عملکرد یکساله مرکز پژوهش‌های شورای شهر تبریز تشریح شد

ضعف فضای پژوهشی در کلانشهر تبریز

1401/09/21 - 18:01 - کد خبر: 83006 نسخه چاپی

نصر: رئیس مرکز پژوهش‌های شورای کلانشهر تبریز گفت: فضای پژوهش، حرف علمی و کارشناسی متاسفانه هنوز در شهر ما پویا نشده است، تمام مراکز پژوهشی در شهر دانشگاهی چون تبریز باید فعال بوده و دائما بر روی مسائل کنکاش داشته باشند، همه این ها می‌تواند برای مسائل شهری کار ساز باشد. 

به گزارش نصر، نشست رسانه ای بررسی عملکرد مرکز پژوهش‌های شورای کلانشهر تبریز صبح امروز 21 آذر ماه با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.
"روح اله رشیدی" با اشاره به هفته پژوهش و تبریک این هفته گفت: مرکز پژوهش‌ های شورای کلانشهر تبریز مرکز نوپایی است که تعامل آن ها با رسانه ها می تواند برای بسیاری از مشکلات شهری چاره اندیشی کند.
وی ادامه داد: این مرکز پس از افت و خیز در شورای پنجم توسط آقای بهشتی فعال شده و کار هایی صورت گرفته است.
رشیدی به ارائه عملکرد یک ساله پرداخت و گفت: یک سال است که در این مرکز فعالیت داریم و تلاش کردیم مرجعیت این مرکز را بعنوان محور قرار دهیم. 
وی تصریح کرد: فضای پژوهش، حرف علمی و کارشناسی متاسفانه هنوز در شهر ما پویا نشده است، تمام مراکز پژوهشی در شهر دانشگاهی چون تبریز باید فعال بوده و دائما بر روی مسائل کنکاش داشته باشند، همه این ها می‌تواند برای مسائل شهری کار ساز باشد.
وی ادامه داد: اظهار نظر نهاد های پژوهشی در رابطه با مسائل روز کجاست؟ این نهاد های علمی کجا حرف و نظراتشان را اعلام می‌کنند؟ آیا در رابطه با موضوع آلودگی هوای تبریز این نهاد ها نظرات خود را ارائه کردند.
وی با تاکید بر اینکه در این مرکز نظرات بصورت کارشناسی و پژوهشی و بصورت قاطع ارائه می گردد توضیح داد: تمامی نظرات کارشناسی بدون سانسور و ملاحظات تقلیل گرایانه منتشر شده است، برنامه تلوزیونی شهرداری يکی از اين موارد است که با بررسی مرکز پژوهش‌ها نظرات را به شورا ارائه کردیم.
وی ادامه داد: ارزیابی سه ماهه سامانه شفافیت شهرداری چه نزدیک به 400 تکلیف اجرایی دارد.
16 مورد قرارداد مطالعاتی به شرح زیر در مرکز پژوهش‌های شورای شهر منعقد گردیده است.
 

رشیدی در ادامه با اشاره به طرح تفصیلی توسعه تبریز، گفت: طرح تفصیلی توسعه تبریز اکنون در حال تدوین است، مدیریت اصلی این طرح با راه و شهرسازی است که باید توسط رسانه ها به این طرح پرداخت شود، طرح تفصیلی که کار شده است قرار است چه کار هایی در شهر رخ دهد؟
وی در ادامه به بودجه این مرکز اشاره کرد و گفت: اعتبار مصوب 3 میلیارد برای سال 1401 بود که 1 میلیارد و 100 میلیون تومان از اعتبار سال 1400 بوده است که هم اکنون نیز از همان هزینه می‌کنیم و علاوه بر آن تعهدات قبلی را نیز پرداخت کرده ایم. 
وی افزود: 85 درصد هزینه ها در کمیته ها و مابقی در هزینه های جاری مرکز هزینه شده است.  
رشیدی در رابطه با قرارداد هایی که از قبل تسویه نشده بود گفت: از قرارداد های سال 99 یک میلیارد و 527 تومان مانده بود که تسویه آن ها در این دوره اتفاق افتاد.
وی تصریح کرد: هزینه هایی که اکنون پرداخت می‌شود از اعتبار بودجه سال گذشته است و سعی می‌کنیم ریال به ریال را بصورت دقیق هزینه کرده باشیم.
عضو شورای شهر تبریز گفت: با توجه به اینکه قبلا کتاب ها و آثار پژوهشی مرکز توسط ناشران خارج از مجموعه چاپ می شد اکنون مجوز نشر برای مرکز پژوهش‌ها گرفته ایم. 
رشیدی گفت: پژوهش ذاتا یک مقوله محافظه کارانه نیست، حرف نو، نگاه نو باید باشد
مدیران اجرایی میانه خوبی با مقوله پژوهش ندارند. 
وی تأکید کرد: با تولید ادبیات می توانیم تحول ایجاد کنیم، نقد های پشت سر هم و نگاه از زوایای مختلف کار ساز است. 
وی در رابطه با شیوه نامه پیوست فرهنگی برای پروژه های کلان شهرداری گفت: شیوه نامه پیوست کار فرهنگی تمام شده است که مقرر گردیده برای سال آینده چندین مورد از پروژه ها پیوست فرهنگی داشته باشد و سعی خواهیم کرد برای این طرح مصوبه شورا بگیریم. 
وی در پایان از زحمات دکتر بهشتی رئیس سابق این مرکز تقدیر کرد. 
در ادامه "احد ابراهیم پور" معاون پژوهشی مرکز پژوهش‌های شورای شهر تبریز گفت: از آذر سال گذشته کار ها را در این مرکز آغاز کردیم و وی ادامه داد: از کمیسیون های شورا خواستیم تا به مرکز پژوهش‌ها کمک کنند. 
ابراهیم پور گفت: مسائل عمده شهری را استخراج کردیم، آسیب شناسی و هدف گذاری برای رویکرد های آتی انجام شد.
وی افزود:طبق نظر هیئت مدیره مرکز پژوهش های کاربردی و کوتاه مدت بعنوان برنامه اصلی مد نظر شده است.
وی خاطرنشان کرد: در رابطه با محور های پژوهشی ده موضوع مد نظر گرفته شد، امکان سنجی استقرار، توسعه یا اصلاح سامانه جامع مدیریت، ارزیابی وضعیت خدمات، جایگاه شهر تبریز، بررسی تجربیات و سیاست های شهری، پیمایش تاریخ شفاهی تبریز، تدوین و بازنگری ضوابط، معیار ها و اسناد، اثر سنجی اقدامات و پروژه های شاخص و کلان، طراحی الگوی افکار سنجی، بررسی و ارزیابی دوره ای برنامه و بودجه سالانه و تدوين نقشه فرهنگی و اجتماعی محلات شهر تبریز مورد بررسی قرار گرفته است. 
ابراهیم پور خبر داد: تعداد کل طرح های پژوهشی 113 مورد است که در مجموع سال اخیر تعداد 16 قراداد مطالعاتی در مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی کلانشهر تبریز منعقد گردیده است، تعداد 10 طرح پژوهشی که از دوره گذشته آغاز شده بود تاکنون به پایان رسیده تسویه شده است.
وی اضافه کرد: 60 طرح پیشنهاد های پژوهشی به مرکز رسیده است، 4 طرح اجرا و 5 طرح در حال داوری، 7 طرح در حال اجرا و 3 مورد طرح در مرحله عقد قرارداد و 16 مورد جدید در حال بررسی است، این در حالی است که برخی از پژوهش ها نیز مورد تایید نشده است.
وی اظهار داشت: طبق قانون مکلف هستیم نتایج پژوهش و طرح ها را در سایت مرکز بصورت کامل منتشر کرده ایم، سامانه پژوهش یار سامانه ای است که در آن جا نیز پژوهش ها ارائه شده است.
معاون پژوهشی مرکز پژوهش‌های شورای شهر تبریز گفت: 26 نشست در قالب گروه های کانونی، بررسی موارد ارجاعی از شورا و شهرداری 3 مورد و 3 جلسه هم اندیشی دانشجویی صورت گرفته است، تعدا کل گزارش های ارسالی به شورای شهر 32 عنوان بوده است.
وی خاطرنشان کرد: یکی از مسائل مهم این مرکز بحث اصلاح سیستم مدیریت در آمد و هزینه شهرداری تبریز بعنوان یکی از طرح های کلان است که سیستم های درآمدی شهرداری را بررسی کرده اند، موضوع ارزیابی شاخص های زندگی شهری در مناطق 10 گانه، نابرابری و رنج های اجتماعی و.. 
 

در پایان این نشست از ماکت طرح های اجرایی رونمایی شد.
انتهای پیام/
ضعف فضای پژوهشی در کلانشهر تبریز محمدرضا اخگرگداز

ثبت نظر

نمایش 2 نظر

پاسخ   لیلا خازینی   سال پیش  

جناب آقای رشیدی، سال پیش در چنین روزهایی جنابعالی در خصوص آلودگی هوای شهر تبریز نتایج پژوهش مهمی را از زبان دانشگاهیان در صحن علنی شورا شنیدید، کدام قدم بعدی را انجام دادید که ادعا میکنید دانشگاه در این خصوص ساکت است؟ دانشگاه کار خودش را به خوبی انجام داده است. مدیران به دانشگاه احساس نیاز پیدا نمیکنند، و الا راه حل ها در دانشگاه موجود است.

پاسخ   لیلا خازینی   سال پیش  

جناب آقای رشیدی، سال پیش در چنین روزهایی جنابعالی در خصوص آلودگی هوای شهر تبریز نتایج پژوهش مهمی را از زبان دانشگاهیان در صحن علنی شورا شنیدید، کدام قدم بعدی را انجام دادید که ادعا میکنید دانشگاه در این خصوص ساکت است؟ دانشگاه کار خودش را به خوبی انجام داده است. مدیران به دانشگاه احساس نیاز پیدا نمیکنند، و الا راه حل ها در دانشگاه موجود است.
پژوهشیار