بیماری کنترل نمی‌شود و هر بیمار حداقل باید دانش مدیریت بیماری خود را بیاموزد، بر همین اساس عدم آموزش هم یکی از مشکلات اصلی بیماران دیابتی در ایران است.
انتهای پیام/
سه چالش بیماران دیابتی در ایران/ آموزش حلقه مفقوده مدیریت بیماری ایلنا - خبرگزاری کار ایران

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار