آمادگی شهر برای پوشیدن رخت سپید؛

تبریز دلتنگ نخستین دانه‌های برف!

1401/09/22 - 09:21 - کد خبر: 83047 نسخه چاپی

نصر: با شروع سوز و سرمای تبریز در روزهای تلاقی پاییز و زمستان که شهر مهیای نخستین برف امسال می‌شود، شهرداری تبریز هم در تکاپوی آمادگی استقبال از زمستان برآمده و با برنامه ریزی و آماده سازی تجهیزات و اکیپ‌های خود در انتظار این نعمت الهی است.

به گزارش نصر، هر چند زمستان‌های پر برف تبریز و ساخت تونل برفی برای مسیرگشایی و گذر از سد برفی حالا تبدیل به خاطره‌ای شنیدنی از چند دهه گذشته شده که فقط تصویر و تصورش برای ما باقی مانده ولی با تمام اینها اینجا تبریز است؛ سرزمین روزهای یخبندان و درختان قندیل بسته. زمستان و دانه‌های ریز برف اگرچه از پشت شیشه خانه‌ها نقشی زیبا و کارت پستالی دارد که می‌تواند ساعت‌ها هر بیننده‌ای را مجذوب خود کند و با دلربایی منظره‌های بدیع به یادگار بگذارد ولی نمی‌توان مشکلات و چالش‌های برآمده حین و پس از هر بارش برف را نادیده گرفت.
لغزندگی معابر، تصادف‌های متعدد، ترافیک و سختی عبور و مرور برای عابران شاید تنها گوشه‌ای از چالش های شهری هنگام بارش برف و باران باشد که شهروندان را با مشکلاتی مواجه می کند. مشکلاتی که مدیریت شهری از همان نخستین روزهای پاییز با برنامه ریزی دقیق در تلاش برای کاهش این مخاطرات بوده و اقدامات متعددی را پیش بینی کرده است.
معاونت محیط زیست و خدمات شهری شهرداری تبریز در این مواقع فعالیت های گسترده‌ای در سطح شهر دارد که امسال نیز با حذف نمک پاشی جامد و جایگزینی محلول پاشی تغییراتی در برنامه سالانه این معاونت و اقدامات آن صورت گرفته است.
معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار تبریز در این خصوص می‌گوید: شهرداری تبریز با ۱۳ دستگاه تانکر ۱۵ هزار لیتری، ۸۹ دستگاه تانکر ۱۰ هزار لیتری و ۴۶ دستگاه تانکر دو هزار لیتری تجهیزات خود را برای خدمات دهی همزمان با نخستین برف امسال مهیا ساخته است.
جواد صدیقی، از تولید و ذخیره سه میلیون تن محلول برای استفاده در معابر شهری در فصل زمستان خبر داده و ادامه می‌دهد: شهردار تبریز از ابتدای حضور خود در رأس مدیریت شهری بر عدم استفاده از جامدپاشی نمک به هنگام بارش برف تأکید کرده و محلول‌پاشی را جایگزین مناسبی برای این کار معرفی کردند.
بر اساس آمار موجود، در سال‌های گذشته ۵۰ هزار تن نمک جامد خریداری و در سطح شهر توزیع می‌شد که به ازای هر شهروند تبریزی ۲۵ کیلوگرم نمک‌پاشی انجام می‌گرفت. این در حالی است که نمک جامد موجب تخریب آسفالت، پوسیدگی بتن‌ها، نرده‌ها و میلگردها شده و با نفوذ در آب‌های زیرزمینی فضای سبز و منابع آبی شهر را نیز آلوده و غیرقابل استفاده می‌کند.
به گفته معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار تبریز، با حذف جامدپاشی نمک در سطح شهر و پیشگیری از آسیب به فضای سبز شهری، ۶۰ درصد در هزینه‌ها صرفه‌جویی کرده و در بخش‌های دیگر خدماتی و عمرانی به کار گرفته می‌شود.
شهردار تبریز نیز با اشاره به آماده سازی مخازن ذخیره محلول در سطح شهر می گوید: در تمام مناطق دهگانه شهرداری تبریز و همچنین سازمان مدیریت پسماندهای شهری مخازنی با گنجایش یک میلیون لیتر محلول برای استفاده در موافع بارش برف پیش بینی و جای گذاری شده است.
یعقوب هوشیار ادامه می دهد: شهرداری تبریز در راستای حفاظت از محیط زیست، برای نخستین بار از سال جاری با حذف نمک پاشی های زمستانه و اجرای شیوه نوین محلول پاشی نسبت به یخ زدائی معابر در زمستان اقدام خواهد کرد.
وی حذف نمک پاشی را اقدامی در راستای حفظ منابع شهری و چشم اندازی برای آینده توصیف کرده و می گوید: محلول‌های دوستدار محیط زیست در مناطق ۱۰گانه تولید و استفاده خواهد شد که با استفاده از نظرات متخصصان و اساتید دانشگاه و استفاده از شیوه‌های علمی و دوستدار محیط زیست تولید شده و تا ۳۰ درجه زیر صفر مقاومت خواهد داشت.
حالا تجهیزات و خودروهای تخصصی شهرداری تبریز اعم از ۱۷ جامد پاش مکانیزه، ۴۱ برف روز مکانیزه کامیونی، هفت دستگاه گریدر، بابکت و ... نیز برای خدمات رسانی در هنگام بارش احتمالی برف و بازگشایی معابر آماده سازی شده اند.
در این بین، یک هزار و ۸۰۰ کارگر و نیروی خدمات شهری نیز برای خدمات دهی هنگام بارش برف و باران در آماده باش هستند تا با اقدامات به‌موقع و دقیق خدمات رسانی کنند.
لایروبی اساسی مسیل ها و کانال های سطح شهر، پاکسازی آب‌روها و کانال ها و کنترل تجهیزات هدایت آبهای سطحی هم از ماه‌های گذشته در دستور کار نیروهای خدمات شهری قرار گرفته تا در زمان بارش ها شاهد مشکل خاصی در سطح شهر نباشیم.
کارشناسان شهری عقیده دارند برای گذر از فصول سرما و یخبندان در معابر شهری، رعایت برخی نکات از سوی شهروندان ضروری است.
استفاده از تایرهای مناسب در فصل زمستان و یخبندان، خودداری از تردد غیرضروری در معابر هنگام بارش برف و بوران، استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی به جای خودروهای تک سرنشین و برف روبی محلات و "معابر فرعی" توسط شهروندان برای جلوگیری از انباشت برف و یخ زدگی از جمله مواردی است که می تواند در کاهش چالش و جلوگیری از مصرف بی رویه نمک در معابر شهری موثر باشد.
حالا همه چیز برای فرود آمدن نخستین دانه های برف و رخت سپید بر تن شهر آماده است. نعمتی که پس از گذر چند فصل گرم، همه بیشتر از همیشه دلتنگ آمدنش هستند.
انتهای پیام/
 تبریز دلتنگ نخستین دانه‌های برف! خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار