خبر/

بیانیه ضد ایرانی شورای اروپا

1401/09/21 - 18:45 - کد خبر: 83024 نسخه چاپی

نصر: شورای اروپا پس از نشست وزرای خارجه این اتحادیه بیانیه‌ای ضدایرانی صادر کرد.

به گزارش نصر، شورای اروپا روز دوشنبه در پایان نشست وزرای خارجه این اتحادیه در بیانیه‌ای ضمن حمایت از حقوق اساسی ملت ایران، آنچه که "سرکوب گسترده و وحشیانه" از سوی دولت ایران خواند را محکوم کرد.
در ادامه این بیانیه اتحادیه اروپا از مقامات ایران خواسته تا به تعهدات خود ذیل قوانین بین‌المللی عمل کنند. همچنین در  این بیانیه شورای اروپا خواستار توقف آن چه "دستگیری‌های خودسرانه" معترضین عنوان کرده، شده است.
اتحادیه اروپا ضمن محکوم کردن مجازات اعدام، خواستار توقف اعدام اشخاص دستگیر شده در ناآرامی‌های اخیر شده است.
این اتحادیه مدعی شد که از تمامی روش‌های موجود برای حسابرسی به اعمال مقامات ایرانی استفاده خواهد کرد. اتحادیه اروپا همچنین از ایران خواست تا زندانیان دوتابعیتی در این کشور را آزاد کند.
شورای اروپا با تکرار ادعای ارسال پهپاد ایرانی به روسیه برای استفاده در جنگ علیه اوکراین، خواستار توقف ارسال این پهپادها به روسیه شده است.
در این بیانیه آمده که اتحادیه اروپا از تدابیر محدودکننده برای پاسخ‌دهی به اقدامات ایران در حمایت از روسیه استفاده خواهد کرد.
وزرای خارجه اتحادیه اروپا در ادامه این بیانیه تعهد خود نسبت به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را ابراز کردند.
اتحادیه اروپا ضمن ابراز نگرانی از گزارش‌های اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درخصوص ایران خواستار پایبندی فوری ایران به تعهدات قانونی‌اش ذیل پیمان عدم اشاعه هسته‌ای و همکاری کامل با آژانس اتمی شدند.
شورای اروپا در انتها از ایران خواست تا از آن چه فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده و همچنین به خطر انداختن آزادی کشتی‌رانی می‌خواند، خودداری کند.
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان صبح امروز در نشست خبری هفتگی خود با انتقاد از موضع‌گیری برخی از مقامات غربی در مورد تحولات و ناآرامی های اخیر در ایران گفت: لیست تحریمی جدیدی را امروز مرتبط با اتحادیه اروپا ، برخی از شخصیت های اتحادیه اروپا و همچنین تحریم‌هایی را در مورد برخی از نهادهای انگلستان و برخی از شخصیت‌ها و مقامات این کشور اعلام و اعمال می‌کنیم .
وی ادامه داد: مداخله در امور داخلی ایران بدون واکنش نمی‌ماند و ایران تحت تأثیر برخی از تهدیدها و فشارهایی که با هدف اخذ امتیاز از تهران صورت می‌گیرد، قرار نمی‌گیرد.
کنعانی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری در ارتباط با واکنش برخی از مقامات کشورها در ارتباط با احکام اخیر اجرا شده در ایران در مورد بازداشت شدگان در جریان تحولات اخیر ایران تصریح کرد: همانطور که بارها گفته‌ایم مداخلات برخی از کشورها در امور داخلی ایران غیرقانونی و غیرسازنده است و ما این دست کشورها را ارجاع می‌دهیم به عملکرد خود این کشورها در نوع مواجه با معترضین در داخل این کشورها. کسانی که در مواجهه با معترضین در داخل کشورهایشان متوسل به خشونت می‌شوند حق ندارند در مورد اجرائیات قانون در ایران به منظور ایجاد آرامش و تامین امنیت مردم نظر دهند و رفتار مداخله جویانه داشته باشند.
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار سی بی اس آمریکا مبنی بر این‌که امروز حکم اعدام یکی دیگر از بازداشت شدگان اخیر در جریان تحولات داخلی ایران اجرا شد. نگاه شما به این موضوع چیست و آیا ایران به عواقب این موضوع با توجه به واکنش‌های بین‌المللی توجه دارد و نگاه ایران به این واکنش‌ها چه خواهد بود؟ خطاب به خبرنگار سوال کننده پاسخ داد: در مورد مسائل داخلی ایران مقامات ذیربط در داخل کشور مواضع خود را اعلام کرده‌اند آنچه که مربوط به وزارت خارجه و تحولات جاری است ما بارها اعلام کرده‌ایم که ایران حق اعتراض مسالمت‌آمیز براساس قوانین داخلی کشور را به رسمیت می‌شناسد. اعتراض در ایران آزاد است و تمام شهروندان می‌توانند مبتنی بر قوانین داخلی کشور حرف‌ها و خواسته‌های خود و حتی اعتراضات‌شان را به گوش مسئولان برسانند و از آنها پاسخ بخواهند.
وی ادامه داد: در همین چارچوب ما بارها اعلام کرده‌ایم که مداخلات برخی کشورها در امور داخلی ایران غیرسازنده و غیرقانونی است و کمک کننده نیست. بارها این کشورها در مورد مسائلی موضع‌گیری کرده‌اند که ایران اعلام کرده در حال بررسی آنهاست و آنها به نوعی پیش داوری کرده‌اند. تهران این پیش داوری‌ها و مداخلات را سازنده نمی‌داند ما بارها تاکید کرده‌ایم اعتراض براساس قوانین امری قانونی است ولی اغتشاشات غیرسازنده است و حمایت طرف‌های خارجی از اغتشاشات کمکی به شنیدن صدای معترضان نخواهد کرد.
خنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال یک خبرنگار روسی در ارتباط با اخبار و ادعاهای مطرح شده در مورد خرید موشک‌های بالستیک توسط روسیه از ایران و همچنین استفاده از سلاح‌های ایرانی در بحران اوکراین، اظهار کرد: ایران بارها دیدگاه و مواضع خود را در ارتباط با این ادعاها در سطوح مختلف اعلام کرده است. ما یک طرف جنگ در اوکراین نیستیم و بارها اعلام کرده‌ایم که راهکار این بحران انجام گفت‌وگوی سیاسی است.
کنعانی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده که به هیچ طرفی در جنگ و بحران اوکراین کمک تسلیحاتی و نظامی نکرده است، ادامه داد: ایران همواره تلاش کرده که از مناسبات و توانمندی‌های خود برای کمک به دو کشور برای رسیدن به راهکار سیاسی جهت حل بحران استفاده کند و در این زمینه آمادگی خود را اعلام کرده و تلاش می‌کند مطرح کردن این ادعاها علیه ایران و استمرار آنها با انگیزه‌ها و اهداف سیاسی صورت می‌گیرد و از سوی کشورهایی انجام می‌شود که خود اقدام به ارسال سلاح به یک طرف این جنگ و بحران می‌کند. ما طرح این ادعاها را با انگیزه‌های سیاسی و با هدف سرپوش گذاشتن بر اقدامات این کشورها می‌دانیم.
وی همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه کشورهای اتحادیه اروپا قصد دارند تحریم‌های جدیدی را علیه ایران بخاطر مسائل داخلی کشور و همچنین ادعاهای مطرح شده مبنی بر کمک ایران به روسیه در جنگ اوکراین اعمال کنند و نظر ایران در این ارتباط چیست؟ تصریح کرد: انجام تحریم اقدام غیر قانونی است که از سوی تعداد مشخصی از کشورها از جمله آمریکا و اتحادیه اروپا صورت می‌گیرد و همانطور که در این نشست اعلام کردم در واکنش به اقدام غیر سازنده و مداخله جویانه این کشورها در امور داخلی ایران ما امروز فهرست جدید تحریمی خود را اعلام و اعمال خواهیم کرد.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در این نشست، در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با تاثیر بیانیه اخیر مشترک چین و شورای همکاری خلیج فارس بر اجرای توافق ۲۵ ساله بین تهران و پکن گفت: در ارتباط با این بیانیه ما موضع گیری کردیم. موضع ما به صورت گویا و شفاف مطرح شده است. در مورد برنامه جامع همکاری بلند مدت ۲۵ ساله بین ایران و چین ما آن را به عنوان یک نقشه راه جهت گسترش همکاری‌های دو کشور می‌دانیم و اجرای آن مورد اهتمام دو کشور است و همانطور که گفتم امروز هیاتی از چین به تهران می‌آید و یکی از مسائل مورد بحث در این سفر موضوع اجرای این برنامه است.
این دیپلمات ارشد ایرانی، تصریح کرد: منافع مشترک ایران و چین اقتضا می‌کند که همکاری‌های خوب و سازنده دو کشور مبتنی بر احترام متقابل و منافع مشترک ادامه پیدا کند.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در مورد دخالت‌های برخی از کشورهای غربی در امور داخلی ایران با توجه به تحولات اخیر در کشور با محکوم کردن این دخالت‌ها تاکید کرد: مداخله در امور داخلی ایران بدون واکنش نمی‌ماند و ایران تحت تاثیر این فشارها و تهدیدهای سیاسی که با هدف اخذ امتیاز از تهران انجام می‌شود قرار نمی‌گیرد.
انتهای پیام/
بیانیه ضد ایرانی شورای اروپا خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار